JOKe, много бързо палиш бе, споко.
JOKe не се пали, ами повечето хора са заспали.
Второ логиката куца. По същата логика може да мрънкаш - "Как така ще ме карат да си купувам компютър за да си напиша проекта" или "Как така ще ме карат да си купувам химикал и лист за да си реша задачите".
Ако логиката ти куца то тогава се замисли по-дълбоко.
1. Компютърът няма алтернатива - не можеш да си напишеш проекта на салфетка. Няма безплатни компютри. Продуктите на Microsoft имат алтернативи, много от тях свободни и безплатни. Защо ни карат да даваме пари за неща, които имат безплатни алтернативи?
2. Компютърът не се произвежда само от една компания - монополист. Ако някой ти каже купи си компютър, той не те задължава да си го купиш от определена фирма. Когато ти кажат купи си Windows, те задължават да го купиш от Microsoft и да платиш на точно определени хора. А дали тези, които те карат нямат скрита договореност с Microsoft, да получават част от парите?
3. Компютърът е метал, пластмаса и силиций. Ти всъщност даваш пари за тях. В другия случай даваш пари за информационния процес разпространяване на информация. Изключвам процеса обработка на информация (написване на програмата), който е извършен еднократно в началото. За него има смисъл да се плаща, но стойността му е многократно по-ниска от общата цена, която всички потребители плащат.
Освен това има зали за свободен достъп и определени часове за упражнения и никой не те спира да ползваш компютрите на университета винаги когато залата е свободна.
Когато завършиш и трябва да ползваш тези продукти, няма да имаш право да ползваш залата за свободен достъп и ще трябва да си ги купиш, тъй като ти си свикнал да работиш с тях. Цената, която ще платиш за тях ще ти се стори по-ниска от "цената", която трябва да платиш, за да се обучиш и да свикнеш да работиш с други, безплатни продукти. Така, за теб, платения software ще излезе по-евтин, защото ти ще си свикнал да работиш само с него. Това цели фирмaта производител на този software.
В университета трябва да се учат принципи
предемта се казва основи на информатиката или пък стръктурно програмиране а не VS 6
предмета се казва разпределени приложения а не .net Framework
Наистина в ПУ се учат конкретни особености на software-а, с който се работи, както и конкретни реализации на технологии и езици за програмиране, вместо да се набляга на принципни неща. Някои занятия преминават в това да се обяснява на студентите къде да кликнат с мишката, какви конкретни настройки да направят по използвания софтуер, за да могат да го ползват. Това не са принципни неща, а свикване на работа с определен и то платен software. Примери: упражнения по ООП, Информационни технологии, Бази данни и т.н. Не казвам, че тези преподаватели не са добри, някои го правят по инерция, без да се замислят. Добре би било студентите да се запознават и с други продукти, на други фирми, за предпочитане свободно разпространявани и безплатни. Нека упражненията по една дисциплина се провеждат с продукт на една фирма, упражненията по друга дисциплина с продукт на друга фирма и т.н. В момента почти всички се провеждат с Microsoft-ски продукти. Ако преподавателите не могат да работят със software на други фирми - ами да се научат. По-лесно е сега те да се научат, отколкото след това 100 завършили студента да трябва да го правят, защото нямат средства или просто не искат да ползват продуктите на Microsoft.
Иначе се учи MS Office защото е най-популярният офис пакет и защото като ти искат CV в 90+% от случайте ти искат doc, а не odt. Същото може да се изтъкне като причина да се учи Visual Studio вместо някое от другите C++ IDE-та. Факт е, че за добро или лошо Visual Studio е най-популярното IDE за C++ (и вероятно най-популярното IDE изобщо).
Замислял ли си се, защо те са най-популярни?
Замислял ли си се, защо Microsoft ги дава безплатно на факултета? Това че ние ги учим ги прави популярни. Именно затова Microsoft дават за безплатно ползване продуктите си на студенти и ученици. За да ги "зарибяват". Проследи развитието на тази фирма от началото на създаването й, и, можеби, ще проумееш политиката им.
Защо е лошо да има монополист? Защо монопола е забранен със закон? Защото монополиста контролира пазара. Той решава каква цена ще плащаме ние, дали ще имаме достъп до определени продукти или не. Ако реши да вдигне цената 3-но, няма да има кой да го спре, няма да има конкуренти фирми, от които да пазаруваме на по-ниски цени.
Много добре. Доколкото ми е известно повечето програмисти по света и в частност в БГ работят на Windows, освен ако света не се е обърнал с главата надолу докато не съм внимавал. В този ред на мисли ако не беше този легендарен проект на .NET аз нямаше да стана програмист изобщо и щях да съм прекарал едни ТОТАЛНО БЕЗПОЛЕЗНИ 4 години в университета, които сега отчитам като доста ДОБРА ИНВЕСТИЦИЯ. Ако прочетеш само главните букви ще видиш каква е разликата между ФМИ без проект на .NET и ФМИ с проект на .NET. Искам да отбележа, че в момента отчитам почти всички предмети (включително математически дисциплини, бази данни, Java, C++) като добра инвестиция, а ако не беше този проект щях да отчитам всички като загуба на време. Просто този проект ми показа, че има начин да ползвам наученото без да се изнервям.
Ако нещо ти е помогнало да станеш програмист то това е самия проект, а не това, че е бил на .NET. Ако проекта бешe на Java пак щеше да станеш същия програмист, (но най-вероятно сега щеше да говориш за Java, както говориш за .NET), а ако беше на C++ или език от по-ниско ниво, може би щеше да станеш доста по-добър програмист.
Повечето програмисти в света не работят на Windows. Повечето програмисти пишат код, малка част от който е платформено зависим. Ако имаш сорс кода на една програма (както е случаят със свободния software) можеш да модифицараш малката част и да я подкараш на всякакви платформи имащи компилатор за съответния език. Нещата с Java и виртуалните машини стоят още по-добре. Много хора пишат на Java. Определено повече отколкото на .NET.
Това, че се изучават продукти на M$ е нормално при положение, че 80% от учениците които идват в ПУ немогат да си напишат CV-то. Дори на ръка, ама това е друга тема. Та след няколко години тия новоизлюпени вишисти ще почнат работа. Попадайки на работното си място, какво намират - М$. Щото 97% от фирмите са си наслагали продукти на М$.
А тия "идиоти" от ЕС, хем имат пари, хем не си купуват на поразия M$ продукти. Иди ги разбери.
Абе ние май влязохме в ЕС, ама що я караме по старо му това не става ясно.
Щом ЕС не ползват "M$ продукти" ето къде ще се реализират студентите, които не са закърмени с продуктите на Microsoft.
Освен това никой не те кара да учиш висше образование, недей пропуска този тънък момент.
Висшето образование обаче се плаща от българските данъкоплатци. Недей пропуска този още по-тънък момент. ФМИ не е частна институция. Тя трябва да обслужва интересите на данъкоплатците.
ФМИ е все едно фабрика или завод. Нормално е да се опитва да предложи на пазара продукт, който се търси и ползва. В противен случай се закопаваме сами и след 5 години мераклиите да учат във ФМИ ще са онези 3%. Лошото е, че ФМИ получава пари не за това че направило 3-4 много добри специалисти. ФМИ получава пари от броя студенти. Иначе няма заплати, няма преподаватели, няма ФМИ.
Аз си мислех, че ФМИ е (част от) университет. ФМИ не трябва да е фирма, която главно да се грижи за доходите си. Във ФМИ не трябва да се учат конкретни технологии и стандарти, а принципни неща. Завършилите днес и научили дадеда технология може да имат работа през следващите 5-10 години. Какво ще стане с тях след това, когато технологията залезе, след като те не са усвоили принципите на информатиката? За фирмите търсещи програмисти е добре студентите да учат най-разпространените в момента технологии и стандарти. Още по-добре е ако за това плаща някой друг. ФМИ не трябва да обслужва техните интереси, а интересите на студентите. В крайна сметка ФМИ съществува заради студентите, а не заради работещите в него или заради българските софтуерни фирми. (Казвам българските, защото в чуждите (но вече и в някои български) фирми се ценят хората познаващи принципите и можещи да мислят "информатично"). Студентите трябва да са на първо място в приоритетите на факултета. За да се нарече университет, а не фирма или училище, още е нужно да се развива някаква научна дейност. Нещо, което в момента остава на много заден план.
Смятам, че преди да се изкаже мнение е добре да се прочете всичко, да се помисли дали не се изказват абсурдни тези и ако е така, да не се поства.
Напълно съм съгласен. Умолявам всеки, преди да пише (а и да не пише) да се замисли дълбоко и обективно, без предразсъдаци. Ще е полезно за всички.
понеже Найден защитава тезата, че факултета го кара да пиратства
На практика се получава точно това.
Сигурен съм, че ако всеки ден, във всеки дом се правеха проверки за нелегален software, частните лица ползващи Windows щяха да се броят на пръсти.
Много хора защитават "затворения" код, но само на думи (или когато става дума за техния собствен продукт), а не и на практика, повечето от тях са така наречените "пирати".