Проблемът не е в правилата, а в тяхното неспазване. Новите юзъри май май дори не са на ясно, че ги има, но по мои наблюдения след 1-2 модерации и няколко насърчителни писма от мод се обръща малко повече внимание на правилата.
А колкото до актуализацията единствено се сещам, че ще е добре като се цитира информация за срокове, документи, дати и т.н. да се посочва и източника и това да бъде зададено като правило, а не да се основава на добрата воля - все пак официалният форум на ПУ трябва да борави с повече от индивидуални интерпретации.
Общи положения
0.Този форум се поддържа на доброволни начала от нас. Винаги сме готови да чуем вашето мнение, и се опитваме да бъдем разумни, работейки в рамките на оповестените правила, но в много отношения, те са по-скоро насоки и препоръки отколкото закон. Запазваме си правото да действаме по свое усмотрение.
1.Тези правила са предназначени за уреждане на отношенията на потребителите помежду им и спрямо администрацията на форума.
2.Всеки потребител регистрирал се на форума е задължен да се запознае с тези правила.
3.Нарушението на правилата поради тяхното непознаване няма да се третира като по-лека форма на провинение. Всякакви промени в правилата ще биват публично оповестени, за да могат потребителите да се запознаят с тях.
4.Правилата важат с пълна сила и за членовете на админисративния екип в качеството им на потребители на форума.
Правила и препоръки:
0.При констатация на нарушение, потребителя ще бъде санкциониран или мнението му - редактирано. Ако смятате, че дадено мнение е в нарушение на правилата, използвайте бутона "докладвай" в долния ляв ъгъл на мнението(бутон с червена удивителна). Администрацията на форума напълно ще съдейства на правоохранителните органи чрез предоставяне на всичката достъпна им информация за даден потребител на форума или неговата дейност, ако съответните органи предоставят нужната обосновка и документация за това.
1.Забранени са всякакви форми на лични нападки и обиди спрямо личността на друг потребител. Забранени са всякаква форма на обидни обощения спрямо хора или групи от хора, дискриминация на базата на пол, религия, етнос, раса, професия или социално положение.
2.Забранено е пускането като част от мнението на понографски материали, материали изобразяващи кърваво или изключително кърваво насилие, мъчения, гнусотии и подобни. Всякакви подобни материали трябва да бъдат пускани единствено като хиперлинк с необходимото ясно видимо предупреждени за съдържанието на линка.
3.Забранена е агитация на политическа или религиозна тема, както и всякакви мнения с чисто рекламна цел.
4.Всякаква форма на политически дебат и дискусия на настоящи политически събития и реални лица е забранена.
5.Забранени са провокативни мнения написани единствено с цел спор или да провокират други потребители към нарушение на правилата. Това включва умишлено погрешни или крайни твърдения с цел спор, грубо или преекспонирано поведение и други форми на провокативно поведение.
6.Спам - мнения с чисто рекламна цел, мнения лишени от смислово съдържание, празни мнения или такива ограничаващи се до една дума или символ са забранени. Пускането на множество идентични мнения също се брои за спам.
7.Забранено е спекулиране с или дискусия на модериране, администриране или правилата на форума извъм мястото определено за целта. Правилата са в пълна сила и в подобни дискусии - екипа е съставен от хора, а хората допускат грешки. Бъдете разумни и учтиви, когато посочвате това което намирате за грешка, и вероятността да се замислим над забележките ви се увеличава.
8.Моля уважавайте очите на тези които се опитват да четат мненията ви - пишете на български и спазвайте правописа и пунктуацията доколкото е възможно. Не използвайте излишна форматировка на текста - цветния текст, уголемените букви и други оформления са за подчертаване на определени части от текста, а не за непрестанна употреба.
9.Уважавайте темата на форума, форумните секции и темите пуснати от другите потребители. Пускайте темите си само в подходящите за целта секции. Ако такава липсва, вероятно темата не е подходяща за този форум. Отговаряйки в теми пуснати от друг потребител, старайте се да не ги откланяте от първоначалните им насока и предназначение.
10.Някои части от форума могат да имат вътрешни правила, посочени в обособена за целта тема.
Препоръки и забележки:
1.Всички правила на форума важат и за текст въведен в профила на потребителя - подпис, местоживеене, аватар и други.
2.Подписа на потребителя не може да надвишава 5 реда текст и не може да съдържа картинки.
3.Всяко лице има право само на един потребител на форума. Нарушаването на тази препоръка ще се санкционира особено строго, ако тези допълнитлни потребители се използват за лобиране на нещо, за натиск в спора, или за заобикаляне на наказание наложено на оригиналния потребител.
4.Всеки потребител има право да помоли екипа за това да му бъде поставена титла по негов избор. Потребителя трябва да е бил регистриран за период от поне една година и да има поне 100 мнения на форума. Екипа не е длъжен да уважи молбата на потребителя, ако прецени титлата за неподходяща.
5.Всеки потребител носи пълната отговорност за информацията, материалите и мненията, които предоставя чрез този форум, както и за начина по който използва информацията, материалите и мненията, предоставена от другите потребители на форума.
6.Екипа няма да забрани на друг потребител да ползва форума, само защото неговите или нейните мнения ви дразнят. Можете завинаги да скриете дразнещи мнения, като цъкнете на неговия или нейния профил и използвате опцията "Добави като Враг".
Модерация и санкции:
1.Когато модератор редактира дадена тема или мнение, той оставя бележка за причините и за извършеното, която изглежда по следния начин:Цитат на: ModeratorМодераторска бележка
Злоупотребата с и фалшифицирането на тези бележки ще бъдат наказвани изключително строго.
2.Ако ваше мнение или тема липсват, не ги пускайте отново - може да са били преместени или премахнати с причина, при което ще извъшвате повторно нарушение на правилата - ако считате, че е допусната грешка, по-добре е да пишете директно до член на екипа, или да зададете въпрос за това в Метафорум.
3.Най-честите наказания за нарушаване на правилата и препоръките на този форума са както следва:
Тема в погрешната секция - темата се премества в правилната секция.
Мнения отклоняващи се силно от темата - мненията се отделят в отделна тема. Ако се налага, темата се премества в правилната секция.
Различни леки нарушения като дразнещи навици при оформлението на текста, прекомерна разгорещеност в спора и други - предупреждение. Подобни нарушения от потребител с повече от 10 предупреждения могат да доведат до по-сериозни наказания.
Обиди, провокативни мнения - 1 до 7 дни бан.
Спам - мнението се изтрива, потребителя получава предупреждени или бан.
Потребители, особено такива които иначе имат интересни и полезни за останалите мнения, но които не могат да се въздържат от това да нарушават правилата в дадена секция може да не получат забрана за писане във форума, а единствено забрана за писане в определени секции на форума, за период от седмица до три месеца.
Във връзка с модераторите и взимането на решения, ето няколко ориентировъчни предложения:
1. Крайна дума по всички въпроси има Атанас Терзийски като официален представител на ПУ поддържащ форума. Той може да си избере един, двама или колкото сметне за необходимо души, на които да предостави определена част от функциите по администриране на форума, като в случай на конфликт и неразбирателство взима окончателното решение еднолично*.
2. Създаване на отделна секция на форума ("Задна стая", "Кътчето на шефа", "Преподавателското барче" - заглавие по избор и без това ще е невидима за повечето хора) видима само за модераторите, където да се разрешават конфликтите между тях/нас. Конкретно, когато някой от упълномощените вземе по-сериозно решение (бан, примерно) да съобщава, за да знаем и поне пред потребителите да няма недоразумения и спорове. Ако някой е несъгласен, повдига въпроса, разглеждаме го, Наско отсъжда и толкоз. Ако някой потребител се оплаче, пак там ще обсъждаме оплакването и ще се взима решението.
3. Новите модератори трябва да са регистрирани от поне половин година (приблизително) и да имат поне петдесетина поста. Въз основа на досегашното им форумно поведение се преценява дали стават, като въпроса се обсъжда в задна стая.
4. Модераторите трябва да се опитват да влизат на форума поне веднъж дневно. Естествено ще проявяваме разбиране - дори и в наши дни се случва да нямаш достъп до нет няколко дни (авария, ремонт), а ако отидеш някъде на екскурзия - и повече. Но ако някой не е влизал на форума един месец и не се е обадил... Не казвам директно да "уволняваме" в такива случаи, но въпроса следва да се разгледа и когато съответния човек се върне да бъде директно попитан има ли намерение да продължава да модерира. Ако не - благодарим, добре си дошъл/а да идваш като обикновен потребител.
____________
*Звучи натоварващо, но наистина сериозни ситуации откакто съм тук възникват има-няма два пъти годишно. През повечето време "Избрал съм ZYXWVU, доверил му/й съм се, подкрепям неговото/нейното решение" върши работа. Нали това е идеята да си избереш заместник/помощник.
Наистина е добре да разграничаваме по някакъв начин новите от лоялните потребителите на базата на публикувани постове. Мисля си:Специално по 5. може вече да си поговорим по-сериозно в отделния модераторски форум, предполагам, че те ще са си по-скоро между нас си.
1. да преименуваме ролите Member, Hero Member и т.н.;
2. да актуализираме броя на постове за преминаване в по-горна група;
3. да лимитираме максимално възможностите на нови потребители (някакси);
4. мисля си за специализирани групи от потребители и специализирани форуми за тях (по интереси, малко повече privacy и т.н.);
5. да прецизираме и приемем вътрешните правила на модераторите на форума, нещо като use cases.
Засега толкова, това е лесната част. Остава да решим и кои сме "ангажираните".