Увод в общото езикознание
Анотация:
Целта на обучението е да запознае студентите с основните положения на общото езикознание. Те трябва да усвоят основната терминология и най-важните закономерности, свързани с възникването, развитието и функционирането на естествения човешки език. Цели се също така да бъдат представени основните етапи в развитието на науката за езика от древността до наши дни.
Знанията по общо езикознание са структурирани и поднесени така, че да бъдат полезни и при изучаването на останалите езиковедски дисциплини по време на курса на обучение.
Главно на семинарните занятия у студентите се създават умения за езиковедски анализ на текст - фонематичен, морфематичен, категориален, синтактичен. Използват се примери не само от съвременния български език, но и от класически езици, както и от славянски и други индоевропейски езици.
От методите и формите на обучение по време на курса по Увод в общото езикознание са застъпени главно лекциите, семинарните занятия, подготовка на курсови работи и реферати. Студентите се поощряват за участие в научни семинари и конференции.
Конспект:
1. Предмет, основни задачи, проблеми и методи на науката за езика. Дялове в езикознанието.
2. Език и общество. Специфика на езика като обществено явление. Функции на езика. Форми на съществуване на езика. Социолингвистика.
3. Синхрония и диахрония. Развой на езика.
4. Език и мислене. Типове мислене и връзката им с езика. Вътрешна реч. Хипотеза за лингвистичната относителност. Психолингвистика.
5. Език, реч, речева дейност. Текст. Лингвистика на текста.
6. Семиотика. Видове езикови знаци. Особености на езиковия знак.
7. Система. Елементи, структура и функции на системата. Видове системи. Езикът като система. Синтагматика и парадигматика.
8. Класификация на звуковете на речта по място и начин на учленение.
9. Комбинаторни и спонтанни звукови промени. Звукови /фонетични/ закони.
10. Суперсегментни елементи. Ударение и интонация.
11. Фонетика и фонология. Школи.
12. Теории за фонемата. Фон, алофон, фонема. Признаци, опозиции и позиции на фонемата. Варианти на фонемата.
13. Теории за сричката. Структура на сричката в различните типове езици.
14. Теории за морфемата. Морф, аломорф, морфема. Видове морфеми - корен и афикс. Класификация на афиксите по позиция и функция.
15. Теории за частите на речта. Класове думи.
16. Грамема. Граматична категория.
17. Именни и глаголни граматични категории.
18. Начини на граматично изразяване.
19. Лексема и лексикология. Семантика на думата.
20. Фразеология. Класификация на фразеологизмите.
21. Етимология. Научна и народна етимология.
22. Ономастика. Дялове на ономастиката.
23. Видове синтагми и форми на връзка в тях.
24. Синтаксема. Признаци на синтаксемата. Видове.
25. Графема. Видове графеми. Исторически развой на писмото.
26. Типологична класификация на езиците.
27. Генеалогична класификация на езиците.
28. Индоевропейско езиково семейство. Названия, праезик, прародина. Групи езици в индоевропейското езиково семейство.
29. Етноси и езици в България и Европа.
30. Езикова политика.
Оценяване:
Аудиторна заетост: устно и тестово изпитване
Самостоятелна работа (извънаудиторна заетост): оценка на реферати и курсови работи
Основна литература:
1. Вл. Георгиев, Ив. Дуриданов. Езикознание. С., 1978.
2. М. Москов, Ж. Бояджиев.Увод в езикознанието. С., 1977.
3. Ж. Бояджиев.Увод в езикознанието. Помагало за студенти. Пловдив, 1995.
4. М. Москов.Езикознание. В помощ на учителите по български език. С., 1982.
5. Ил. Кръпова. Лекции по езикознание. Пловдив, 2000.
6. М. Манголд. Увод в езикознанието с оглед и на българския език. С., 1988.
7. Фр. Фатер. Увод в общото езикознание. С., 2002.
8. Ю. Маслов. Введение в языкознание. М., 1987.
9. Б. Головин. Введение в языкознание. М., 1983.
10. О. Широков. Введение в языкознание. М., 1985.
Интернет:
1.
www.referati.com2.
www.wikipedia.org3.
www.chomsky.info4.
www.bacl.org5.
www.belb.net