Здравейте!
Във връзка с проведения изпит по информатика и дадените на него задачи, поставям следните два въпроса:
Коя е вярната логика?
Коректно ли (ще) е оценяването?
Тези два въпроса са породени от зад. 17 и 20 от логичеснкия тест.Нека да напишем условията им тук:
17) Кое е следващото число в редицата: 1, 9, 19, 31, 51, ...?
а) 81; б) 79; в) 96; г) 71.
20) Кое е следващото число в редицата: 101, 12, 11, 10, 5, ...?
а) 9; б) 4; в) 5; г) 2.
Проблемът, който аз виждам, е че при задачи от този вид,редицата може да не е ЕДНОЗНАЧНО определена, което означава че за да се достигне до "верния" отговор, човек трябва да предвиди как е разсъждавал авторът на дадената задача. Това означава, разбира се и че са възможни повече от един "правилен" отговор.
Какви точки ще се поставят за намиране на друг (различен от авторовият) отговор?
По-конкретно към задача 17:
Да разгледаме редицата: [a_1 =1, a_2 = 9, a_n=a_(n-1) + a_(n-2) +
3^(5-n)], [n] е ест. число (Забележете, че в условието дори не е указано какво число - рационално, реално, комплексно). Непосредствено се проверява, че
[a_3=19, a_4=31, a_5=51 i ... a_6= 82.33333...] .
За 20 задача, може да се конструира такава рекурентна редица с първи пет членасъвпадащи с 5-те дадени в условието, че ВСЕКИ отговор да е възможен.
Как? Съвсем лесно - нека да определим рекурентно зададената редица [a_n], така, че [a_1=101, a_2=12, a_3= 11, a_4= 10, a_5=5], след което определяме [a_n] да е линейна комбинация на [a_n-1, a_n-2 , a_n-3 , a_n-4, a_n-5], т.е.[a_n=c_1(a_n-1) + c_2(a_n-2) + c_3(a_n-3) + c_4(a_n-4) + c_5(a_n-5)],за някои константи (цели числа) [c_i], така че [a_6] да е някой от отговорите.
Пример: 101 - 8.12 - 11 +10 +5 = 9, но и 101 - 8.12 -11 +3.10 + 5= 5
(9 и 5 са дадени като възможни отговори!).
Редиците, определени с тези константи и първи пет чена са еднозначно определени, може да се намерят дори и общите им членове експлицитно (виж в учебника
на Т. Генчев, "Диференциални уравнения" или Г. Паскалев, "Ръководство по математика за извън
класна работа " II част) . Вярно, че това се свежда до уравнение от 5-та степен. Вярно, че и не много ученици знаят този метод. Но забележете, тук поставям акцент върху това, че от математическа гледна точка задачи от този тип не са издържани и при все това те се дават като част от приемния изпит.
Тези задачи са типични за изпита SAT, те отразяват съвсем други нагласи и методи на обучение. Лично аз не съм против тестовото изпитване, нозадачите (както и възможните отговори) да са коректно дефинирани
(подбрани), за да се избеглне налучкване (това касае отговорите), както и нееднозначност.
Препоръката ми е, да не се дават задачи от този тип на
приемния изпит във ФМИ.
С поздрав: Nikolay D.