Горе-долу изглежда така :
А. С. Пушкин (1799-1837) . Лирика. “Борис Годунов” – първата руска реалистична трагедия. Историческа концепция и художествено новаторство. “малките трагедии” на поета. Романът в стихове “Евгений Онегин”. Цикълът “Повести на Белкин” – начало на руската реалистична проза.
М. Ю. Лермонтов (1814-1841). Ранна свободолюбива и философска лирика. Тематична, жанрова и стилова оригиналност. Интимна лирика. Поеми. “Демон” и “Мцири” – образци на социално-философската романтична поема на Лермонтов. Драматургията на Лермонтов – драмата “Маскарад”. Проза. “Герой на нашето време” – начало на руския философско-психологически роман. Жанрова поетика, композиция, творчески метод, концепция за личността, стил.
Н. В. Гогол (1809-1952). Гогол и натуралната школа. Цикълът “Вечери в чифлика край Диканка”, сборникът “Миргород”, повестта “Тарас Булба”. “Петербургски повести” и Гоголевата художествена антропология и гротеска, своеобразие на творческия метод. “Шинел” – синтез на Гоголевия реализъм. Драматургията на Гогол. комедията “Ревизор” – гротесков сюжет, драматичен конфликт, характер на комичното, сатиричен патос. Романът-поема “Мъртви души” – върхов момент в развитието на Гоголевия реализъм.
И. С. Тургенев (1818-1883) Цикълът “Записки на ловеца” и народностният дух на руската литература. Романите на Тургенев. Проблемът за историческата съдба на руската интелигенция – “Рудин”, “Дворянско гнездо”, “В навечерието”, “Бащи и деца”. Поетика на Тургеневия роман.
Ф. М. Достоевски (1821-1881) “Бедни хора” – нова степен в развитието на темата за “малкия човек” в руската литература. “Престъпление и наказание” , “Идиот”,“Бесове”,“Братя Карамазови” . Полифонизмът и психологизмът в романите на писателя. от 80-те и 90-те години.
Л. Н. Толстой (1828-1910) Ранни произведения – трилогията “Детство”, “Юношество”, “Младост”. “Война и мир” – жанр, философия на историята, образна система, композиция, наративни принципи. Романът “Ана Каренина” и нравственото кредо на Толстой. Композиционни и жанрови особености, психологизъм.
А. П. Чехов (1860-1904) Ранно творчество. Поетика на късия разказ – принципи на изграждане на сюжета, композиция, характер на комичното, обективност на авторовата позиция. Художествено своеобразие на “късните” белетристични творби. Новаторство на Чеховата проза. Драматургията на Чехов – “Чайка”, “Вуйчо Ваньо”, “Три сестри”, “Вишнева градина”. Характер на конфликта, композиция, жанрово своеобразие, лирическо “подводно течение”, символика