Значи има ентусиасти!
Деканът също е ентусиазиран ( не да се запише, естествено ) и подкрепи идеята ми. И тъй като искам тази дисциплина наистина да е качествена и да има смислъл, нека споделя как мисля да протече всичко.
Предложението ми ( засега неофициално ) е доста радикално и има еквивалент само в една дисциплина в един университет в страната. За разлика от класическите дисциплини от рода на лекция - упражнения - изпити ( с елементи на дълбок сън от време на време ), смятам тази дисциплина да се проведе под формата на т. нар. PBL ( Problem Based Learning ) и по-точно хибридния му вариант ( HPBL ).
Няма да навлизам в подробности за PBL/HPBL, само ще кажа, че тази система за обучение не е от вчера, доказала е ефективността си в някои области ( включително и в някои компютърни дисциплини, водени в чуждестранни университети ) и най-важното: аз самият имам поглед върху тази система сравнително отдавна ( доколкото позволява възрастта ми ) и мисля, че може да се приложи ефективно специално за този курс.
Който се интересува, може да намери достатъчно материали за PBL в нет-а ( за съжаление качествени публикации на български език няма ).
По-конкретно ето как ще протече дисциплината:
Още преди първото занятие давам проект, който ще разнищваме около девет седмици. Курсът ще се раздели на няколко по-малки групи, които ще се занимават поотделно с конкретната реализация на заданието, но всички групи ще споделят опита си и това, което са научили с другите групи. Лекциите, упражненията и самият изпит ще вървят паралелно в рамките на курса.
Как ще става това ли?
При разрешаването на конкретен подпроблем аз ще давам основните насоки и материали ( хибридни лекции ), а всяка група ще предлага решения на проблема в рамките на групата( PSL - Problem Solved Learning ). При достигане на конструктивна идея в рамките на групата, някой от групата ще сподели с всички нас какво е измислил, как го е измислил и защо мисли, че това е най-правилният вариант за действие в конкретния случай. Не е задължително другите групи да следват същата идея за реализация в рамките на деня ( изпитът ), важното е да се сподели наученото с останалите.
Цялата тази постановка предполага много дискусии както м-у мен и всички групи, така и вътре в самите групи, а също така и между отделните групи в процеса на споделяне на знанията. Изобщо, PBL е доста комуникативен модел на обучение, и именно в това е силата му - всички участват процеса на предаване и усвояване на знания.
В чужбина подобни модели на обучение са доказали ефективността си и в много случаи тенденцията е групите, обучаващи се по PBL системата да показват по-задълбочени и по-трайни знания от колегите си, обучаващи се по традиционната система.
Пиша всичко това, за да дам възможност на всеки да се запознае и осмисли идеята предварително. Не е нещо тежко, просто е различно!