argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: PBL (Problem Based Learning)  (Прочетена 6039 пъти)

Jack Johnson

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 704
  • Хора, пазете си здравето! То няма цена!
PBL (Problem Based Learning)
« -: 20.06.2004, 12:11:00 »

Za tezi, koito ne sa naqsno kakvo ozna4ava zaglavieto, nqkolko obqsnitelni dumi:

Nakratko PBL (Problem Based Learning) e sistema za obu4enie, pri koqto studentite se u4at da u4at. Lektorat postavq daden problem, a studentite, razdeleni na grupi tarsqt razre6enie na problema. Celta e znaniqta, koito v kraina smetka studenta trqbva da nau4i da ne se davat na gotovo ot prepodavatelq pod formata na teoriq, a studenta S POMO6TTA NA NASOKI ot strana na prepodavatelq, sam da si gi nameri i usvoi.

Tai kato ne me biva mnogo po obqsneniqta, eto nqkolko saita, posveteni na tazi tema:

http://www.samford.edu/pbl/process_overview.html

http://www.udel.edu/pbl/

http://edweb.sdsu.edu/clrit/learningtree/PBL/WhatisPBL.html

V Balgariq tazi sistema e sravnitelno nova, no uspe6no se prilaga v medicinskiq universitet v grad Pleven, kadeto studentite, u4e6ti po sistemata PBL zna4itelno vodqt svoite kolegi po uspevaemost.

Ne sam siguren dali e vazmojno tazi sistema da se priloji za matematikata (vse pak da se nau4i sam 4ovek da smqta petorni integrali zvu4i meko kazano sme6no), no 6to se otnasq do informatikata sam 100% ubeden, 4e sistemata 6te ima uspeh, za6toto nqma zapaden universitet, v koito PBL de e prilojena i da ne e postignat uspeh.

Imam konkretno predlojenie obu4enieto po Strukturi ot Danni i Programirane da se reformira po sistemata PBL za edin semestar. Siguren sam, 4e kraini rezultat 6te bade zadovolitelen.

Za sajalenie ne me biva osobeno v izrazqvaneto, zatova molq vsi4ki, koito ne sa zapoznati sas sistemata PBL da posetqt nqkoi ot linkovete po-gore predi da otgovorqt.

I edna specialna molba kam g-n Mekerov:

Moql Vi, ako dosega ne ste obmislqli varianta za obu4enie po PBL, to obmislete go sega, za6toto tazi sistema naistina e pe4eliv6a i za studentite i za lektorite i za fakulteta.

V kraina smetka sistemata moje da se priloji za edin predmet samo za testovi celi i ako rezultata e zadovolitelen da se pomisli i za drugi predmeti.

Za6to ne, tova e edna dokazana sistema, vapreki 4e e esravnitelno nova (ortodoksalniqt na4in na prepodavane Lektor-Lekciq-U4enik datira ot predi novata era) rezultatite sa pove4e ot o4evidni.

Molq ne samo dekana, a cqloto rakovodno zveno na fakulteta da pregleda i obmisli (i da priloji) PBL sistemata.
Активен

TeeRexX

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 739
  • изпратете ми анонимно пари в плик :)
    • www.myspace.com/teerexx
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #1 -: 20.06.2004, 22:36:00 »

Ne6to podobno na tazi sistema ve4e se izpolzva v FMI @ PU i po to4no po disciplinata "Ezici za programirane" (vse o6te ne moga da kaja dali e uspe6no  ), no i az mislq 4e e dosta dobra i ako se usyvyr6enstva o6te malko bi trqbvalo da e dosta rezultatna!
Mislq 4e re6enieto dali da byde izpolzvana zavisi pove4e ot samiq lektor po konkretnata disciplina i metodikata mu na prepodavane, otkolkoto ot rykovodstvoto.

[This message has been edited by TeeRexX (edited 20-06-2004).]
Активен

Jack Johnson

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 704
  • Хора, пазете си здравето! То няма цена!
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #2 -: 21.06.2004, 00:18:00 »

"Ne6to podobno" go ima ne samo tam, ima go i v drugi disciplini, no go nqma kato 4ist PBL. Ot tova, koeto si pisal razbiram, 4e nito si zapoznat s PBL, nito si 4el nqkoi ot linkovete, koito predlagam. Nai-mnogo da si hvarlil edno oko tuk-tam.

V osnovata na PBL se qvqva KOMUNIKACIQTA m-u otdelnite studenti, koito sa sformirali mikro-grupa za obu4enie i OBRATNATA VRAZKA s prepodavatelq, koito NASO4VA studentite. No naistina kliu4oviqt faktor za ka4estvenoto obu4enie v PBL se qbqva "problemat", koito trqbva da se razre6i. Toi trqbva da e predvaritelno "o6laifan" ot lektora, i predaden na studenta vav vid, udoben za konsumaciq. Zatova se kazva PROBLEM Based Learning.

E, na disciplinite, koito sam pose6taval, kolkoto ida se doblijavat do PBL, po-go dokarvat na BL, lipsva im P-to. Nqma go konkretniqt problem, koito da motivira studentite adjeba za kakvo vse pak go u4at tova ne6to. I imenno tuk e predimstvoto na specialnostta "Informatika". Palno e s problemi i problem4eta za razre6avane, koito da poslujat za primer po sistemata PBL.

Mislq, 4e si prav, na4inat na obu4enie zavisi pove4e ot lektora na saotvetnata disciplina, no i rakovodstvoto na fakulteta moje da si kaje dumata po vaprosa. Vse pak ne stava duma prosto lektora da se sabudi edin den i da si kaje: "Dnes 6te prepodavam po PBL".

Lektorat ili asistentat predvaritelno trqbva da podgotvqt scenarii na "problemite", koito studentite da "rejisirat". V kraina smetka ot lektorite zavisi kolko  "hubav" problem 6te zadadat na studentite, za da mogat te da se proqvqt kato tvorci.

Problemite trqbva da sa kolkoto se moje po-konkretni i blizki do jelaniqt ot lektora material za izu4avane, za6toto v protiven slu4ai e vazmojno da se postavi problem svarzan s edna tema, a da se polu4i re6enie (i saotvetno znaniq ot strana na studenta) po druga tema ili nepredviden ot lektora variant.

V cqla Balgariq sistemata PBL (pone dokolkoto znam) se praktikuva samo ot VMI-Pleven i tai kato vtoriqt problem e na praktika nere6im, tam po PBL paralelno se izu4avat tri disciplini: Anatomiq, Histologiq i Citologiq. Tova ozna4ava, 4e vav FMI-to moje sa6to taka paralelno da se izu4avat nqkolko, vzaimno svarzani disciplini.

Ogromnoto predimstvo na PBL pred standartnata sistema za obu4enie e, 4e znaniqta, koito studentat sam si nabavq sa mnogo po-traini poradi faktori, koito nqma da izbroqvam.

Malko me samnqva, 4e v disciplinata "Ezici za programirane" sa zalegnali vsi4ki elementi ot PBL, za da se nare4e naistina PBL. Nai-malkoto absoliutno sam siguren, 4e ne e imalo razdelenie na mikro-grupi, koeto e kliu4ov faktor za obmen na pridobitite znaniq.

Moqt savet kam teb, e predi otnovo da pi6e6, zapoznai se po-podrobno sas sistemata. Nameri 6veicarskite publikacii za PBL sistemata vav VMI-Pleven, pro4eti gi i pak si pomisli dali ima takova ne6to kato PBL vav FMI-to.

I izpolzvaiki momenta, neka spomena, 4e az samiqt ot tova, koeto sam vidql i 4ul moga s raka na sarceto da kaja, 4e tova e sistemata za obu4enie na bade6teto! I tai kato nie sme informatici, sviknali sme tehnologiite da se menqt barzo, za6to ne priemem i promenite v obu4itelnata sistema po-barzo? rano ili kasno 6te se naloji, po-dobre da e saga!

P.S. Dali tova stava za diplomna rabota? Ama i da stava, 6te da e za sasedniq fakultet. Jalko!
Активен

BORIME4KA

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 86
    • http://psabev.blogspot.com
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #3 -: 21.06.2004, 02:17:00 »

Аз съм ЗА! Даже имам и конкретно предложение. Понеже всеки преподавател си води негов си предмет и едва ли ще ти даде току-така да му налагаш методи на обучение, предлагам ти да опиташ друго:
1. Влез навътре в нещата.
2. Подготви си предмет, който би могъл да бъде изучаван като избираема дисциплина, като изтъкнеш точно метода PBL, материята, която ще се изучава, разпределиш си я според хорариума и т. н.
3. Говори с декана по въпроса за дадената избираема/факултативна дисциплина. Това може да става по времето на подготовката на тази дисциплина.
4. Ако се постараеш да представиш нещо наистина ново и интересно, мисля, че ще ти се даде възможност за изява.
Разбира се, аз мога да дам само идеята, останалото зависи от други хора, най-вече от теб!
Активен

Jack Johnson

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 704
  • Хора, пазете си здравето! То няма цена!
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #4 -: 21.06.2004, 13:23:00 »

Znae6 li, predlojenieto ti mi haresva. Misli6 li, 4e dekana bi se saglasil student da vodi izbiraema disciplina, pri tova po nova u4ebna sistema?

Po to4ka parva ot posta ti, smeq da tvardq, 4e sam dostata4no navatre, 6to se otnasq do teoreti4nata 4ast. Nikoga ne sam se zamislql za konkretno prilojenie, no ako dekana me podkrepi, o-o-obe6tavam da dam vsi4ko ot sebe si.

I tai kato horata qvno ne se zapoznavat s materiqta, a barzat da pi6at, da kaja nqkolko dumi pove4e za PBL, a dano horata po4nat da 4etat i drugi materiali.

1) Ne barkaite PBL s PSL (Problem Solved Learning). Ako samo ste 4eli post-ovete, nai-veroqtno v glavite vi se varti imenno PSL, a ne PBL.

PSL se bazira na konkreten problem, koito trqbva da se razre6i, a KAK se re6ava problema, ne e fundamentalno zna4enie, vajnoto e da se re6i.

Pri PBL pak ima zadaden problem, no ne e vajno dali izob6to toi 6te se razre6i, vazmojno e daje da nqma re6enie, vajnoto e KAK se podhojda kam razre6avaneto na problema.

Ako tarsim analogiq, neka postavim ne6tata taka:

Pri PSL mikro-grupite stoiat na startovata liniq i pri zadaden signal se vturvat kam finala. Finala obiknoveno e dale4e, nujno e da se zaobikalqt reki, planini, gori i t.n. Sled kato vsi4ki fini6irat, pe4eli tozi, koito e namiril patq s nai-malko saprotivlenie.

Pri PBL situaciqta bi bila podobna, no celta na grupite e da izu4at patq, po koito minavat, da go izsledvat avzmojno nai-podrobno i sled kato fini6irat vsi4ki, da spodelqt edin s drug tova, koeto sa nau4ili za zaobikalq6tata gi priroda. Pobeditel ne moje da bade izla4en, za6toto kak bi mogla da se sravni planina s reka, naprimer.

Za tezi, koito mrazqt da mislqt analogiqta se sastoi v slednoto: sastezanieto predstavlqva problema, koito e zadaden. Finala predstavlqva krainata ce, koqto trqbva da se dostigne. Zaobikalq6tata priroda e ZNANIQTA, s koito studenta se sblaskva i koito studenta trqbva da usvoi, za da stigne do finala.

Pri PSL obu4enieto studentite gonqt konkretno (v pove4eto slu4ai realno) razre6enie na problema, koito e svarzan nai-ve4e s ne6to ot praktikata. Celta na lektora v tozi slu4ai e da stoi na finala i da razmahva edin fener, za da naso4va studentite kam finala.

Pri PBL obiknoveno problema, koito se postavq e izmislen ot lektora, no vajnoto e, 4e problema sa6testvuva i toi trqbva da se razre6i. Kolkoto "po-realen" e problema, tolkova po-dobre. Celta na lektora, oba4e e ne da so4i finala, a po-skoro da o4ertae s feneri oblastta ot patq, v koqto studentite da tarsqt patekata do finala. V ob6tiqt slu4ai ima edno nai-pravilno re6enie i po4ti bezbroi po-malko pravilni.

Tuk se qvqva edin ot problemite na PBL. Ogromnoto natovarvane na lektora, koito e ZADALJEN da sledi dvijenieto na vsqka grupa i da gi naso4va SAMO kogato qvno izlizat ot relsite. Predpolagam e trudno edin lektor da sledi paralelno RAZVITIETO na pove4e ot 5-6 grupi, o6te pove4e ako materiqta, v-u koqto e postaven problema e po-ob6irna.

Taka 4e hora, ne barkaite PBL s PSL.

Da kaja nqkolko dumi i za socialnoto zna4enie na PBL.

Vajen faktor za uspeha na PBL grupata e KOMUNIKACIQTA na horata v grupata. Vseki predlaga po ne6to, vseki izrazqva mnenie, no NAI-VAJNOTO: vseki SPODELQ NAU4ENOTO i po tozi na4in se opredelq dali grupata varvi napred ili kam zadanena ulica.

Ne sam psiholog, nito sociolog, no PBL grupite sa sposobni da nakarat po-zatvorenite hora, koito ne ob6tuvat mnogo s okolnite da se otpusnat, za6toto kogato vseki ot ekipa ima dadena zada4a, na4inat za obmen na informaciq m-u individite v ekipa e KOMUNIKACIQTA. zatvoreniqt 4ovek preodolqva kompleksite si, svikva da ob6tuva, dori e vazmojno da zaeme liderska poziciq.

Drug vajen element se qvqva RABOTATA V EKIP. PBL predpolaga GOLQM problem za razre6avane i sravnitelno MALAK srok za izpalnenie, koeto prosto nalaga VSEKI ot ekipa da se zaeme s ne6to. Vsi4ki znaem kak naprimer ot 3-ma du6i ekip 2-ma pravqt ne6to, a tretiqt si 4opli nosa, naprimer. Tejestta na postaveniq PBL problem uni6tojava v zarodi6 tozi na4in na "rabota v ekip".

Izvoda e, 4e PBL sistemata nau4ava horata na KOMUNIKATIVNOST i rabota v EKIP.

Moga da prodalja s o6te mnogo, naistina mnogo material za PBL. Zanimavam se pove4e ot 2 godini (kato hobi nai-ve4e) s tozi vid obu4enie, a praktikata mi kato u4itel po na4alna kompiutarna gramotnost me e sblaskvala s kakvo li ne. Vqrno e, nqmam opit kato prepodavatel v universiteta, no vse otnqkade se zapo4va.

Sledva6ti "lekcii" po PBL 6te publikuvam ili v sledva6ti post-ove ili po-dobre: pro4etete si doma6noto i togava davaite mneniq i vaprosi.

I vse pak pove4eto hora mrazqt da se rovi4kat izli6no iz net-a, za da tarsqt nqkakvi si tam materiali. Ako nqkoi ot vas misli, 4e e po-dobre vsi4ko da bade publikuvano tuk, pi6ete i 6te napravq ne6to po vaprosa. O6te pove4e, 4e s tazi sistema TRQBVA da badem nai-malkoto zapoznati, za da mojem pone da sravnqvame ortodokslanite metodi i savremennite takiva.

I redin vapros kam g-n Mekerov: ako predloja konkreten plan i disciplina za izu4avane, vazmojno li e da mi se dade zalena svetlina, za da opitam?
Активен

mircho

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 335
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #5 -: 21.06.2004, 14:21:00 »

quote:

I redin vapros kam g-n Mekerov: ako predloja konkreten plan i disciplina za izu4avane, vazmojno li e da mi se dade zalena svetlina, za da opitam?[/B]



Уважаеми г-н ku_hashaman_dura,
Разбира се, че деканът ще те подкрепи - така, както е подкрепил и други студенти, изнесли успешно факултативни дисциплини (или практикуми), например

Николай Манчев (IV И): Увод в Java програмирането, Практикум по Java програмиране, Теория на компресията
Мая Стойкова (IV И): Въведение в езика ActionScript MX за Flash MX
Георги Стоев (IV И зад.): Проектиране и изграждане на Web базирана информационна система

С пожелание за успех,
Д. Мекеров


Активен

Ники Вълчанов

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 526
  • History is written by the victors
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #6 -: 21.06.2004, 15:12:00 »

Syjelqwam che chak sega se wkliuchwam w diskusiqta :(

Iskam da priwetstwam ideqta na ku_hashaman_dura.
Smqtam che w nqkoi disciplini tazi sistema za obuchenie shte pojyne golqm uspeh.
Az lichno sym goworil s prepodawateli na tazi tema i znam kakwo gi pritesnqwa:

W universiteta wlizat hora s razlichno niwo na podgotowka po informatika.Ima studenti ,koito se interesuwat ot programirane i wlizajki w universiteta te weche imat predstawa shto za zwqr e kompiutyra i ima li toj mqsto s obshtestwoto (grubo kazano :) ) ,dokato ima hora ,koito ne wijdali kompiutyr :)
Tochno zaradi takiwa hora prepodawatelite imat pritesneniq che podobna sistema shte se okaje neefektiwna : horata ,koito razbirat i napredwat byrzo shte poluchat mnogo dobra podgotowka (zashtoto kolkoto i da ti obqsnqwat neshto to shte ti stane qsno chak sled kato go probwash sam) ,a tezi ,koito  ne razbirat nqma da mogat da se podgotwqt i shte ostanat na syshtoto niwo. Predpolagam che i ti imash nabliudeniq wyrhu horata ot twoq kurs i mojesh da kajesh kolko ot tqh biha se adaptirali w edna takawa sistema i kolko prosto biha se otkazali.
Az lichno sym wijdal kak tazi sistema raboti w Budapeshta, kadeto imah shtastieto da specializiram po proekta CEEPUS i napylno podkrepqm iniciatiwata ti. S udowolstwie bih poseshtawal podoben fakultatiwen kurs.

Pozdraw
         Nikola Valchanov

[This message has been edited by n_valchanov (edited 21-06-2004).]
Активен
"Now everything is reflection
as I make my way though this labyrinth.
And my sence of direction
is lost like the sound of my steps!!!"
                                                     Elisa - Labyrinth

artanis

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 589
    • http://free.hit.bg/artanis
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #7 -: 21.06.2004, 19:09:00 »

Г-н Вълчанов,

Не зная какви са били Вашите разговори с преподаватели. Не съм проверил и линковете, които постна г-н ku_hashaman_dura.

Но да не се прилага такава система само защото слабите студенти няма да могат да се адаптират към нея ми звучи абсурдно (да не кажа пълна глупост).

Дори да не могат да се адаптират, това е техен проблем! Не може всички да са силни студенти! Не може всички да са еднакви! НЕ МОЖЕ ВСИЧКИ ДА СА РАВНИ!
Активен

Jack Johnson

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 704
  • Хора, пазете си здравето! То няма цена!
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #8 -: 21.06.2004, 21:38:00 »

PBL sistemata e izkliu4itelno gavkava otkam konkretna realizaciq. Moje celiqt predmet da se zadade kato edin golqm problem, moje i s 10-20 problema. Nqma nikakvi problemi 4ast ot horata da sa zapoznati s materiqta, a drugi da ne sa, tova samo bi ulesnilo (malko) jivota na po-znae6tite, za6toto v PBL sistemata za vseki se namira rabota za var6ene.

Kakvo zna4i da ne se adaptira 4ovek? Vsqka promqna e svarzana s daden period na adaptaciq, zatova VSI4KI PBL lektori otdelqt parvoto zanqtie, za da obqsnqt na vazmojno nai-prost ezik kakvo gi o4akva studentite.

4ast ot tqh 6te sviknat sas sistemata po-barzo, drugi p-bavno, no 6to se otnasq do vazpriqtieto na studenta, negovata zada4a e lesna. Pri PBL sistemata studentat ima slednite zada4i:

1) Da shvane kakav e smisala na problema, koito trqbva da se razre6i (s pomo6tta na lektora).

2) Da izbere po koq pod-problemna oblast 6te izvar6va prou4vane (s cel IZU4AVANE).

3) Da izvar6i prou4vaneto (kato vreme tova moje da obhvane ot 1 akademi4en 4as, do nqkolko sedmici, v zavisimost ot konkretnata programa, lektor i realizaciq na PBL)

4) Da obmeni SVOITE poznaniq, natrupani ot prou4vaneto sas znaniqta na DRUGITE ot grupata.

5) Govoritelqt na grupata (ne e zadaljitelno da e edin, nito e zadaljitelno vinagi da e edin i sa6t) spodelq (pismeno, ustno, telepati4no   ) teku6tite rezultati s lektora i po vazmojnost (spored realizaciqta na PBL) s ostanalite grupi.

6) Sled golqmoto spodelqne na rezultati studentat sam si pravi izvod (konstruktiven analiz) dali e bil na prav pat i dokolko e razre6il postaveniq problem.

7) Nqkoi ot gornite deistviq se povtarqt dokato ne se nameri konstruktivno razre6enie na problema.

G-n Valchanov, az li4no ne vijdam kade bi moglo da ima pre4ka pri adaptaciq na studenta kam sistemata, moje bi edinstvenata takava e klasi4eskiqt MARZEL, no toi pre4i i pri dobrata stara sistema, po koqto u4im sega, nali?

Kolko po-lesno e da se napravqt slaidove, da se publikuvat i da se vodqt lekcii po tqh? Estestveno, tova sa STRUKTURIRANI znaniq, no te otrazqvat znaniqta, koito lektora e smetnal, 4e sa neobhodimi na studenta. Osven tova lektorat gi podnasq taka, kakto toi smqta, 4e trqbva da badat podneseni, a tova ne vinagi e nai-pravilniqt podhod.

Vseki student si ima svoi na4in na u4ene. Az naprimer sam nai-adekvaten ili po obqd, ili v po-kasnite sledobedni (napravo ve4erni) 4asove. No tezi 4asove ne savpadat s lekciite, koito se provejdat.

I tai kato ne moje da se iznasqt lekcii togava, kogato na studenta mu e udobno, to pone moje da se podhodi taka, 4e da se 4uvstva udobno, dokato u4i.

I tuk idva adat za lektora. Klasi4eskiqt lektor idva va zalata, "izpqva" lekciqta, otgovarq na 1-2 vaprosa i si zaminava.

PBL lektora pravi slednoto:

1) Izmislq problem, svarzan s temata, koqto 6te se prepodava. Tozi problem tvardo trqbva da naso4i vnimanieto na studenta kam saotvetnata materiq.

2) Scenariqt na problema, koito e kompleksen trqbva da e izkliu4itelno dobre podgotven i obmislen. Vse pak v-u nego studenta se predpolaga, 4e 6te trupa znaniqta si.

3) Podnasq problema pred studentite pod formata na (mnogo) kratka lekciq, istoriq, prikazka, ili kakvoto mu hrumne.

4) Dava parvona4alni (ob6ti nasoki) za razre6avaneto mu: "V google ima materiali po temata, a i v okrajnata biblioteka 6te se nameri tova-onova"

5) Nai-tejkata 4ast! Sled razdelqneto po grupi, lektora SLEDI, KORIGIRA i NAPATSTVA razvitieto na VSQKA edna grupa. Ne biva da se dopuskat golemi otkloneniq sprqmo nabelqzanata cel.

Tuk e momenta da vmetna, 4e ne e zadaljitelno pri parva gre6ka studenta da se korigira ot lektora. Pri parvona4alniq analiz na problema, koito se sastoi v ob6ta diskusiq m-u vsi4ki studenti i lektora e napalno estestveno i vazmojno da se izkajat mnojestvo gr6ni mneniq. Tova ne e lo6o, naprotiv. Tova ozna4ava, 4e studentite vlagat misal (osven kogato predlojeniqta grani4at s parodiqta). Moje da im se dade izvestno vreme, za da razberat, 4e sa na gr6en pat i 4ak togava da badat naso4eni v pravilnata posoka. A i znaniqta po gre6niq pat sa6to sa znaniq.

6) Lektorat pravi analiz na rezultatite ot vsi4ki grupi. Adekvatnite re6eniq se spodelqt s ostanalite grupi. Pravi se teku6ta ocenka do kolko dobro e bilo predstavqneto na vsqka grupa po zadaden kriterii.

Sam vijda6, Niki, 4e PBL lektora vzima mnogo po-deino u4astie v obu4enieto na studenta, otkolkoto tradicionniq lektor. A i spored men "starite" kadri se poddavat dosta po-trudno na novosti, otkolkoto "svejite" mozaci na studentite. Ako nqkoi prepodavatel smqta, 4e studentite nqma da se spravqt sas sistemata, to4no obratnoto e: ot lektora zavisi kolko dobre 6te se spravqt studentite.

A i ne e zadaljitelno VSI4KI grupi da varvqt paralelno (vapreki 4e e dosta jelatelno poradi red pri4ini), imenno tuk se qvqva gavkavostta na sistemata. Moje tezi, koito sa "na ti" s kompiutrite da badat slojeni v grupa s hora "na Vie" s kompiutrite. Vazmojni sa mnogo varianti na deistvie, vsi4ko zavisi ot ka4estvoto na lektora.
Активен

Ники Вълчанов

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 526
  • History is written by the victors
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #9 -: 21.06.2004, 22:44:00 »

Zdraweite g-n artanis,

razgoworyt ,kojto prowedoh na tazi tema beshe neforormalen i stawashe wypros za nachina na podnasqne na materiala pred studentite. Az lichno bqh na mnenie che studentite trqbwa da bydat zanimawani s po-golemi proekti ,a imenno proekti ,koito da bydat zapochwani w nachaloto na trimestyra kato na uprajneniqta se realizirat chasti ot tqh ,a drugi chasti da bydat ostawqni za samostoqtelna rabota.
Az lichno smqtam che w kraq na trimestyra studenta, rabotil po podoben proekt ,bi se radwal na krajniq rezultat i bi bil po-ambiciran ot postignatiq uspeh (rabotesht proekt), zashtoto shte e wlojil w nego neshto ot sebe si (modulite ot proekta ,ostawqni za samostoqtelna rabota, se pridrujawat ot nasoki ot prepodawatelq - kakwa pomoshtna literatura trqbwa da chete studenta ,za da uspee da realizira modula).
Po tozi nachin smqtam che shte se postigne diskusiq prepodawatel-studenti po wreme na uprajneniq ,zashtoto studentite shte idwat na uprajneniq s gotowi wyprosi, weche izcheli wednyj materiqlite po temata.

Az lichno sym na mnenie che w diskusiqta trqbwa da se namesi prepodawatel ,kojto da othwyrli ili odobri tezi idei.Smqtam che ne e nujna radikalna promqna na sistemata ,a postepenna i spored men towa e edna dobra 1-wa krachka w prawilnata posoka.Wse pak neka ne zabrawqme che da se chetat materiqli po temata na lekciqta predi samata lekciq e praktika w nqkoi prosperirashti uneversiteti (zabelqzyl sym sym che i wyw FMI ima studenti ,koito procedirat taka).
S risk da naprawq post-a si prekaleno dylyg za chetene bih dobawil che tozi metod moje da byde izprobwan kato "Proekta" se razbie na moduli i w zawisimost ot materiqla ,kojto se wzima na uprajneniq da se pishe po edin modul kato samostoqtelna rabota ,i edna ewentualna zashtita na takyw rabotesht proekt bi mogyl da posluji za oswobojdawane ot prakticheskata chast na izpita(zadachi) wmesto kontrolnite ,koito se prawqt w momenta.

Blagodarq za tyrpenieto.

Pozdraw
       Nikola Valchanov

[This message has been edited by n_valchanov (edited 21-06-2004).]
Активен
"Now everything is reflection
as I make my way though this labyrinth.
And my sence of direction
is lost like the sound of my steps!!!"
                                                     Elisa - Labyrinth

Jack Johnson

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 704
  • Хора, пазете си здравето! То няма цена!
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #10 -: 21.06.2004, 23:43:00 »

Sorry, ako post-ovete mi sa prekaleno dalgi za 4etene, prsoto darja da predstavq ne6ta po vazmojno nai-podroben na4in.

G-n Val4anov, Niki,

Ideqtq ti e 4udesna. Glasuvam s vsi4ki krainici ZA tazi ideq. Neka samo spomena nqkoi dopalnitelni dumi.

Parvo: tova, za koeto govori6 ne e PBL. Dori ne e PSL. No vse pak smqtam, 4e ideqta si q biva i 4e bi trqbvalo da e v sila dosta otdavna, a ne sega da se predlaga. No tova ne zavisi to4no ot nas, nie sme samo po ideite.

Vtoro: pro4ete li pone malko za PBL? Potarsi li ne6to po temata v Net-a?

I edno doma6no ot men za vsi4ki, koito NAISTINA se interesuvat ot PBL. Vaprosat e:

Koi sa dvete sistemi na prepodavane, koito se sre6tat v PBL? Predimstva i nedostataci na vsqka ot sistemite?
Активен

TeeRexX

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 739
  • изпратете ми анонимно пари в плик :)
    • www.myspace.com/teerexx
PBL (Problem Based Learning)
« Отговор #11 -: 23.06.2004, 23:11:00 »

) za ku_hashaman_dura  edno vypros4e leko otklonqva6to se ot temata (izvinqvai ) -  Kak po edno izre4enie i polovina sydi6 za tova 4ovek kakvo e 4el, ot kakvo se e interesuval?!
4eti vnimatelno! Nqmam predvid da se usyvyr6enstva PBL-a, a negovoto podobie, koeto se izpolzva v FMI!
A ne misli6 li 4e preminavaneto kym takava sistema za obu4enie ne e osobeno podhodq6to za nqkoi predmeti?
Активен