PBL sistemata e izkliu4itelno gavkava otkam konkretna realizaciq. Moje celiqt predmet da se zadade kato edin golqm problem, moje i s 10-20 problema. Nqma nikakvi problemi 4ast ot horata da sa zapoznati s materiqta, a drugi da ne sa, tova samo bi ulesnilo (malko) jivota na po-znae6tite, za6toto v PBL sistemata za vseki se namira rabota za var6ene.
Kakvo zna4i da ne se adaptira 4ovek? Vsqka promqna e svarzana s daden period na adaptaciq, zatova VSI4KI PBL lektori otdelqt parvoto zanqtie, za da obqsnqt na vazmojno nai-prost ezik kakvo gi o4akva studentite.
4ast ot tqh 6te sviknat sas sistemata po-barzo, drugi p-bavno, no 6to se otnasq do vazpriqtieto na studenta, negovata zada4a e lesna. Pri PBL sistemata studentat ima slednite zada4i:
1) Da shvane kakav e smisala na problema, koito trqbva da se razre6i (s pomo6tta na lektora).
2) Da izbere po koq pod-problemna oblast 6te izvar6va prou4vane (s cel IZU4AVANE).
3) Da izvar6i prou4vaneto (kato vreme tova moje da obhvane ot 1 akademi4en 4as, do nqkolko sedmici, v zavisimost ot konkretnata programa, lektor i realizaciq na PBL)
4) Da obmeni SVOITE poznaniq, natrupani ot prou4vaneto sas znaniqta na DRUGITE ot grupata.
5) Govoritelqt na grupata (ne e zadaljitelno da e edin, nito e zadaljitelno vinagi da e edin i sa6t) spodelq (pismeno, ustno, telepati4no
) teku6tite rezultati s lektora i po vazmojnost (spored realizaciqta na PBL) s ostanalite grupi.
6) Sled golqmoto spodelqne na rezultati studentat sam si pravi izvod (konstruktiven analiz) dali e bil na prav pat i dokolko e razre6il postaveniq problem.
7) Nqkoi ot gornite deistviq se povtarqt dokato ne se nameri konstruktivno razre6enie na problema.
G-n Valchanov, az li4no ne vijdam kade bi moglo da ima pre4ka pri adaptaciq na studenta kam sistemata, moje bi edinstvenata takava e klasi4eskiqt MARZEL, no toi pre4i i pri dobrata stara sistema, po koqto u4im sega, nali?
Kolko po-lesno e da se napravqt slaidove, da se publikuvat i da se vodqt lekcii po tqh? Estestveno, tova sa STRUKTURIRANI znaniq, no te otrazqvat znaniqta, koito lektora e smetnal, 4e sa neobhodimi na studenta. Osven tova lektorat gi podnasq taka, kakto toi smqta, 4e trqbva da badat podneseni, a tova ne vinagi e nai-pravilniqt podhod.
Vseki student si ima svoi na4in na u4ene. Az naprimer sam nai-adekvaten ili po obqd, ili v po-kasnite sledobedni (napravo ve4erni) 4asove. No tezi 4asove ne savpadat s lekciite, koito se provejdat.
I tai kato ne moje da se iznasqt lekcii togava, kogato na studenta mu e udobno, to pone moje da se podhodi taka, 4e da se 4uvstva udobno, dokato u4i.
I tuk idva adat za lektora. Klasi4eskiqt lektor idva va zalata, "izpqva" lekciqta, otgovarq na 1-2 vaprosa i si zaminava.
PBL lektora pravi slednoto:
1) Izmislq problem, svarzan s temata, koqto 6te se prepodava. Tozi problem tvardo trqbva da naso4i vnimanieto na studenta kam saotvetnata materiq.
2) Scenariqt na problema, koito e kompleksen trqbva da e izkliu4itelno dobre podgotven i obmislen. Vse pak v-u nego studenta se predpolaga, 4e 6te trupa znaniqta si.
3) Podnasq problema pred studentite pod formata na (mnogo) kratka lekciq, istoriq, prikazka, ili kakvoto mu hrumne.
4) Dava parvona4alni (ob6ti nasoki) za razre6avaneto mu: "V google ima materiali po temata, a i v okrajnata biblioteka 6te se nameri tova-onova"
5) Nai-tejkata 4ast! Sled razdelqneto po grupi, lektora SLEDI, KORIGIRA i NAPATSTVA razvitieto na VSQKA edna grupa. Ne biva da se dopuskat golemi otkloneniq sprqmo nabelqzanata cel.
Tuk e momenta da vmetna, 4e ne e zadaljitelno pri parva gre6ka studenta da se korigira ot lektora. Pri parvona4alniq analiz na problema, koito se sastoi v ob6ta diskusiq m-u vsi4ki studenti i lektora e napalno estestveno i vazmojno da se izkajat mnojestvo gr6ni mneniq. Tova ne e lo6o, naprotiv. Tova ozna4ava, 4e studentite vlagat misal (osven kogato predlojeniqta grani4at s parodiqta). Moje da im se dade izvestno vreme, za da razberat, 4e sa na gr6en pat i 4ak togava da badat naso4eni v pravilnata posoka. A i znaniqta po gre6niq pat sa6to sa znaniq.
6) Lektorat pravi analiz na rezultatite ot vsi4ki grupi. Adekvatnite re6eniq se spodelqt s ostanalite grupi. Pravi se teku6ta ocenka do kolko dobro e bilo predstavqneto na vsqka grupa po zadaden kriterii.
Sam vijda6, Niki, 4e PBL lektora vzima mnogo po-deino u4astie v obu4enieto na studenta, otkolkoto tradicionniq lektor. A i spored men "starite" kadri se poddavat dosta po-trudno na novosti, otkolkoto "svejite" mozaci na studentite. Ako nqkoi prepodavatel smqta, 4e studentite nqma da se spravqt sas sistemata, to4no obratnoto e: ot lektora zavisi kolko dobre 6te se spravqt studentite.
A i ne e zadaljitelno VSI4KI grupi da varvqt paralelno (vapreki 4e e dosta jelatelno poradi red pri4ini), imenno tuk se qvqva gavkavostta na sistemata. Moje tezi, koito sa "na ti" s kompiutrite da badat slojeni v grupa s hora "na Vie" s kompiutrite. Vazmojni sa mnogo varianti na deistvie, vsi4ko zavisi ot ka4estvoto na lektora.