argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: за нов подход  (Прочетена 1410 пъти)

Veska Noncheva

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 45
за нов подход
« -: 25.12.2011, 09:38:55 »

Уважаеми колеги,

Щастлива Нова година:-)

И за да бъде тя и по-честна, и по-почтена, ви питам:

Каква е очакваната от вас реакция на ръководството на ФМИ при нечестни прояви (преписване, измама, плагиатство) на преподаватели,  служители и студенти на ФМИ?

Според мене има 2 момента:
1.   Когато има доказана нечестна проява.
2.   Когато някой злослови  за такава (без да докаже).

Всъщност въпросите ми са:

1. Каква искаме да бъде реакцията на ръководството на ФМИ при доказана нечестна проява на преподаватели,  служители и студенти на ФМИ?

2. Каква да бъде реакцията на ръководството на ФМИ при недоказано обвинение за нечестна проява?


Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост
Re:за нов подход
« Отговор #1 -: 04.01.2012, 20:53:09 »

Както неведнъж са ми казвали, аз не съм колега на пишещите тук, но за въпрос 2 си има чл. 146, 147 и 148 от Наказателния кодекс ... По-пряк отговор - ръководството на ФМИ на ПУ и самите заинтересовани лица съдят евентуалния виновник за клевета и обида в абсолютно всички случаи. Пак да повторя - отговарям на втори въпрос.

Добри или лоши, има съществуващи процедури, но не се използват.

ПП: За много години на всички!!! :-)
« Последна редакция: 04.01.2012, 20:55:07 от Георги Фурнаджиев »
Активен

Veska Noncheva

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 45
Re:за нов подход
« Отговор #2 -: 06.01.2012, 11:34:20 »

Чудесно е, че има човек, който има мнение, и който е готов да сподели мнението си!  :y:
Сърдечно благодаря!  :bow:
Веска Нончева.
 :#7:
« Последна редакция: 07.01.2012, 12:28:46 от Таньо Иванов »
Активен

Anon

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 4
Re:за нов подход
« Отговор #3 -: 06.01.2012, 12:20:04 »

Аз не желая да правя вендета на никой.
Просто искам прфесионално обучение и да се премахнат предмети които затормозяват учебния процес. Имах голями очаквания, засега съм разочарован от ФМИ.
Активен

А.Пенев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 157
    • www.alexander-penev.info
Re:за нов подход
« Отговор #4 -: 06.01.2012, 12:50:39 »

Аз гласувам с двете ръце да има санкции за преписване и плагиатство.

Моите лични наблудения показват, че тези действия напоследък се ширят много сред студентите (поне при предметите, по които аз водя упражнения). Това е проблем, не защото някой ще ме излъже и ще мине без да е положил усилия, а защото студентите практикуващи този начин на "учене" лъжат основно себе си. Проблем е че това започва да става не изключение (винаги се е преписвало), а по скоро правило. Говорил съм с много мои колеги и проблема при тях е аналогичен. Причините за това разрастващо се явление са комплексни и не е тук мястото да се обсъждат, а и не е това темата. Всичко започва далеч преди студента да стане студент т.е. нещата тръгват още от средното образование. Много от студентите са научени да се движат по пътя на най-малкото съпротивление, а това обикновенно не е пътят на учението. Наша задача е да направим каквото можем да сложим преграда на този път на най-малко съпротивление, по който увлечени от общия поток се понасят дори добрите и можещите студенти (в един момент и те си казва: Защо да си давам зор, след като мога без много усилия пак да изкарам 6?).

Как може да стане това? Аз лично смятам от следващата учебна година да приложа "технически средства" за установяване на плагиатство. Има достатъчно добри софтуерни системи за това. При почти всички предмети при мен студентите предават проект, който те трябва да са разработвали през триместъра. Тези проекти ще се сравняват от софтуер за степен на сходство с другите проекти в курса (както и с проектите от предишни учебни години). При над определен процент сходство (той зависи от конкретния проект и други фактори) може да се твърди, че условията за липса на взаимстване на прочект или части от него са нарушени. Това трябва да води до санкции спрямо студента.
Далече съм от мисълта, че проблема с плагиатството и преписването е решим чисто технически. По скоро той може да бъде ограничен с използването на комплекс от мерки (и повечето са административни и организационни). Дори наказанието "Слаб 2" не е решение. Щом се е стигнало до него - лошо т.е. вече проблема съществува и е твърде късно. Според мен мерките трябва да са превантивни.
Знанието че ще има наказание е превантивна мярка. Знанието че софтуера ще те хване със сигурност е превантивна мярка. Знанието че ще имаш 2 (и след 3-тия опит ще понесеш и финансова санкция - нямам предвид да се плаща за всеки следващ изпит - може да загубиш право на стипендия, награди и др.) е превенция. Всяко от тези превантивни мярки по единично няма да заработят, дори и в съвкупност може да не са достатъчни за да зараотят веднага, но ако не се започне от някъде нещата ще стават все по-зле.

Аз лично смятам като експеримент да приложа следващата година (а може би следващите няколко години) някои от тези мерки. В момента аз знам какъв процент от студентите се опитват да "минат леко" с плагиатстван проект, презентация "свалена от Интернет" или някое друго "удобство на съвремеността" използвано не по предназначение. Ще обявя правилата в началото на всеки курс и ще обърна внимание на неизбежните последствия при плагиатство или преписване. След това всеки студент ще трябва да качва проекта си и да прави промените по него като периодично ги качва в негова папка на специален сървър, SVN или друго средство, с което може да се следи как се е развивал проекта му и в края на триместъра или преди изпита софтуер ще има достъп до всички проеки за да може да ги сравни за плагиатство. Санкциите ще бъдат: Слаб 2 на проект, както и публично оповестяване на студентите опитали да шмекеруват. Ако до тогава има и други одобрени и приети от ръководството административни мерки, то те също ще бъдат приложени. В края на учебната година ще мога да сметна отново процента на опитващите да "минат леко" студенти. Дано той да е по-малък  :-) и дано всяка следваща година да намалява все повече и повече.
Активен
А.Пенев

Lara

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 14
Re:за нов подход
« Отговор #5 -: 06.01.2012, 14:14:37 »

Но трябва и доста преподаватели и асистенти да си сменят подхода си на преподаване. Да не дават всяка година едни и същи проекти и задачи, както и тестове, така че да благоприятстват за повече мислене от страна на студентите, вместо търсене на стари тестове с готови отговори, както и готови проекти за излизане от положение. Не е лошо да се постараят и те да се усъвършенстват във времето.
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост
Re:за нов подход
« Отговор #6 -: 06.01.2012, 14:19:51 »

Аз гласувам с двете ръце да има санкции за преписване и плагиатство.
...
Знанието че ще има наказание е превантивна мярка. Знанието че софтуера ще те хване със сигурност е превантивна мярка. Знанието че ще имаш 2 (и след 3-тия опит ще понесеш и финансова санкция - нямам предвид да се плаща за всеки следващ изпит - може да загубиш право на стипендия, награди и др.) е превенция. Всяко от тези превантивни мярки по единично няма да заработят, дори и в съвкупност може да не са достатъчни за да зараотят веднага, но ако не се започне от някъде нещата ще стават все по-зле.

Съгласен съм, че от някъде трябва да се започне. Но продължавам да твърдя, че не знанието за санкциите е превенция, а знанието за прилагането на тези санкции. Има аналогия с движението по пътищата. Никой не знае колко добри са закон и правилник, защото не се прилагат както трябва. Според мен ако за три месеца
  • всички катаджии напишат всички актове, които видят и
  • бъдат събрани 99-100 % от всички глоби
ще се усети по-голяма промяна към добро, отколкото ако Народното събрание въведе по-строги санкции. Също така и студента, ако знае, че преди него на всички (добре де, на 90 % :-) ) шмекери, символично казано, им е смачкан фасона ще се замисли сериозно. Може санкцийката да е миниатюрна и символична, но знанието, че се прилага, а не е само на хартия, има по-голям възпиращ ефект.
« Последна редакция: 06.01.2012, 14:22:32 от Георги Фурнаджиев »
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост
Re:за нов подход
« Отговор #7 -: 06.01.2012, 14:38:23 »

@Veska Noncheva - Пак заповядайте, г-жо Нончева, винаги съм на разположение. :-)
@Anon и Lara - какво да ви кажа, това е положението. Имате два варианта:
Първия - започвате и вие да работите по въпроса за повишаване качеството на образованието. Например като се включите с конкретно мнение в повдигнатата дискусия и след това предприемете активни офлайн действия.

Втория - ако прецените, че това е загубена кауза или, което също е вярно, след като си плащате, не е ваша работа да се занимавате с вътрешно университетските проблеми, отваряте уеб браузър и прочитате първите 50 резултата от следните търсения:
Или, ако става дума за информатика и владеете френски бих препоръчал http://lri.fr.

Знам как ви звучи, но, вярвайте ми, това е пътя.
« Последна редакция: 06.01.2012, 14:41:19 от Георги Фурнаджиев »
Активен

А.Пенев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 157
    • www.alexander-penev.info
Re:за нов подход
« Отговор #8 -: 06.01.2012, 16:41:15 »

Аз гласувам с двете ръце да има санкции за преписване и плагиатство.
...
Знанието че ще има наказание е превантивна мярка. Знанието че софтуера ще те хване със сигурност е превантивна мярка. Знанието че ще имаш 2 (и след 3-тия опит ще понесеш и финансова санкция - нямам предвид да се плаща за всеки следващ изпит - може да загубиш право на стипендия, награди и др.) е превенция. Всяко от тези превантивни мярки по единично няма да заработят, дори и в съвкупност може да не са достатъчни за да зараотят веднага, но ако не се започне от някъде нещата ще стават все по-зле.

Съгласен съм, че от някъде трябва да се започне. Но продължавам да твърдя, че не знанието за санкциите е превенция, а знанието за прилагането на тези санкции. Има аналогия с движението по пътищата. Никой не знае колко добри са закон и правилник, защото не се прилагат както трябва. Според мен ако за три месеца
  • всички катаджии напишат всички актове, които видят и
  • бъдат събрани 99-100 % от всички глоби
ще се усети по-голяма промяна към добро, отколкото ако Народното събрание въведе по-строги санкции. Също така и студента, ако знае, че преди него на всички (добре де, на 90 % :-) ) шмекери, символично казано, им е смачкан фасона ще се замисли сериозно. Може санкцийката да е миниатюрна и символична, но знанието, че се прилага, а не е само на хартия, има по-голям възпиращ ефект.
Да, точно това съм написал. Може би не съм бил достатъчно ясен: "знанието, че се прилага, а не е само на хартия"
Активен
А.Пенев