Аз гласувам с двете ръце да има санкции за преписване и плагиатство.
Моите лични наблудения показват, че тези действия напоследък се ширят много сред студентите (поне при предметите, по които аз водя упражнения). Това е проблем, не защото някой ще ме излъже и ще мине без да е положил усилия, а защото студентите практикуващи този начин на "учене" лъжат основно себе си. Проблем е че това започва да става не изключение (винаги се е преписвало), а по скоро правило. Говорил съм с много мои колеги и проблема при тях е аналогичен. Причините за това разрастващо се явление са комплексни и не е тук мястото да се обсъждат, а и не е това темата. Всичко започва далеч преди студента да стане студент т.е. нещата тръгват още от средното образование. Много от студентите са научени да се движат по пътя на най-малкото съпротивление, а това обикновенно не е пътят на учението. Наша задача е да направим каквото можем да сложим преграда на този път на най-малко съпротивление, по който увлечени от общия поток се понасят дори добрите и можещите студенти (в един момент и те си казва: Защо да си давам зор, след като мога без много усилия пак да изкарам 6?).
Как може да стане това? Аз лично смятам от следващата учебна година да приложа "технически средства" за установяване на плагиатство. Има достатъчно добри софтуерни системи за това. При почти всички предмети при мен студентите предават проект, който те трябва да са разработвали през триместъра. Тези проекти ще се сравняват от софтуер за степен на сходство с другите проекти в курса (както и с проектите от предишни учебни години). При над определен процент сходство (той зависи от конкретния проект и други фактори) може да се твърди, че условията за липса на взаимстване на прочект или части от него са нарушени. Това трябва да води до санкции спрямо студента.
Далече съм от мисълта, че проблема с плагиатството и преписването е решим чисто технически. По скоро той може да бъде ограничен с използването на комплекс от мерки (и повечето са административни и организационни). Дори наказанието "Слаб 2" не е решение. Щом се е стигнало до него - лошо т.е. вече проблема съществува и е твърде късно. Според мен мерките трябва да са превантивни.
Знанието че ще има наказание е превантивна мярка. Знанието че софтуера ще те хване със сигурност е превантивна мярка. Знанието че ще имаш 2 (и след 3-тия опит ще понесеш и финансова санкция - нямам предвид да се плаща за всеки следващ изпит - може да загубиш право на стипендия, награди и др.) е превенция. Всяко от тези превантивни мярки по единично няма да заработят, дори и в съвкупност може да не са достатъчни за да зараотят веднага, но ако не се започне от някъде нещата ще стават все по-зле.
Аз лично смятам като експеримент да приложа следващата година (а може би следващите няколко години) някои от тези мерки. В момента аз знам какъв процент от студентите се опитват да "минат леко" с плагиатстван проект, презентация "свалена от Интернет" или някое друго "удобство на съвремеността" използвано не по предназначение. Ще обявя правилата в началото на всеки курс и ще обърна внимание на неизбежните последствия при плагиатство или преписване. След това всеки студент ще трябва да качва проекта си и да прави промените по него като периодично ги качва в негова папка на специален сървър, SVN или друго средство, с което може да се следи как се е развивал проекта му и в края на триместъра или преди изпита софтуер ще има достъп до всички проеки за да може да ги сравни за плагиатство. Санкциите ще бъдат: Слаб 2 на проект, както и публично оповестяване на студентите опитали да шмекеруват. Ако до тогава има и други одобрени и приети от ръководството административни мерки, то те също ще бъдат приложени. В края на учебната година ще мога да сметна отново процента на опитващите да "минат леко" студенти. Дано той да е по-малък
и дано всяка следваща година да намалява все повече и повече.