argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: Относно "потребителската такса" в библиотеката  (Прочетена 5432 пъти)

Лунатик

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 28

Здравейте, искам да обърна внимание върху нещо, което считам за абсурд. Библиотечната такса за студентите в ПУ не е ежегодна, а еднократна и възлиза на сумата от ЕДНО ЛЕВЧЕ!!!!!!!!!!! (За сравнение: пакетче дъвки = 1,30лв, билет за кино ~ 10лв)  :-X Наистина не разбирам, обяснете ми. Правиш си карта в първи курс срещу 1 лев и до края на следването си не я подновяваш - това звучи супер, но при положение, че ресурсът е достатъчен, а той никак не е. Толкова много студенти сме, че ако веднъж или два пъти в годината внасяме по левче, ще има доста повече книги, а и мисля, че при днешния стандарт на живот тази цена за услуга от този род е просто смешна. Единственото, което ми идва на ума като евентуална пречка за въвеждането на ежегодна такса, е това, че сме наистина много и библиотекарките биха се затруднили, но при сегашния статут на технологиите, не би следвало да отнема повече от половин минута отбелязването срещу името на читателя в базата данни "платил". Накрая ще кажа само, че това не е коментар, а сериозно предложение, надявам се повече хора да застанат зад него и скоро да се осъществи, тъй като го намирам съвсем разумно. Нещо от рода на:
Начална такса за записване - 2лв
Ежегодна (а защо не и семестриална) такса - 1лв
Да?  :sun:
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net

Интересно хрумване и то от студент. Още по-хубаво би било ако ученето се направи платено, но да речем 10 или 100 пъти по-скъпо от сегашното. Ще останат само мотивираните студенти, те ще изискват качество не само в библиотеката, ами и в аудиториите и услугите...
Преди някой да бърза да ме оплюе искам да ви кажа, че видях как това работи с очите си в Германия преди няколко години.
Активен

marin2025

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1697
  • Прави добро ,пък каквото ще да става!

Не  е добра идея.!В   библиотека Иван Вазов таксата на година е 5 лева , но там със сигурност знаеш , че има вероятност    95% да откриеш това което търсиш.Така не стои въпроса с наште библиотеки по простата причина че няма повече от 10 бройки от учебник примерно .При 80 души редовно и 80 души задочна форма общо 150-160 на випуск 10 бройки са явно недостатъчни.Ксерокса не винаги е най-доброто решение,така че това което си го намислил няма как да стане поне на този етап!инж. Марин Янков
Активен
Всичко е любов

Anck_Sun_Amun

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1616

Според мен това е добра идея, но дали ще е възможно да се реализира на практика. А в "Иван Вазов" поне за е доста по-малка вероятността да открия това, което ми трябва, отколкото в университетската библиотеката. :-)
Активен

Zlatomira_Metanova

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 5

Здравейте,  :-)

     Въпроса за ежегона (семестриална) такса за използване на литература, според мен е по- неудачен. Известният опит в тази област ми показва, че далеч по- практично би било да се въведе символична глоба- "закъснели учебници". Замисляли ли сте се защо, когато дойдете при нас и потърсите дадено заглавие в наличност, в действителност има десетина броя (естествено- крайно недостатъчни за никой)? Отговора е следния: Има доста некоректни студенти със задължения от 5-6, дори и 10 години. Етично ли е да се задържат толкова време учебници, според Вас? В случай, че за всяка закъсняла книга, предприемем минималната глоба от 10 стотинки, за пресрочен ден, вашите оплаквания биха били основателни. По този начин бихме могли да осигурим доста по- добър фонд. Жалкото в случая е, че една голяма аудитория НЕ спазва постановения срок за връщане. С това искам да подчертая, че по никакъв начин не обвинявам пряко Вас !!! Само констатирам темата, като Ви давам една по- ясна представа за обвиненията, които отправяте. Никой не оспорва мащабността на НБ "Иван Вазов", напротив. Стараем се максимално да отговаряме на вашите очаквания.
 
    Сърдечно благодаря на Лунатик за предложението. Очакваме и други препоръки за подобряването на УБ "Паисий Хилендарски". :-)
« Последна редакция: 19.10.2009, 16:34:03 от Zlatomira_Metanova »
Активен

Milka

  • Модератор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 80

     Здравейте!
     Наско, не съм съгласна с теб. Не винаги мотивираните са платежоспособни и обратно. Мисля, че има съществена разлика между доходите в Германия и тук. Но това е друга тема.
     Относно читателската такса. Не зная откъде е тази информация, че таксата е еднократна и е един лв. Политиката на Университета е всички ресурси на библиотеката да се ползват безплатно. Относително, разбира се, защото всички студенти заплащат семестриална такса. Смея да твърдя, че нашата библиотека е една от малкото в страната, кито нямат съществени финансови затруднения. Само за сведение, за 2008г. за набавяне на книги, продължаващи и периодични издания са изразходвани 104 047лв. Голямата част от тях са от бюджета на Университета, 35 433 - от собствени мероприятия - проекти, дарения и т.н..
     Естествено е НБ "Иван Вазов" да задоволява по-пълно читателските интереси - тя е универсална научна библиотека. По Закона за депозита получава всички издания на български език.
    Признателна съм Ви за загрижеността за развитието на библиотеката. Вашето мнение и предложения са много важни за нас.
     Вместо да заплащате читателска такса, бих предложила да подвързвате издания, които са похабени от многократно ползване, а са ценни за нас, респ. за вас.
     Още веднъж ви благодаря!
Активен

Лунатик

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 28

Колеги, съжалявам, че предложението ми беше оставено в графата "добри идеи", защото ми се искаше да не се стига до обощаващи сравнения (с образователната система в Германия или пък съвсем абсурдния пример с библиотека "Иван Вазов"), а да се подходи с ясното съзнание, че в случая обсъждаме конкретно университетската библиотека на ПУ. На г-н инженера ще кажа, че в контекста на реалните условия, аргументът му е меко казано неадекватен, тъй като идеята на моето предложение е именно увеличаване на ресурса на библиотеката, на което той противопоставя изказването, че това е незаслужено, понеже ресурсът е недостатъчен. (???????) Освен това в случая говорим за наистина символична сума. Като цяло, аз исках да кажа, че не е хубаво да ценим толкова ниско възможностите, които ни предоставя библиотеката ни, и същевременно да се оплакваме от нейната липса на ефективност, без да търсим решение на проблема, който пряко ни засяга. Относно това, че плащането на семестриалните такси ни дава правото да четем книгите на библиотеката  - не го считам за правилно, понеже мисля, че е достатъчно всичко останало, което получаваме от университета срещу парите си, но това, разбира се, е личното ми мнение, а щом утвърдената политика е друга - ОК, тя не е лоша, просто е прекалено добра, ако мога така да се изразя. Мисля, че глобата за закъснелите е абсолютно задължителна.
Позволявам си конкретния въпрос към Milka: Има ли вероятност тези идеи да намерят реализация или в това отношение системата е съвсем консервативна и не допуска промени, дори ако са откровено положителни?
Активен

Milka

  • Модератор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 80

Здравейте!
Аз наистина съм Ви много признателна за активното отношение към проблемите на библиотеката. Разбира се, че сме отворени към всякакви идеи и предложения. Много бих искала да има повече студенти като Вас. Идеята Ви е чудесна. Аз също смятам, че човек цени повече нещо, за което плаща. Мисля, че не обясних добре предишния път. Не съм изцяло наясно със счетоводните въпроси, но нещата стоят горе-долу така: Библиотеката се финансира от бюджета на университета. Няма собствена сметка. Ако събираме читателски такси, те ще бъдат пак част от общите приходи на университета, т.е. все едно да бъдат увеличени семестриалните такси със символична сума. А като цяло съм против заплащането на всяка услуга, както се случва напоследък.
Що се отнася до глобата - абсолютно съгласна съм с Вас. Ние не санкционираме по никакъв начин закъснелите читатели. Даже им благодарим, че са се сетили да върнат заетите книги след 3-4 години. Внесла съм предложение, което трябва да се приеме от АС, да се добави следния текст в Правилата за обслужване на читателите: "Ако читателят се издължи доброволно, но със закъснение, за всеки започнат просрочен семестър обезщетява библиотеката с по една книга с актуално в информационно отношение съдържание".
Съжалявам, че беше изтрита една дискусия, която се превърна в махленска свада с една нередовна читателка, за да видите как реагират по въпроса Ваши колеги, които, за съжаление, са мнозинство.
Искрено Ви благодаря още веднъж и Ви уверявам, че обмисляме внимателно всички предложения. Бих се радвала на личен разговор.
Активен