argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: Електронно записване на избираеми - дискусия  (Прочетена 2924 пъти)

griph

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 18

Здравейте колеги! В момента карам магистратура Софтуерни технологии и тъй като през зимния семестър ще трябва да правим курсов проект ми хрумна идеята, че може да направя системата за електронно записване за избираемите дисциплини, така дълго обсъждана в този форум. Реших да отворя тази тема за да обсъдим всички заедно (преподаватели и студенти) бъдещата и функционалност :) Идеята е да я качим към DeLC, където всеки може да влезе с ъкаунта си от focus.

Първо накратко ще изложа основните си идеи:

За преподавателите:
- всеки преподавател може да пуска една или повече избираеми дисциплини;
- за всяка дисциплина може(или по-скоро задължително трябва) да въведе описание – поне дестина реда;
- за всяка дисциплина ще определя максимален брой студенти;
- ще определи начина за подбор на студенти за групата:
   = чрез тест (които също може да бъде онлайн в DeLC),
   = на базата на среден успех от БД с оценките (класиране по бал като при кандидат-студентите),
   = свободно записване (на принципа първите 30 или 60 записали се, една седмица за разместване и промяна на избора, с една дума - опашка) – по принцип и това би могло да бъде вариант за по-малко желаните дисциплини, но според мен подобна опция е излишна, тъй като само ще премести гъчканицата онлайн :);
- всеки преподавател ще има правото да „закотвя” – записва безусловно определен брой студенти (3?/10?/в зависимост от големината на групата – очаквам предложения от преподавателите), на които (не) им е стигнал бала, но се интересуват от материята или са вече навътре в нея и биха участвали активно в часовете (за да запазим правото на преценка на преподавателя);
- ще може да следи временните списъци по време назаписването и след изтичането на крайния срок за записване ще получава списък на групата в печатаем формат.

За студентите:
- всеки студент ще може да види списък с наименованията на избираемите дисциплини и начин на записване за тях (най-общо дали ще е с тест или класиране по среден успех), а с линк и – от кой/и преподавател/и се водят, описанията на всяка дисциплина;
- ще може да направи списък на желаните от него/нея дисциплини като подреди всички налични избираеми от най-желаната към най-нежеланата (най-вероятно с падащи менюта, но за реализацията по-късно...);
- ще може да прегледа списъка преди да го изпрати, отново с достъп до описанията, ако иска да направи промени и да го изпрати;
- за дисциплините които са с тест – ще може да направи теста онлайн или да получи информация къде и кога ще се проведе входния тест, в случай че не е онлайн. Ако студентът не направи/не издържи задължителен входен тест автоматично отпада от класирането за дадената дисциплина;
- ще може да следи текущото си класиране и след изтичане на срока за записване ще получава списък с дисциплините, в които е приет/а или разпределен/а.

Всички коментари, забележки и предложения са добре дошли!
Активен
...wonderland is an understatement:)

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Аз съм твърдо ЗА, но...

1. Трябва да се одобри и въведе от Учебен отдел.
2. Да се използва от ВСИЧКИ преподаватели.

Mission impossible!
Активен

griph

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 18

Вярно е, че е малко вероятно да се случи, но засега основният аргумент е, че няма система. Ако си направим функционираща система въпрос на време е да влезе в употреба, както и въпрос на желание. Ако има достатъчно желание от страна на студентството, можем да променим статуквото. Иначе форума е отворен за оплаквания и общопожелателни приказки. Аз съм за принципа: Всеки да си измете пред блока, вместо да псуваме държавата и да бягаме в чужбина, където е чисто :)
« Последна редакция: 11.12.2011, 11:10:09 от griph »
Активен
...wonderland is an understatement:)

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Аз и Емил Дойчев ще ти помагаме за самият проект. Просто изказах не скептицизъм, а реализъм.

т. 2 от моят пост означава също и да се направи макс. опростено, за да се ползва и от по-старите и външни преподаватели, които също водят много избираеми дисциплини. Или да се задължи Уч. Отдел да поддържа записването/класирането.
« Последна редакция: 11.12.2011, 11:16:20 от Светослав Енков »
Активен

lamerko

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 211
    • Моят блог

Проектчето не е лошо и добре е да го има като възможност, но има няколко спънки за реална реализация. Като за начало подобна система осмисля най-вече за популярните избираеми. Съответно и целта и би била да разпределя квотите, което ще бъде много полезно за самите преподаватели, понеже ще смъкне голяма част от насоченото към тях недоволство при процедурата за записване. Ако разгледаме опциите за отсяване,  имаме няколко варианта:
  • Тест
  • Успех
  • Комбинация от тест и успех
  • Специалност и курс

Последната опция е важна, но не е достатъчна. Проблема с успеха идва от факта, че масово не се вписват оценките. Това е организационен проблем, който лесно може да се реши на със заповед и съответстващи санкции, но не мисля, че ще се получи. Остава най-важния фактор - тест-а. До колкото разбирам в идеята за проект-а не се включва реализацията на тест система. А това я обезсмисля. Знам, че става малко много като за курсов проект, но това може да прерасне в дипломна работа или да бъде изградено от двама човека.  Разбира се една тест система не решава проблемите - за подобно начинание се предполага, че въпросите ще бъдат ограничени, което ще доведе до "групови" работи. Единственото решение го виждам като отворен тест със средна сложност :)
Активен

griph

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 18

В DeLC си има функционираща система за тестовете и това е всъщност един от основните аргументи системата за избираемите да е там. Има и вариант тестовете да се провеждат irl  - оттам евентуално проблеми с графиците на учебните зали, нищо ново  :wink: Можем да запазим и двата варианта - за по-голяма свобода на преподавателите.

Първото нещо, което ми хрумна като вазможен проблем за реализацията на класирането по среден успех, всъщност е нередовното попълване на БД с оценките. Има вариант ако студента има липсващи оценки да получава съобщение "Имате ненанесени оценки и не можете да участвате в класирането за избираеми. Моля обърнете се за повече информация към [Вашата инспекторка]" -> така като се пострупат опашките пред инспекторките след семестър-два ще имаме редовно попълване на БД.  :-D
Активен
...wonderland is an understatement:)

lamerko

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 211
    • Моят блог

На практика проблема с не нанесените оценки може да се реши много просто - там, където няма записи в базата, да се изисква от студента сам да си въведе оценката. Естествено това ще подлежи на проверка, а прегрешилите да си носят последствията. Проблема с тестовете е по-сериозен... въпреки, че има работеща система за тестове, трябва да се предостави пълна интеграция между двете системи (в противен случай се обезсмисля), при което по личното ми мнение е, че ще бъде много по-лесно и бързо да се внедри самостоятелна система :)
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278

Нека и аз да кажа някой неща...

Колежката ме запозна преди седмица с желанието си да работи по такава система. Смятам, че идеята е добра и че надхвърля изискванията за курсов проект. Такава система може да се разработи и като самостоятелна система и като част от нещо съществуващо (в случая DeLC). И в двата случая проблема с организацията си стои, но не смятам, че той трябва да бъде пречка за реализирането на идеята. Също така не смятам, че има някакъв шанс да се принуди когото и било от преподавателите да ползва такава система (а и не е нужно).

Според мен по-добрият подход би бил да се създаде нещо добро и удобно за употреба - както от преподаватели, така и от студенти. Това ще е по-добрият начин да се "накарат" повече преподаватели да го използват, а с това и да се премахнат в някаква степен съществуващите неудобства.

Аз подкрепям варианта тази система да стане част от DeLC, най-малкото защото там има изградена добра инфраструктура и стабилна интеграция с оторизиращата система Focus. Също така, както вече се спомена има интегрирана система за провеждане на "електронни" тестове, която вече втора година успешно се използва в магистърската програма "Софтуерни технологии" и в някой дисциплини в бакалавърските специалности. Предвид факта, че DeLC е портал, който се базира на истинска портална платформа (Liferay), всяко приложение което е в рамките на портала може да се интегрира добре с платформата, а от там и с другите приложения (ако е написано правилно).

Тъй като изискването системата да работи в портала води със себе си ред други изисквания - както технологични, така и изисквания към уменията, на хората които създават приложението, смятам че колежката се захваща с нещо наистина трудно. И затова предлагам да не усложняваме повече задачата със странични проблеми. Според мен трябва да се имат предвид следните неща:

  • Организационните проблеми по използване на една такава система са извън обхвата на самата система
  • Не се предвижда поддръжка на база с оценките на студентите по различни предмети, които са изучавали. За тази цел си има Unis и е безсмислено да се прави каквото и да е дублиране. Ако е нужно по-скоро ще се мисли за подходящ интерфейс за достъп до информацията за студентите в Unis.
  • Това, че някой оценки не са вкарвани веднага в Unis също е организационен проблем, от което следва т.1 и нито има смисъл нито пък тук му е мястото да бъде обсъждано.
  • В DeLC всеки профил на студент съдържа информация за факултет, специалност, курс, група, подгрупа и факултетен номер, които се синхронизират с информацията от Unis непрекъснато и са актуални.

Предложих на колежката да пусне темата във форума с идеята заинтересованите колеги да помогнат за изчистване на функционалността. Затова ви моля като имате предвид горните точки да бъдете конструктивни. Задачата ѝ няма да е лесна, но ако не се получи смислено задание, което да е реално приложимо, усилията ѝ ще са напразни.

Обмислях вариант да предложа да преместим тази дискусия във форум в DeLC или projects, но тъй като очакваме по-широка дискусия мисля, че за сега е добре темата да си остане тук. Бих помолил някой от модераторите на форума временно да закачи темата в началото за да можем да съберем повече мнения преди да направим заданието.
Активен

А.Пенев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 157
    • www.alexander-penev.info

Идеята за подобна система е добра, дори да не се въведе на практика (или да не се въведе веднага). Основните финкционалности мисля, че като начало са добре описани и ще са достатъчни за експериментално използване на системата.

В момента се сещам три неща:

1. Студентите да определят желаните за записване курсове в свой списък (както беше казано в първия пост). Добре е този списък да бъде наличен постоянно т.е. всеки един момент студента да може да добавя или премахва курс и да ги преподрежда по "степен на желаост". Когато дойде период за избор на курс (т.е. класиране), студента просто преглежда моментното положение на желанията си (и реално обявените курсове) и подава заявката си - моментното състояние на списъка. Тези желания ще участват в класирането (наред с другите критерии). Дали подадения списък ще може да се променя и след първоначалното подаване и кога, при какви условия и т.н. това е въпрос на организация на процеса на класиране, но трябва да се има в предвид, че студентите дори и да не бъдат записани в даден курс тази година, ще желаят (евентуално) да го запишат в следващата година (ако той бъде отново обявен). Нека да не караме студента да въвежда всеки семестър желанията си. Наличието на такива постоянни (и постоянно променящи се списъци) би дало и предвариелна информация за "търсенето", която преподавателите могат да използват за техи цели.

2. Добре е да има и курсове, които са "в проект" (да се помисли изобщо за жизненият цикъл на един курс). Тях студентите ще могат за добавят в списъка си с желани курсове. Разбира се докато даден курс не мине в статус "обявен" за даден семестър, той няма да може да участва в разпределението за съответния семестър.

3. Добре е критериите за класиране да са максимално "отворени" т.е. лесно да може да се добавят нови, защото тези за които се говореше и на този етап ще се заложат в системата може да не са единствените възможни и за в бъдеще със сигрност ще възникват други идеи за подобраване на начина на класиране.

Това се сещам на "първо четене". Ако се сетя още нещо ще пиша пак  :-)
« Последна редакция: 12.12.2011, 00:20:32 от А.Пенев »
Активен
А.Пенев

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net

Внимание, опасност от поредната "нова система" - става ми лошо :hihi:
Шегата настрана, но е хубаво в дългосрочен план да се мисли за единна оторизация на ниво протокол. Фокус е само началото в тази посока. Също така е добре да се мисли и за общ интерфейс, така щото да щадим потребителите от нови неща - ето Liferay (delc) е правилната стъпка в това направление. Също важно и не на последно място е добре отчитаме, че пускането на "нова система" върви с ресурси, отделени за работа с крайните потребители, обратна връзка от тях и реоптимизирането на системата. В добавка, може би проучване за нуждата, броя потребители, полезността и изобщо мащаба.
Пиша тези неща, от опита на човек пуснал доста нови системи, и отчитайки непопулярността им, поради пренебрегване на част от по-горните изисквания.
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Както виждаш - опитват се да е част от DeLC. Тоест да се избегне това, което ти казваш.
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net

Както виждаш - опитват се да е част от DeLC. Тоест да се избегне това, което ти казваш.
Разбира се! Идеята е страхотна и съм в съгласие с всичко казано до тук.
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278

Наско, прав си да се внимава с поредната нова система - има много неща, които съпътстват реалната ѝ експлоатация. Но аз бих искал за момента да избягаме максимално от проблемите, които ще възникнат при евентуалното реално използване на системата за да дадем шанс на колегите да направят нещо до края на учебната година.

Въпреки това има неща на които трябва да се обърне внимание още в самото начало за да се даде шанс тази система наистина да може да се използва реално. Това са:
  • Смислено задание
    Тук много се надявам пишещите в тази тема да помогнат - както колегите преподаватели, така и студентите, които са се сблъсквали с процедурата. По мое време нямам спомени да сме имали проблеми със записването на избираеми дисциплини. Може би защото тогава имаше само математически избираеми. Затова ми е малко трудно да генерирам смислено задание.
  • Добре направен проект
    Основно това ще задача на колежката, но и аз ще помогна за да се изчисти крайният вариант.
  • Перфектно изпълнение
    На пръв поглед относително изискване, но за мен това включва писане на чист и документиран код, при спазване на стандартите и правилата за създаване на портлети. Също така отразяване в документацията на всички промени, които възникват след създаване на първоначалния проект.

Бих казал, че от наблюденията които имам тези изисквания са тежки за средният студент във ФМИ. Затова твърдя, че задачата е трудна дори още без да имаме крайно задание и поглед върху функционалността. Но само при спазването на тези изисквания има шанс тази система да преживее защитата на дипломните работи и още повече да не се налага пренаписване от 0 при поява на първото изискване за промяна/разширение.

Ще изчакам още малко да съберем идеи и ще направя първоначален вариант на заданието, което ще кача на псевдо-публично място за окончателно обсъждане.
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net

Мда, забравих да добавя в предишния пост. :blush:

Хубаво е ако може тази система да не е само за ФМИ, а да се отвори като публична за всички с Фокус регистрация. Така стъпвайки на принципа, че ще се ползва само от който иска (както би трябвало да е) ще има достатъчно и разнообразна критична маса от хора, които да помагат за развитието. Ако това не е в противоречие с ваште планове, ето добавям някои идеи, за обмисляне:

Предлаганите дисциплини да вървят с някои активности, като анотация на курса, въпроси от избиращите студенти (форум), мнения от минали години (feedback), среден успех на предишни курсове и пр. неща, които вълнуват избиращите. За критериите за оценка при ХФ се случва често другата ситуация - малка група избира дисциплина, която обаче не се класира поради малък брой участници и те трябва да се разпределят сред другите избрани. Всъщност повечето от нещата са ограничени от някаква правна рамка и няма много мърдане. Ето, аз бих искал сам да избирам студентите си, но това е абсурдно.

В резюме, ако мислите че е реалистично въпросната система да се ползва и извън ФМИ, ще съдействам за набиране на повече мнения от колеги из другита факултети. Този форум не е достатъчен.
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278

Наско, не виждам причина използването да е ограничено за ФМИ. Да кажем, че прототипа ще бъде тестван в рамките на DeLC, но при добър резултат и желание ще качим портлетите и в друга liferay инстанция. Така, че повече мнения - по-добре.

Относно твоите предложения:
- за анотациите - да, те дори бяха споменати в първия пост под някаква форма;
- форум и feedback биха били полезни, но според мен са извън рамките на самата система; по-скоро ще може да се настроят допълнително портлетите за форум и коментари, които се предлагат стандартно с портала;
- среден успех на предишни курсове - според мен това може да влезе като атрибут в анотацията (в първата версия) или пък да е атрибут, който се извлича от Unis (по-скоро за следваща версия)
Активен

griph

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 18

Радвам се, че започваме да получаваме градивни мнения!

Бях започнала да пиша за фокус и за форума в DeLC, но г-н Дойчев ме изпревари с поясненията  :-)

Сега малко коментари на общите положения:

- със сигурност ще има анотация на всяка избираема - това ще е задължително условие, за да се постне като такава;

- всеки преподавател ще прави списък за студентите от кои специалности пуска избираемата (само за тях ще е видима), така че няма да има проблем по-късно да се включат и другите факултети, но за начало ще е добре да тестваме системата във ФМИ (даже поне няколко триместъра). По принцип винаги е по-добре да мислим системата като по-голяма от реално очакваната и като по-гъвкава, отколкото е необходимо в момента и мисля, че liferay предлага доста гъвкава платформа откъм възможножсти за разширение на функционалността;

- форум, в който може да се обсъждат избираемите и да се коментират дисциплините и преподавателите има и тук и в DeLC и мисля, че ще е достатъчно като за начало  :-) за предложенията за нови избираеми от страна на студентите – мисля, че също ще е най-добре ако става във форум;

- оценките по избираемите няма да се нанасят през тази система и тъй като... както по-горе беше споменато... нанасянето на оценките и средният успех са малко условни променливи... мисля, че средният успех за избираемата дисциплина няма да е част от функционалността поне на версия 1.1; ако става дума за най-нисък бал, с който се е влизало за избираемата предишната година/триместър - няма да проблем да пазим инфото;

- критериите за класиране наистина ще са "отворени", засега съм измислила 3 (виж първи пост). Преподавателите ще избират само един от възможните критерии за всяка избираема и тъй като критериите ще са отделни начини за сортиране на кандидатстващите, при желание по късно ще могат да се добавят и други;

- смятам, че най добре ще е (и най лесно) ако студентът си осмисля желанията и приоритетите предварително, а чрез формата в DeLC предава окончателния си списък с избираеми, подредени по ред на желанията. Ако имаме тестове, ще е необходимо време за провеждането им, така че ще трябва да се предвиди време за излизането на окончателното класиране – може би една седмица ще е достатъчна. Иначе всеки студент ще може да получава актуална информация къде в класирането за даден предмет е през цялата седмица за регистрация. Ако е извън списъка, то ще е заради нисък бал и нищо не може да се направи по въпроса. Ако е отпаднал на входен тест – също. Системата ще го класира за предмет/и които са възможно най-напред в списъка с желанията според бала, така че няма да има недоволни и няма да има нужда от пренареждане на приоритета на предметите;

- постоянни списъци с избираеми не се предвиждат, но преподавателите ще могат да запазват информацията за избираемите – заглавие, анотация, начин на записване – и да ги активират и редактират. Системата ще ги архивира в края на срока за записване;
« Последна редакция: 12.12.2011, 17:30:16 от griph »
Активен
...wonderland is an understatement:)

griph

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 18

Да доуточня някои важни неща – коригирайте ме ако греша някъде:

- приемам за даденост, че има достатъчно места в избираемите, така че отпадането на студент от всички класирания не е вариант;

- преподавателите, които пускат тест като начин за класиране се ангажират с попълването на необходимите бройки за образуване на групата (пр. ако на тест се явят 20 човека, издържат го 10, а групата е обявена за 30 ??? – предлагам в такъв случай системата да попълва групата от 10-тия нататък по бал).
Очаквам още предложения и забележки  :-)
Активен
...wonderland is an understatement:)

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Има и други тънкости.

Примерно: Избираема, обявена с 30 места, отпада, само ако са попълнени (примерно) под 5 места, ако преподавателят е от ФМИ или под 15 места, ако е външен.
Активен

griph

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 18

Няма да е проблем да отпада, но самото отпадане ще бъде в самия край на класирането, когато със сигурност не се очакват повече кандидати. Също така е възможно да има 2, 3 или повече дисциплини с по 5-6 човека - не може системата да ги закрива автоматично и едновременно. Задължително предусловие е всеки студент да е разпределен някъде. Ако общия брой свободни места са до [големината на 1 група - пр. предвидени за 30 човека повече, отколкото са студентите, кандидатстващи за избираеми] няма да има проблем - ще отпадне само 1 група. Но ако има предвидени прекалено много свободни бройки - закриването на малки групи от по 4-5 човека ще го оставим като задача на админа, за да няма сърдити преподаватели. Пък и не мога да направя алгоритъм, който да предпочете една избираема пред другите, да закрие няколко и да прехвърли студентите в едната.
« Последна редакция: 12.12.2011, 18:40:29 от griph »
Активен
...wonderland is an understatement:)

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net

Можеш да помислиш за II класиране, нещо подобно на КСК :)
Активен