Здравей, Ведо!
Не знам точно от коя специалност си, по коя алгебра и при кой преподавател ти е изпита (убеден съм, че това не е шефът на катедра Алгебра доц. Начев - отличен преподавател и научен работник и много коректен със студентите). Сигурно е обаче, че няма да си нито първия, нито последния студент с тези проблеми.
Почти навсякъде по света вече по математика (и не само) никой на изпит не иска преразказване на теорията, а иска от изпитвания да приложи преподадената му теория в решаване на практически проблеми (задачи).
Но в крайна сметка навсякъде това си решава самия преподавател - и у нас и в чужбина. Няма начин изискванията на всички да се уеднаквят - просто всеки преподавател си има собствено виждане и си предлага собствени критерии към изпитваните. Мисля, че във ФМИ-то повечето преподаватели са коректни със студентите и това, което правят, го правят с мисълта за тяхното по-добро обучение. Изключенията обаче винаги ще ги има... Не одобрявам и случаите, когато изпитът не приключва с обявяване на резултатите в същия ден, закъсняването на преподавателите за изпита и т. н. Но няма безгрешни хора - и аз, и ти (помисли си дали пък всички студенти в курса сте еднакви в очите на преподавателите).
Ако случайно не си от специалност Информатика или Физика и математика, на които преподавам ЛААГ, ще ти дам правилата, по които провеждам аз изпитите (студентите ги имат в отделна книжка, публикувани са и сайта на ФМИ-то):
Дисциплината ЛААГ приключва с изпит, който се провежда по следния начин:
• Изпитът е в един ден и се състои от две части: теоретичен тест (1 учебен час) и решаване на задачи (3 учебни часа). Теоретичният тест и темата от 4 задачи са от два раздела - раздел Линейна алгебра и раздел Аналитична геометрия (въпреки, че материалът по двата раздела се преподава и упражнява паралелно).
• За успешното приключване на изпита трябва да се покрие небходимия минимум по всеки от разделите. Крайната оценка се оформя след събеседване на базата на средноаритметичното на оценките от двете части на изпита. При това се отчита и доброто представяне на студента на семинарните упражнения.
• На студентите се предлага по време на последното им занятие по ЛААГ (лекция или упражнение) изпитна тема. Ако студентът успешно се е справил с темата и оценката го задоволява, тя се оформя като крайна оценка за изпита.
• При оформянето на оценката при всяко следващо явяване на изпит по ЛААГ, се зачита по-добрата от получените до момента оценки за съответната част на изпита.
Засега не знам студент, който да е закъсал при мен само заради теоретичната част. Та значи - аз съм също против буквалното възпроизвеждане на теорията. По тази причина на Факултетен съвет по-голямата част от членовете прие на държавните изпити да няма теория, а само задачи. Това все пак си е постижение на Факултета, какво ще кажеш:)