argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: ИЗЛОЖЕНИЕ от доц. д-р Кирил Хр. Коликов относно учебната дейност във ФМИ  (Прочетена 7356 пъти)

K.Kolikov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1

"Неграмотността е позволено незнание,
но невежеството е непозволено знание!"
Ваклуш

ИЗЛОЖЕНИЕ
от доц. д-р Кирил Хр. Коликов
относно учебната дейност във ФМИ

Уважаеми колеги преподаватели и студенти,
Ще изложа своите виждания по основните цели и проблеми на учебната дейност във ФМИ.

І. Основни цели на учебната дейност във ФМИ
1.   Формиране в студентите на определен тип мислене: конкретно-приложно и идейно-теоретично.
При това различните дисциплини имат различни акценти върху единия или другия тип обучение.
2.   Изграждане в студентите на отговорност към техните задължения и на уважение към институцията, в която учат.
Това е следствие от организацията на учебния процес и изискванията на преподавателите към студентите.

ІІ. Основни проблеми за осъществяване на висококачествена учебна дейност във ФМИ
1.   Недобра система за финансиране, а оттам и невъзможност за съсредоточена учебна  и научна работа на преподавателите.
2.   Ниско ниво на знания и умения на приеманите студенти и като последица необходимост от промени както на конкретните учебни програми, така  и на нивото на изложение на учебния  материал от преподавателите.
3.   Незадължителност на посещаемостта на учебни занятия и силно изразено неучастие на повечето студенти в учебния процес, както и по принцип недостатъчната ангажираност на някои преподаватели към този процес.
4.   Неефективни системи на контрол на знанията на студентите, които дават възможност дори за преписване и за илюзорно висок успех в някои дисциплини.

Извод: Тъй като административните ръководства, преподавателите и студентите на ФМИ почти не могат да влияят върху първите два проблема, то е възможно да се издигне нивото на учебната дейност, а оттам и авторитета на ФМИ, чрез промяна на отношението ни към останалите два проблема: посещаемост на лекциите и участие в упражненията от страна на студентите; по-интересни занятия и ефективен контрол на знанията от страна на преподавателите.
Това ще е в съответствие с Болонския процес за европейските стандарти за качество на образованието.


04.06.2008                                    
К. Коликов
Активен

Ники Вълчанов

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 526
  • History is written by the victors

"Неграмотността е позволено незнание,
но невежеството е непозволено знание!"
Ваклуш

ИЗЛОЖЕНИЕ
от доц. д-р Кирил Хр. Коликов
относно учебната дейност във ФМИ

Уважаеми колеги преподаватели и студенти,
Ще изложа своите виждания по основните цели и проблеми на учебната дейност във ФМИ.

І. Основни цели на учебната дейност във ФМИ
1.   Формиране в студентите на определен тип мислене: конкретно-приложно и идейно-теоретично.
При това различните дисциплини имат различни акценти върху единия или другия тип обучение.
2.   Изграждане в студентите на отговорност към техните задължения и на уважение към институцията, в която учат.
Това е следствие от организацията на учебния процес и изискванията на преподавателите към студентите.

ІІ. Основни проблеми за осъществяване на висококачествена учебна дейност във ФМИ
1.   Недобра система за финансиране, а оттам и невъзможност за съсредоточена учебна  и научна работа на преподавателите.
2.   Ниско ниво на знания и умения на приеманите студенти и като последица необходимост от промени както на конкретните учебни програми, така  и на нивото на изложение на учебния  материал от преподавателите.
3.   Незадължителност на посещаемостта на учебни занятия и силно изразено неучастие на повечето студенти в учебния процес, както и по принцип недостатъчната ангажираност на някои преподаватели към този процес.
4.   Неефективни системи на контрол на знанията на студентите, които дават възможност дори за преписване и за илюзорно висок успех в някои дисциплини.

Извод: Тъй като административните ръководства, преподавателите и студентите на ФМИ почти не могат да влияят върху първите два проблема, то е възможно да се издигне нивото на учебната дейност, а оттам и авторитета на ФМИ, чрез промяна на отношението ни към останалите два проблема: посещаемост на лекциите и участие в упражненията от страна на студентите; по-интересни занятия и ефективен контрол на знанията от страна на преподавателите.
Това ще е в съответствие с Болонския процес за европейските стандарти за качество на образованието.


04.06.2008                                    
К. Коликов


Още в началото искам да се извиня за неформалния тон на този пост. Моля, простете предразсъдъците ми.

Чудя се, защо повдигате този въпрос по този начин във форума. 99% от посетителите му са студенти, а решението на проблемите, които повдигате не може да дойде от тях.

В същото това време попадам и на новина в сайта на ФМИ - "Посещение на експертна група за оценяване на професионално направление Математика във ФМИ от 4ти до 7ми юни". Тази експертна група ще разглежда цялостно ФМИ (това включва и официалния форум)  и някак естествено изниква въпроса след като всички работим за доброто име на ФМИ (и студенти и преподаватели), защо вие решавате за поставите такова едро петно на лицето на ФМИ в толкова важен момент за факултета?

Ако това е искреното ви мнение и всичко това е просто съвпадение, бих ви помолил да изтриете пост-а си и да отнесете проблема до деканата където тези проблеми могат реално да намерят решение (те са достатъчно отзивчиви и отворени към нови идеи).
Другия вариянт е да няма случайно съвпадение (този вариант нито желая да коментирам, нито мисля ,че имам право)

И в двата случая сега не е време за разединение нито твова е мястото за разискване на тези проблеми.

Поздрави
            Ники Вълчанов
« Последна редакция: 04.06.2008, 11:35:43 от Ники Вълчанов »
Активен
"Now everything is reflection
as I make my way though this labyrinth.
And my sence of direction
is lost like the sound of my steps!!!"
                                                     Elisa - Labyrinth

Иван Енев

  • Гост

Според мен точка II.4 е следствие на II.1, така че без решение на първата трудно може да се очаква такова на четвърта.
Точка II.3 пък е следствие на на останалите и едва ли налагане на задължителни лекции по административен път ще промени нещата.
Активен

bleit

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 46

 Аз бих ходил на лекции и упражнения ако бяха мааааааалко по-интересни. Относно ниското ниво - не съм съгласен на 100%, а от друга страна вие (преподавателите) също допринасяте за него. Технологиите се развиват доста бързо и е задължение на лекторите да знаят как се развива материала, който преподават. Та някои преподаватели дори не знаят терминологията на предмета, който преподават. Такъв ли човек ще ме мотивира да посещавам университета ? Или такъв, който ми крещи безпричинно.
 И не мога да си обясня как искате да имате студенти без ниско ниво на знания като всяка година влизат "парашутисти", и то от състезания, на които плащат за научен ръководител от ПУ-то. Корупцията ли да ме мотивира ?
 Вярно, че и аз съм мързелив и не съм примерен студент, но за да се изисква от мен напълно адекватно поведение следва да видя адекватно преподаване от другата страна.
 Незадължителното посещаване на учебните занятия привлича доста студенти с офертата да учат и да работят това, което учат. Не виждам смисъл да се разисква тази "обществена тайна". Плюс това обикновено тези студенти са най-съвестните, тъй като от опит разбират нуждата от учене, а и на практика прилагат учебния материал (често и преди да бъде взет).

 Поздрави,
 един мързелив средностатистически студент
Активен
hardcore простак

Георги Фурнаджиев

  • Гост

Според мен този форум е едно от местата, където това изложение и всички подобни на него е задължително да бъдат публикувани. Бих искал да приветствам доц. Коликов за това, че го е сторил.

Пак според мен задължителното посещение на лекции и упражнения няма да реши проблемите. С останалите предложения
  • участие в упражненията от страна на студентите;
  • по-интересни занятия
  • ефективен контрол на знанията от страна на преподавателите.
съм съгласен. Обаче ги намирам за взаимосвързани - нито едно от тях не мисля, че може да се осъществи без останалите две.

За да се решат проблемите на ФМИ трябват добра и твърда воля от страна на хората, които "държат властта" във факултета, хората, които вземат решенията. Необходими са и студенти с активна гражданска позиция, а не средностатистически, сиви и мързеливи мухльовци. Никого не визирам в предното изречение, да не се обиди някой. :-)
Активен

JOKe

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2656
  • Code or Die

според мен пък си е добре казано и написано само :
"3.   Незадължителност на посещаемостта на учебни занятия и силно изразено неучастие на повечето студенти в учебния процес"
лично аз не разбирам как ще се подобри качеството на обучението като присъстват всички дори и тези който определено не искат да бъдат там. Не смятам че "по задължение" ще води до нещо добро.
Активен

TeeRexX

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 739
  • изпратете ми анонимно пари в плик :)
    • www.myspace.com/teerexx

Абе има и друга страна - който не иска да присъства да не се записва в университет в крайна сметка ами да си чете каквото си иска и когато си иска вкъщи. Освен това има и задочно обучение за тая работа.
Активен

JOKe

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2656
  • Code or Die

на някой обяви за работа пише искаме бакалвър или магистър по .. :)
така че :> не може само да си чете квото иска
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост

на някой обяви за работа пише искаме бакалвър или магистър по .. :)
така че :> не може само да си чете квото иска
Добре казано - някои  :-)
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Жоре, Найден и правилен БГ език са uncompatible types. Той дори с неимоверно усилие на волята си пише на кирилица тук!
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост

А? К'во?
Ама не бе, аз дори не бях забелязал, че съм оправил и краткото. Без да искам!!!
Просто наблегнах на думата. :-)
Активен

ink

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7

"Неграмотността е позволено незнание,
но невежеството е непозволено знание!"
Ваклуш

ИЗЛОЖЕНИЕ
от доц. д-р Кирил Хр. Коликов
относно учебната дейност във ФМИ

Уважаеми колеги преподаватели и студенти,
Ще изложа своите виждания по основните цели и проблеми на учебната дейност във ФМИ.

І. Основни цели на учебната дейност във ФМИ
1.   Формиране в студентите на определен тип мислене: конкретно-приложно и идейно-теоретично.
При това различните дисциплини имат различни акценти върху единия или другия тип обучение.
2.   Изграждане в студентите на отговорност към техните задължения и на уважение към институцията, в която учат.
Това е следствие от организацията на учебния процес и изискванията на преподавателите към студентите.

ІІ. Основни проблеми за осъществяване на висококачествена учебна дейност във ФМИ
1.   Недобра система за финансиране, а оттам и невъзможност за съсредоточена учебна  и научна работа на преподавателите.
2.   Ниско ниво на знания и умения на приеманите студенти и като последица необходимост от промени както на конкретните учебни програми, така  и на нивото на изложение на учебния  материал от преподавателите.
3.   Незадължителност на посещаемостта на учебни занятия и силно изразено неучастие на повечето студенти в учебния процес, както и по принцип недостатъчната ангажираност на някои преподаватели към този процес.
4.   Неефективни системи на контрол на знанията на студентите, които дават възможност дори за преписване и за илюзорно висок успех в някои дисциплини.

Извод: Тъй като административните ръководства, преподавателите и студентите на ФМИ почти не могат да влияят върху първите два проблема, то е възможно да се издигне нивото на учебната дейност, а оттам и авторитета на ФМИ, чрез промяна на отношението ни към останалите два проблема: посещаемост на лекциите и участие в упражненията от страна на студентите; по-интересни занятия и ефективен контрол на знанията от страна на преподавателите.
Това ще е в съответствие с Болонския процес за европейските стандарти за качество на образованието.


04.06.2008                                    
К. Коликов


Господин Коликов, бих искал да споделя своята покруса от цялостното положение, което от моя гледна точка е критично.Това не е обучение,това е пародия.Има няколко нещо с които не съм съгласен.
Извинете,но когато аз идвам от училище където съм учил 5 години С++ и в 1 курс почна този език от А и Б,това за мен е губене на време.В това време в което аз съм длъжен да стоя мога да  се развивам в друга насока.
Няма да коментирам как преподаватели си позволяват наглостта да крещят на студентите.Това е нещо недопустимо.
Вие смятате,че трябва да се създаде у студентите отговорност към ученето и задълженията им.Извинете,но ако до средното училище  не е създадено това .... човек на 20 години трудно ще го моделирате при изграден характер.
Да не говорим за учебната програма,която е меко казано анти пазарна.
Лично аз мога да каже,че има преподаватели чиито лекции съм чакал с удоволствие,а има и такива които ненавиждам.Съгласете се,че държанието на преподавателите е много важно.
« Последна редакция: 18.07.2008, 22:33:59 от ink »
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост

ink, душицо, ти какво направи, когато срещна кофти отношение от страна на преподавател?

По-скоро системата и организацията на висшето образование са анти пазарни.

Да, не е обучение, пародия е. Съгласен съм.
« Последна редакция: 24.07.2008, 05:09:16 от Георги Фурнаджиев »
Активен

ink

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7

А какво според теб трябва да направя ?!Да подам жалба до европейския съд?Или да го предизвикам на дуел?!За съжаление когато някой забрави откъде идва-както и ние от студенска скамейка, е много трудно и смешно.
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост

Преди жалбата до Европейския съд има един милион стъпала. Научи ги, използвай ги, пък след това протестирай.

Дуелът ме съмнява дали е законен. Но пък "П*****с сдухан, не ти плащам заплатата за да ми се държиш така!!! Взимай се в ръце да не ти обърша два шамара!!!" ми изглежда малко по-легално. Разбира се трябва да знаеш какво ще правиш след като отмине едноминутното затишие.
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Кой на кого да го каже това, Жоре?
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост
Активен

ink

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7

Преди жалбата до Европейския съд има един милион стъпала. Научи ги, използвай ги, пък след това протестирай.

Дуелът ме съмнява дали е законен. Но пък "П*****с сдухан, не ти плащам заплатата за да ми се държиш така!!! Взимай се в ръце да не ти обърша два шамара!!!" ми изглежда малко по-легално. Разбира се трябва да знаеш какво ще правиш след като отмине едноминутното затишие.
Ако ти можеш да го кажеш-казвай го.Това не е в мой стил.Бил съм в няколко университета извън нашата мила родина и повярвай отношението е различно,като може да се вземе за база отношението на наши преподаватели.Веднага казвам,че имаме преподаватели на които се прекланям,но уви са малко.Нехайството,безразличието и апатията е плъзнала във висшето образование у нас.
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page

Нека да вмъкна едно мое наблюдение: донякъде анархията и апатията на студентите се предава на преподавателите. Никого не оправдавам, нито обвинявам, но системата е като дифузия - размиват се нещата и се попиват взаимно! Не може студентът да дойде незаинтересован и свикнал да не учи от средното училище и аз да го променя, човек на 18 години се променя трудно - това ставаше единствено в казармата от едно време, а и там не можеха всички да променят.

Аз също ще кажа, че има много добри, заинтересовани, умни и любознателни, както и учтиви и интелигентни студенти, на които помагам с радост и се радвам да общувам с тях, както и че те не са малък брой! Не знам какво се говори за мен - и аз имам слаби места (говоря за преподаването), но поне се стремя да общувам човешки и да помагам при нужда за всякакви проблеми, дори извън учебни такива.
« Последна редакция: 10.08.2008, 11:33:39 от Светослав Енков »
Активен

Георги Фурнаджиев

  • Гост

Съгласен съм за "дифузията". Но има един ... тежък въпрос, на който отговор и не искам. Какво правят апатичните и незаинтересовани студенти във ... втори курс?
Активен