Предполагам, че над 90% от хората, които посещават този форум по някакъв начин са обвързани с IT сферата. Програмисти, администратори, ...
От известно време работя в Hewlett-Packard като технически консултант и едно от първите неща, които направи моят мениджър беше да ме прати на обучение по ITIL (за сметка на HP естествено).
До съвсем скоро дори не бях чувал, че има стандарт, в който се дефинират best practices за интеграция на IT и нуждите на бизнеса. Иначе казано ITIL.
Няма да обяснявам що е то ITIL и дали има почва у нас, тъй като аз все още не съм голям капаците в тази област, а и Google, Wikipedia, че и торент сайтовете (не и българските) знаят много и имат страшно много ресурси. Ще кажа обаче, че ITIL - това са практики, които се adopt-ват от фирми, които имат самочувствието да се нарекат големи фирми.
Една от идеите на ITIL е, че тези best practices са събирани, култивирани, разглеждани, пресявани и одобрявани в продължение на десетки години от големи фирми, които са вряли и кипяли в областта на развитието на IT услугите. Иначе казано на готово са дадени практики, които ако се следват (доказаno през годините) ще донесат намаляване на разходите за IT и повишаване на продуктивността на бизнеса.
ITIL като идея е стар, но версиите на ITIL търпят развитие. Най-новата версия на ITIL например (v3 от миналата година) дефинира IT като неразделна част от бизнес модела, където в развитието на услугата (service) за крайния клиент взимат активно участие както IT ресурсите, така и бизнес ресурсите. По-старите версии на ITIL разглеждат IT като машина, която просто трябва да функционира и подпомага бизнеса.
Защо пиша всичко това точно тук?
Защото ITIL е много голяма хапка, която трудно се преглъща (аз лично още не съм я преглътнал цялата), но веднъж преглътната - общата IT култура се повишава значително, а знанията, които придобива човек от ITIL откриват нови хоризонти за професионално развитие. Развитие за нещо повече от програмист, администратор, ...