argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: за "качеството" на обучение в ПУ  (Прочетена 4833 пъти)

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net

Вероятно повечето от вас знаят, че преподавателите в ПУ се оценяват от студентите всяка година. Тази идея идва от МОН, а то вероятно е трансформирало някоя западна практика относно survey на преподаватели (имам наблюдения за Германия). Идеята е анкетите (обратната връзка от студентите) да се анализира и в един хубав момент да се представи адекватно на преподавателя за прецезиране на мерника. Вероятно повечето от вас познават досадните бланки, които се попълват в края на почти всеки семестър... досадна и най-вече неекологична инициатива. В тия неща бях коствено въвлечен, като помогнах да прехвърлим тези анкети електронно в мрежата. Целта е по-бърза обработка и възможността студентите да правят това, когато преценят в период от 1-2 седмици. Покрай тези всичките времегубещи дейности се позамислих за смисъла на някои въпроси, например:

* Вие сте присъствали на всичките лекции и упражнения:
да, на всички | по-голямата част | по-малката част | само на някои

* Участвали сте във всички лекции
да, на всички | по-голямата част | по-малката част | само на някои

(как виждате разликата между тези два въпроса)

* Изпълнили сте всички упражнения , домашни задания и проекти
да, на всички | по-голямата част | по-малката част | само на някои

Преподаването е на акадимично ниво
да | по-скоро да | по-скоро не | не

(кой студент е в компетенцията да отговори на този въпрос - тук може да се отговори единствено емоционално, но не и обективно)

Преподавателят е добре подготвен и има педагогически опит
да | по-скоро да | по-скоро не | не

(да си добре подготвен и да имаш педагогически опит са две различни неща, често некорелиращи едно с друго)

Преподавателят е достъпен и отзивчивза контакти със студентите и извън часовете
да | по-скоро да | по-скоро не | не

(а да, този ми е любимия, трябва да се адаптира ... в Океаник или ... в Коневръза)

Какво провокира този пост, и къде е тъгата в цялата тази история:

Анализа на студентското мнение е много сложен, деликатен и най-вече емоционален въпрос, от друга страна "корекцията" на преподавателя също. В този смисъл на анализа на анкета, която си е сложно социологическо проучване, особенно в този случай трябва да се погледне изключително професионално, защо не и да се наеме професионалист в някой етап ако е нужно. ПУ си има ФИФ, знаете с видни социолози. Непрофесионалният подход към това мероприятие води до излишни (най-често неприятни) емоции, загуба на ресурси, и най-вече отсвирване.

Всъщност това което наблюдавам в случая е типичн пример на свеждане на задача отгоре, посредствено отчитане и всички са доволни... сещате ли се нещо друго подобно в БГ
:hihi:

Видях, как се подхожда към тези изключително важни неща в Германия, жалко, че в БГ копираме както винаги само формата, но не и съдържанието. Не искам да разберете поста ми като "против анкетите", по-скоро да разбера какво е вашето мнение по темата. Аз призовавам студентите към активност в това начинание - то е полезно. Също моля отговорните лица в тази комисия основно да прегледат съдържанието на анкетите, в противен случай (вервайте ми) има голяма опасност анкета да стане нарицателно и да се прочуем с поредния фарс.
Активен

Стаси

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 346
  • НАЗАД... стъпил си ми в аурата.
Re: за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #1 -: 21.05.2009, 10:40:16 »

Г-н Терзийски, Вие сте се изказали от позицията на преподавател и въз основа на почерпения от Вас опит в Германия. Моето мнение ще е от позицията на студент в магистърска програма.
Лично аз виждам разлика между присъствие на лекции и участие в лекционния процес. Защото на лекции присъства и този, който спокойно си поспива на последната банка, и този, който дейно участва в учебния процес с лични мнения, знания (според интелектуалните си възможности) и достатъчно добре зададени въпроси, с които да попълни пропуските си в преподаваната материя и да натрупа нови умения и знания.
По отношение наличието на добра подготовка и педагогически опит у преподавателите, мнението ми съвпада напълно с Вашето.
Прав сте и за това, че анализирането на студентското мнение е много деликатен процес, но въпреки всичко, мисля, че е необходимо такъв вид анкети да бъдат провеждани. Не само в България при отговорите на анкетни въпроси се крие рискът от емоционално и не дотам коректно отговаряне. Все пак емоционалното състояние на студентите се повлиява не само от метеорологическото време, нали? Не съм много наясно, но би трябвало екипът, който обработва съответните анкети, да се състои от специалисти (професионалисти) и да отчита този факт.
Лично аз бих отделила от свободното си време и ще попълня с удоволствие такава анкета.
Активен
Дзен...

Стефан Николов

  • Глобален Модератор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1122
  • lowstef
    • Блогчето ми
Re: за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #2 -: 21.05.2009, 11:05:16 »

Когато преди няколко години, още като студент, предложих във Факултетния съвет на Физическия Факултет да се направи анкета със студентите за "сверяване на часовника" основната реакция беше "Ама как студента ще оценява мен? :-o" или просто учтиво игнориране. А един от нашите преподаватели, "обикновен" асистент (дори не е доктор, сякаш това го прави половин преподавател :roll:), на края на всеки свой курс прави такова, свое си, допитване. Не официално, не със 30 сложни и трудно разбираеми въпроси, с 5-6 конкретни въпросчета. А сегашната анкета я видях веднъж и не можах да схвана смисъла на една трета от въпросите. Също както и Наско не можах да разгадая разликата между някои от тях. А на други пък наистина студента (поне масовия студент) просто не е компетентен да отговори. Абе... проформа се прави нещо си там.

Аз знам, че като стане официално преподавател, студентите ще получават мои си анкетки, малки, простички, такива които ще ми помогната сам да си направя изводи и да се развивам като преподавател. Което е едно желание, което липсва у една много голяма част от нашите преподаватели, за съжаление. Много от тях не правят разлика между "специалист" и "преподавател". И съответно имаме доста добри специалисти и далеч не толкова много добри преподаватели.
Активен
Физически Факултет

DanceWithTheWaves

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 5
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #3 -: 10.09.2009, 16:50:02 »

За мен нещата се лутат между двата полюса. За съжаление наред с много добрите преподаватели, които съм имала, има и такива, които изобщо не се интересуват от учебния процес, и няма да преувелича, ако го кажа...
Да не говорим пък, че се допускат преподаватели, които са на хапчета, че да могат да "преподават", което въпреки това те изобщо не правят... Може би някой след мен ще каже, че греша, но бих казала, че за една година в английската гимназия научих много повече отколкото за една година в ПУ англ. фил.
Дано нещата са малко по-добре тази година, засега изобщо не съм доволна, защото по най-ключовите ни предмети нещата са МНОГО зле...
Активен

костова

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #4 -: 09.10.2009, 12:28:26 »

 Аз преди всичко искам да разбера каква е ползата от анкетите, целта е ясна, но ползата каква е... Като запитвате студентите с наистина трудно разбираеми въпроси, и след това или си направите статистиката или не, какво правят преподавателите за да променят това което не  харесва на студентите. Наистина ми е интересно да разбера мнението на някой преподавател по въпроса. Да, аз разбирам, че е по-лесно някой да каже,че и тази година си е свършил работата, и Преподавателят да продължава да е достъпен и отзивчив за контакти със студентите и извън часовете........
да | по-скоро да | по-скоро не |   или Преподавателят е добре подготвен и има педагогически опит и т.н.
 
Активен

mareto

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 63
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #5 -: 22.10.2009, 10:32:27 »

Анкетата бива безсмислена, ако няма резултати след нейното провеждане! :-D
Активен
Мария Филчева

danito89

  • Гост
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #6 -: 22.10.2009, 14:38:31 »

Някой въпроси от анкета са супер но кой ходи на всички лекции или упражнения даже да си редовна форма?И колко преподаватели им пука за нас?Тази анкета не е за Българското образование тука сме мн зле.Ако има студент който 1 път не е отсъствал ...:-D
Активен

Anck_Sun_Amun

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1616
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #7 -: 23.10.2009, 19:41:59 »

Имала съм удоволствие да познавам преподаватели, които се интересуват от мотивирани студенти и са готови да отделят от личното си време, за да се занимават с дадения човек. В ПУ има невероятни учени и преподаватели, които са може би най-големия актив на този университет. А до посещението на лекции и упражнения- ако искаш, ще ходиш, ако ли не- хиляди причини ще си намериш. Досега не съм изпуснала нито едно упражнение, ходя си редовно на лекции, за да бъде още по-добра и да се развивам в специалността, която съм си избрала. Всичко си е до личната мотивация. А колкото до анкетата- наистина въпросите може би трябваше да са по-добре направени. :-)
Активен

law_master

  • Адвокат
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 547
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #8 -: 24.10.2009, 20:46:20 »

аз, а предполагам и повечето от хората които са писали, съм бил само в един от факултетите на ПУ и мога да коментиам нивото само там. Та... за преподавателите ми е повече от положително мнението - хората наистина правят всичко възможно да ни научат на максимално много неща. Но... учебният плане не е съвсен доизмислен.
Например гражданския процес се учи II сем на четвърти курс и I семестър на пети курс - 2 семестъра както си е по норматив. Но напрактика никой не сяда да чете при положжение е няма да има изпит или ако е прочел нещо то лятото го е забравил. И напрактика остава само I сем на 5-ти курс. ама времето е малко е нестига. А дисциплината освен че е изключително обемна е също толкова важна и сложна и с едно прочитане не става. И понеже трябва да се сравняваме с най добрите, а те уж са СУ, там го учат целия 5-ти курс. Не би било зле ръководството да се замисли.

Поздрави!
Активен
ЮРИДИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ

paragraf 11

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 264
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #9 -: 25.10.2009, 09:42:18 »

Цитат
Например гражданския процес се учи II сем на четвърти курс и I семестър на пети курс - 2 семестъра както си е по норматив. Но напрактика никой не сяда да чете при положжение е няма да има изпит или ако е прочел нещо то лятото го е забравил. И напрактика остава само I сем на 5-ти курс. ама времето е малко е нестига. А дисциплината освен че е изключително обемна е също толкова важна и сложна и с едно прочитане не става.

В случая с примера не мисля, че нещата са толкова драматични.Учебният план е направен именно така, защото се предполага, че за по-тежките изпити е необходимо именно да си помогнем през лятото.Така де, това си е наш проблем, че не четем лятото, а процес не се учи за 5-6 месеца.
По същата логика е направено с Гражданското право-обща част, търговското........
Но, за мен по-лошото е например, че тук учим вещно право във втори курс, МПП в първи, наказателно във втори.Така да се каже много дисциплини са "турени" в по-долни курсове под предлог, за някакъв последен семестър, който трябвало да ни бъде свободен.Разбира се това са си ясни работи за пнас в юридическия.

Иначе ми прави впечетление, че в ПУ вътрешната конкуренция между факултетите се е превърнала в ненавист, отграничение.......Срещал съм думите " в този факултет били всички отличници, а ние от нашия едвам хващаме 3-ки, тези от еди кой си факултет живот си живеели........."
Ето преди няколко месеца се отвори тема за качеството на обучение в икономическия факултет.Колко хора написаха отрицателните си отзиви, въпреки че не учат там. Същото ще се получи с всеки друг факултет.Въобще малко ни липсва местния национализъм.
Да не говорим за университетите в Пловдив, които въобще се ненавиждат по между си.Вижте какво стана, когато ПУ извади из под тезгяха популистичната идея за обединение на университетите в Пловдив.
Докато да вземем един Тракийски университет в Стара Загора.Там се учи от медицина до маркетинг, но в градът е намерен начина да се получи някакво университетско обединение.
Активен
UBI LEX, IBI POENA
Където има закон,там има и наказание

marin2025

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1697
  • Прави добро ,пък каквото ще да става!
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #10 -: 25.10.2009, 19:48:48 »

Повдигам един въпрос , който не е решен на 100% в юридическия факултет. Никой не се е замислил по отношение на въпросниците за редовна и задочна форма на обучение.Единствено мога да похваля доц.  д-р .Д.Зиновиева , която преподава на задочниците по Административно право и процес. Тя  е направила добър конспект от около 40 въпроса за изпита ,а не както проф. Кино Лазаров който преподава на редовните и там въпросите са много повече което е правилно  ,защото на тях (на тези които ходят на лекции), редовните студенти програмата е по -натоварена ,в смисъл че имат повече часове от задочниците.Добре би било и проф. Голева по търговско право да намали въпросите от 76 броя на примерно 50 броя, тъй като при задочното е много- по трудно - да ходиш на работа и да четеш в малкото време което ти остава.Същото се отнася и за много други изпити-било наказателно право, било облигационно, било граждански  процес- след като за задочниците е прието 60:% лекционна заетост (натовареност   )   спрямо редовното ,редно е и въпросниците за изпит да са 60% от тези на редовните!Дано има някой който да ме подкрепи за тази идея!инж. Марин Янков 5курс, Право, ПУ
Активен
Всичко е любов

А. Петров

  • Адвокат
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 627
  • Юридически факултет
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #11 -: 25.10.2009, 20:12:50 »

... след като за задочниците е прието 60:% лекционна заетост (натовареност   )   спрямо редовното ,редно е и въпросниците за изпит да са 60% от тези на редовните!Дано има някой който да ме подкрепи за тази идея!инж. Марин Янков 5курс, Право, ПУ
:wink: И живот и здраве ... след време като се явим на някой конкурсен изпит ти пак ли ще си на твоите 60%, а? А ако почнем работа и хонорарите ти ли ще трябва да са на 60% от "редовните", а? :wink: Айде нЕма нужда  :-D
Активен
...the WISH is father to the thought !!!

law_master

  • Адвокат
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 547
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #12 -: 25.10.2009, 21:32:13 »

Цитат
след като за задочниците е прието 60:% лекционна заетост (натовареност   )   спрямо редовното ,редно е и въпросниците за изпит да са 60% от тези на редовните!Дано има някой който да ме подкрепи за тази идея!инж. Марин Янков 5курс, Право, ПУ

тя проф. Голева е казвала че по търговско въпросите могат и само и 4 да бъдат:
1. Общи положения
2. Видове търговци
3. Търговски сделки
4. Несъстоятелност

Ама това не значи че пак няма да трябва да прочетеш и двата учебника  :-D
Активен
ЮРИДИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ

Антония

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 343
  • филологически факултет
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #13 -: 25.10.2009, 22:43:19 »

Първо имам едно въпросче. На кои студенти точно се дават тези анкети? Аз лично не съм чувала нищо за тях.
Смятам, че до някаква степен не е лоша идеята за оценяване на преподавателите, но само ако след това има някакъв резултат от цялата тази работа, в което силно се съмнявам. А и честно казано много от студентите не биха могли да дадат адекватна оценка на преподавателите, защото основно се водят от емоцията и т.н. Аз лично бих могла да кажа добра дума за всеки от преподавателите, при когото съм имала лекции. Друг е въпроса, че има такива които наистина си обичат работата и това си личи, и такива които я вършат само за да си вземат заплатата.
Активен

masterchief

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 23
Re:за "качеството" на обучение в ПУ
« Отговор #14 -: 27.10.2009, 14:55:16 »

Цитат
Например гражданския процес се учи II сем на четвърти курс и I семестър на пети курс - 2 семестъра както си е по норматив. Но напрактика никой не сяда да чете при положжение е няма да има изпит или ако е прочел нещо то лятото го е забравил. И напрактика остава само I сем на 5-ти курс. ама времето е малко е нестига. А дисциплината освен че е изключително обемна е също толкова важна и сложна и с едно прочитане не става.

В случая с примера не мисля, че нещата са толкова драматични.Учебният план е направен именно така, защото се предполага, че за по-тежките изпити е необходимо именно да си помогнем през лятото.Така де, това си е наш проблем, че не четем лятото, а процес не се учи за 5-6 месеца.
По същата логика е направено с Гражданското право-обща част, търговското........
Но, за мен по-лошото е например, че тук учим вещно право във втори курс, МПП в първи, наказателно във втори.Така да се каже много дисциплини са "турени" в по-долни курсове под предлог, за някакъв последен семестър, който трябвало да ни бъде свободен.Разбира се това са си ясни работи за пнас в юридическия.

Иначе ми прави впечетление, че в ПУ вътрешната конкуренция между факултетите се е превърнала в ненавист, отграничение.......Срещал съм думите " в този факултет били всички отличници, а ние от нашия едвам хващаме 3-ки, тези от еди кой си факултет живот си живеели........."
Ето преди няколко месеца се отвори тема за качеството на обучение в икономическия факултет.Колко хора написаха отрицателните си отзиви, въпреки че не учат там. Същото ще се получи с всеки друг факултет.Въобще малко ни липсва местния национализъм.
Да не говорим за университетите в Пловдив, които въобще се ненавиждат по между си.Вижте какво стана, когато ПУ извади из под тезгяха популистичната идея за обединение на университетите в Пловдив.
Докато да вземем един Тракийски университет в Стара Загора.Там се учи от медицина до маркетинг, но в градът е намерен начина да се получи някакво университетско обединение.


коментарите под новинките  :headbang:
http://news.plovdiv24.bg/116483.html

http://news.plovdiv24.bg/116367.html
Активен