Колеги имам удоволствието да ви уведомя, че дойде края на дългото чакане за решение на МОМН по отношение правото на магистри – задочници да участват в студентските стажове. ИМАМЕ РАЗРЕШЕНИЕ ДА ВКЛЮЧИМ В СТАЖАНТСКИТЕ ПРАКТИКИ МАГИСТРИТЕ – ЗАДОЧНИЦИ, КОИТО СА ПОДАЛИ ДОКУМЕНТИ ЗА УЧАСТИЕ, АКО ПРИВЕДАТ НЕОБХОДИМИТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА ЧЕ ТЯХНАТА РАБОТА Е ДРУГА/РАЗЛИЧНА ОТ ПРАКТИЧЕСКОТО ОБУЧЕНИЕ ПО ПРОЕКТА
Това е прецедент на който вече могат да се позовават всички магистири в България, които работят и следват задочно, за да кандидатстват за участие в програми по линията на Европейските социални фондове. Искам да поздравя екипа на проекта за този успех и да благодаря на всички студенти за търпението!
Необходимите документи са: нотариално-заверена декларация от кандидата, че не работи по специалността, подкрепена с копие от трудовата книжка и/или писмо от работодателя, че кандидата не работи по специалността си.
Решението пристигна в петък – 15.01.2010 г.. Затова побързахме веднага, още в петък да изнесем ПРЕДВАРИТЕЛНОТО КЛАСИРАНЕ за студентските стажове.
За съжаление аз бях в комисия за конкурсен изпит за докторанти и нямах време да подготвя и предоставя на Виктор Иванов всичката информация, касаеща класирането.
В понеделник отново съм в комисия, този път ще правим промени в учебните планове на специалностите в Биологическия факултет и се надявам да успея да вкарам студентските стажове като част от учебната програма на студентите във факултета.
Ще се опитам да предоставя на Виктор останалата информация, която да качи в сайта на факултета – тя касае общите критерии, по които са смятани точките на всеки кандидат и списък на всички кандидати (и некласираните) с точките им.
Все пак в предвид интереса към класирането искам да дам малко повече информация чрез форума:
1) Масово кандидатите не правят разлика между стажове от една страна и учебни занятия (практики и практически упражнения) от друга. В рамките на стажантската практика от вас се очаква да приложите на практика придобитите по времето на следването ви знания! Никой няма да ви учи наново на неща, които би трябвало да сте научили! Вие трябва да докажете на бъдещия ви работодател, че имате достатъчни теоретични знания и поне малко опит, за да можете да се справяте с основните си професионални задължения с минимално допълнително обучение от негова страна.
За сравнение може да питате вашите колеги от специалност „Биология и химия”. Те имат стажантска практика в училище. От тях се очаква, когато отидат на стаж, да са подготвени и да преподават уроците вместо учителите – титуляри без да нарушават и бавят учебния процес, като по този начин придобиват професионален опит. Това е смисъла на стажа.
Това е един от основните принципи, по които са направени критериите за подбора:
1. За всеки кандидат при класирането са взети в предвид всички изявени от него желания, а не само първото.
2. Оценката на личната мотивация е правена основно на базата на анкетата. Мотивацията варира от слаба (0 точки) до отлична (10 т.).
3. Оценки по основни дисциплини, изучавани по време на следването и имащи отношение към тематиката на стажа. За всяка специалност списъка е адаптиран на база нужда на партньорските организации от даден тип специалисти и учебните планове. Там, където дисциплините се различават, е взета оценка по дисциплина, имаща възможно максимално близко учебно съдържание.
Формирането на точките е както следва – Слаб 2 – 0 т., Среден 3 – 1 т., Добър 4 - 2 т., Мн. добър – 5 т., Отличен - 6 т.
4. Разработка на дипломна работа - ако тематиката съвпада с изискванията на партньора за практически умения на стажанта – 10 т. Ако е в сродна насока, но тематиката не предполага достатъчни практически умения - 5 т, ако дипломната работа се различава напълно от тематиката на стажа – 3 т. Когато кандидатът не разработва никаква дипломна работа – 0 т.
Например за Биовет дипломна работа в областта на микробиологията, биохимията, ензимологията и сходни дисциплини носи 10 т., а работа, например по физиология на животните, – 3 т.
За да стане по-ясно ще дам още един пример: ако човек е кандидатствал за АБИ и неговата дипломна работа му е позволила да овладее основните молекулярни техники – ДНК и РНК изолиране, PCR, гел-електрофореза и т.н.,този човек може да получи 10 т.
АБИ е НАУЧЕН институт - там хората си получават заплатите от научна работа. От вас се очаква да навлезете в техните разработки и да работите съвместно с тях като млад член на екипа! НИКОЙ няма да си губи времето да учи един стажант как се държи вариопипета, как се правят моларни р-ри и се коригира рН или как се прави агарозен гел. За да отидете там ТРЯБВА поне това да го можете! Там ще учите как се прави real-time PCR, да ползвате HPLC-MS, GS-MS, трансгенни растения и т.н. и т.н., но ако на някой му бъде възложена напр. задача да пусне една гел-електрофореза, а той поради незнание провали експеримент на екипа продължил 6 месеца, веднага ще бъде отстранен от практиката без право на каквито и да било компенсации. Дори ние да го пратим пак, от АБИ ще откажат да работят с него. По сходен начин са поставени нещата и за останалите ни партньори.
Някой може да възрази, че средния студент няма кой знае какъв опит – да, но всеки студент има право да дойде при нас и да помоли за дипломна работа. Ние знаем, че само от упражнения няма да станете специалисти, защото дори да ви покажем всичко описано по-горе няма как в една група от 12 студенти всеки да пипне всичко и лично да добие опит. Затова толкова високо оценяваме разработката на дипломна работа. Дипломантите учат и знаят тия неща НА ПРАКТИКА, а партньорите очакват да им изпратим най-добре подготвените студенти!
5. Предварителен опит – има кандидати, които са работили в лаборатории, участвали са в експедиции и др., и тази информация е посочена в приложената от тях автобиография. За тях има допълнителен бонус до 6 т. в зависимост от това какво са работили. Бонусът важи само за този партньор, който търси специалист с такъв опит.
6. Има кандидати, завършили едно или повече висши образования, които в момента отново са студенти (магистри). Те получават допълнително 10 т.
При изготвяне на класирането сме се водили от това кой какви точки е получил за отделните организации – партньори. Класацията е по максимален брой точки.
Например, ако някои има за АБИ 31 т., за Биовет 32 т., а за ИЗК 37 т. сме го класирали за ИЗК. Ако този човек обаче държи да е в напр. Биовет нека напише и ми донесе молба за преразглеждане на неговото класиране. Ако 32 т. му стигат за Биовет – няма проблем - отпада последният в списъка, т.е. този с най-малък брой точки.
В заключение искам пак да посоча, че критерите са разработени отчитайки нуждите на партньорите от определен тип специалисти. Сега им изпращаме всички материали за всички кандидати, за да направят и те свое класиране, което да ни върнат заедно с техните забележки. В началото на февруари ще се рещнем с тях за да обсъдим класиранията.
Окончателното класиране ще бъде изнесено на 15-ти Февруари, 2010. След това ще се проведе втората среща на управляващия екип с представителите на партньорите, представител на МОМН и с всички класирани кандидати, за да им обясним какви документи трябва да попълнят, какво трябва да си набавят, от коя до коя дата ще бъдат на стаж и т.н.
Накрая искам да подчертая, че въпроси и възражения ще приемам САМО в писмен вид на емаил
iliden@uni-plovdiv.bg. Това е така, защото всичко трябва да се документира и се предостави за преценка в МОМН.
На всеки който иска да се запознае с основанията за НЕГОВОТО класиране ще изпратя неговия файл с подробна разбивка на точките по желания и дисциплини.
Срокът за възражения относно класирането е между 18.01.2010 и 29.01.2010.
След 29-ти възражения няма да приемам, защото ще ни трябва време, за да огледаме всички възражения и ако са основателни - да внесем корекции преди срещата с партньорите.
Хората, които не присъстват в изнесеното предварително класиране, са в списъка на резервите. Ако отпадане някой от титуларите, те ще имат шанс да заемат мястото му.