Колеги,
Имам удоволствието да ви уведомя, че през октомври, 2009 беше подписан договор за отпускане на безвъзмездната финансова помощ по проект № BG051PO001-3.3.03-0025, „Повишаване на професионалната квалификация на студентите във факултет “Биология” чрез стажантска практика в научноизследователския сектор и бизнеса”.
Проектът е финансиран от ЕВРОПЕЙСКИ СЪЮЗ - ЕВРОПЕЙСКИ СОЦИАЛЕН ФОНД и кофинансиран от ПУ „П. ХИЛЕНДАРСКИ”
Целите на проекта са:
- Подобряване на качеството на образованието и обучението в съответствие с потребностите на пазара на труда чрез създаване на квалифицирани кадри за изграждане на икономика, осигуряваща по-висока заетост и социална интеграция.
- Създаване и укрепване на връзки между ПУ “П. Хилендарски” и научноизследователския сектор и бизнеса с цел обучение на студенти от биологични специалности по планирана работна програма за работа със съвременно оборудване и с нови технологии в реална работна среда.
- Обучение на преподаватели от факултет “Биология” за работа с модерно оборудване и технологии в институциите – партньори с цел адаптация на съществуващите учебни програми към реалните нужди на работодателите от бизнеса и научно - изследователския сектор.
Академичното образование, независимо от всичките му достойнства, не може да осигури напълно изградени специалисти, готови да ръководят и участват компетентно в производствени и научно-изследователски процеси, от момента на напускане на ВУЗ. Посредством обучението по проекта студентите ще могат да получат знания и практически умения за реалните производствени и научно-изследователски условия.
Проектът ще подпомогне създаването на квалифицирани кадри, полезни за бизнеса и научно-изследователския сектор, бързо адаптиращи се и адекватни в условията на конкретната работна среда.
Студентите ще бъдат избирани въз основа на конкурсен принцип. Основни критерии при избора ще бъдат интереси и насоки за бъдеща реализация, успех в следването, участия в други проекти и инициативи, и др.
Предвижда се провеждане на 240 часа (30 работни дни) практическо обучение на студенти в различни организации-партньори по планирана обща и индивидуална работна програма в реална работна среда.
В проекта ще бъдат включени за обучение 52 студенти, избрани с конкурс и 4 преподаватели от Биологичен факултет на ПУ „П. Хилендарски”.
Ползи от реализацията на проекта за:
• студентите - повишаване на практическата квалификация и улесняване на прехода от академичните среди към пазара на труда;
• партньорите – създаване на трайни взаимоотношения на партньорство и сътрудничество между образованието, бизнеса и научноизледователския сектор чрез организиране и изпълнение на студентски практики;
• ръководителите на проекта – подобряване качеството на образованието отговарящо на потребностите на пазара на труда; създаване на образование адекватно на принципите на пазарната икономика.
Партниращите организации, в които ще се обучават студентите, са „Биовет”АД – гр. Пещера, Национален парк „Централен Балкан”, Институт по зеленчукови култури „Марица” – гр. Пловдив и АгроБиоИнститут – гр. София.
• „Биовет”АД – гр. Пещера
Цел на обучението: Запознаване с технологичния цикъл на производство на фирмата и с технологиите за очистване на отпадните продукти от производствата.
Описание на дейностите: Запознаване с: историята и структурата на фирмата; производствената дейност; технологични цикли (обработка на културални течности, ферментация, химическо очистване, филтрация/сушене, стандартизации, гранулиране и др.). Пречиствателни станции. Екологична лаборатория. Запознаване с условията за комплексни разрешителни, ISO 14 000 и системи за управление на околната среда. Инструментални методи (HPLC, GC и др.).
Обосновка: Запознаване с модерни технологии и технологични цикли на производството във фирмата, пречиствателна система и съоръжения за незамърсяващо околната среда производство. Запознаване с прилагането на съвременни новаторски подходи в областта на екологичното производство и инструментални методи. Запознаване с правно-нормативната уредба по околна среда, задължения, процедури, разрешителни.
Резултати: Създаване на биологични кадри адекватно вписващи се в условията на съответната работна среда. От преминалите обучение преподаватели ще очаква да разработят адаптирани практически и теоретични курсове, които да навлязат в учебните програми на студентите и да подобрят подготовката на последните за нуждите на биотехнологичните компании.
• Институт по зеленчукови култури „Марица” – гр. Пловдив (ИЗК), Лаборатория по тъканни и клетъчни култури
Цел на обучението: Усвояване на методи на тъканни и клетъчни култури като основа на съвременните биотехнологии в селското стопанство.
Описание на дейностите: историята, организацията и достиженията на ИЗК и Лабораторията по тъканни и клетъчни култури; изисквания за работа в асептична обстановка; организация на научна и производствена лаборатория; методи на тъканни и клетъчни култури in vitro; приготвяне на хранителни среди; стерилизация; методи за морфологична оценка на регенерантите; работа в условия на полски опити; определяне съдържанието на сухо вещество в плодовете; флоуцитометричен анализ; тестиране на растения за вирусна зараза (ELIZA); самоопрашване, междусортово и междувидово опрашване за получаване на чисти линии и F1 хибриди; методи за индуциране на хаплоидия и дихаплоидия; ембриокултури; микроразмножаване.
Обосновка: Запознаване с модерни in vitro техники и лабораторно оборудване; усвояване принципите на работа в стерилни условия; участие в провеждането на експериментална научно-изследователска работа в лабораторни и полски условия.
Резултати: Създаване на добре обучени кадри за работа в съответните лаборатории. Разработване на практически лабораторни курсове, подобряващи обучението на студентите и възможностите на последните да се реализират в научноизследователския сектор.
• АгроБиоИнститут – гр. София
Цел на обучението: Запознаване с модерните молекулярно –генетични техники, които се използват в научноизследователската работа на АБИ, с основите на биоетиката и с мерките за био-безопасност при работа с генетично-модифицирани организми.
Описание на дейностите: историята, организацията и достиженията на АБИ, организация на научните лаборатории. Обучението ще се провежда в две основни насоки:
1. МОЛЕКУЛЯРНА БИОТЕХНОЛОГИЯ
Студентите и обучаваните преподаватели ще се запознаят със следните тематични направления в работата на АБИ: Разработване на системи за регенерация и соматичен ембриогенез; Подобряване на селекционните качества чрез генно-инженерни подходи; Създаване на модерни ген-банки; Диагностика на вирусни, бактериални, гъбни заболявания. Серологични анализи (DAS и ELISA); Клонално микроразмножаване. Биотехнологични подходи за подобряване на устойчивостта на растенията към болести – генетична трансформация и клетъчна селекция in vitro; Контрол на паразитните растения при устойчиво земеделие. Биотехнологични подходи за подобряване на толерантността на растенията към абиотичен стрес – трансформация и селекция in vitro; подобряване на толерантността на растенията и фитоакумулацията на тежки метали при замърсени почви чрез генетична трансформация; Оценка на генетичните ресурси и генетичната автентичност (RAPD, SSR, CAP маркери); SNP детекция. Маркери за гени, имащи отношение към специфичен фенотип; Клониране и характеризиране на тъканноспецифични и индуцируеми промоторни области; Вектори за dsРНК опосредстван ген-сайлънсинг; Клониране на антер-специфични гени.
2. БИОБЕЗОПАСНОСТ И БИОЕТИКА – Запознаване със законодателната рамка по биобезопасност за ЕС и Република България и пътищата за приложение на законодателството в тази област; Ефективни комуникации и разпространение на информация по биобезопасност. Методи за детекция и контрол на генетични-модифицирани организми.
Обосновка: Запознаване с модерни молекулярно биологични техники и лабораторно оборудване; усвояване принципите на работа с генетични-модифицирани организми; участие в провеждането на експериментална научно-изследователска работа в лабораторни условия.
Резултати: Създаване на добре обучени кадри за работа в научноизследователски центрове и лаборатории. Разработване на практически лабораторни курсове подобряващи обучението на студентите и възможностите на последните да се реализират в научноизследователския сектор. Разработване на теоретични курсове по биоетика и биобезопасност.
• Национален парк „Централен Балкан”
Цел на обучението: Запознаване с условията и начините на управление и опазване на националните паркове в България.
Описание на дейностите: Запознаване с: защитените територии и NATURA 2000 в България; история и развитие на национален парк „Централен Балкан”; изследвания на биоразнообразието в парка; създаване, обновяване и поддържане на план за управление на защитената територия; мониторинг на туристическия поток; поддръжка на туристически маршрути и запознаване с контролната и охранителна дейност на парковите рейнджъри.
Обосновка: Запознаване със същността и действащия режим на защитена територия от този тип; структурата на управление, поддържане и опазване на националния парк; практическо изучаване и провеждане на мониторинг на биоразнообразието на територията на парка; в резултат на извършените дейности ще бъде повишена еколого-консервационната квалификация.
Резултати: Създаване на експертни екологични кадри с висока квалификация в областта на консервационната екология, които ще могат да работят в различни защитени територии. Преподавателите ще разработят практически и теоретични курсове, които да се ползват за подготовка на студентите- еколози и да подобрят подготовката им както и шансовете им да се реализират на пазара на труда.
В рамките на следващите няколко дни ще обявим дата на която ще се проведе среща между студентите и преподавателите от факултет "Биология", управляващия екип на проекта и представители на организациите партньори. Целта на срещата е да се представят пред всички работната програма на проекта, плановете за обучените и да се подбере целева група от студенти и преподаватели, които да преминат обучение в организациите партьори. Общият брой на колегите, които ще преминат обучение е 52 студента и 4 преподаватели.
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Пловдивски университет „Паисий Хилендарски” и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган.