Тъй като не съм напълно осведомен за всички страни на настоящата тема, ще се опитам да отговоря (поне частично) на някои от поставените и разискваните въпроси.
Понякога, колкото и да се планира, настъпват изненади. Ще разгледам няколко групи въпроси/проблеми.
1. Прехвърлянето на пощата от старият към новият сървър и тестването на резултата в Exchange инсталацията.
Това бе планирано (до колкото ми е известно) да се осъществи в рамките на няколко неработни дни. Някои от причините това да не стане незабележимо от потребителите са:
а) Промяната на паролите се е наложила като следствие от новият метод за идентификация в пощенският сървър, който ползва Active Directory. Това дава възможност за използването на един и същ акаунт за достъп до различни (настоящи и бъдещи) услуги, които се/ще се предлагат;
б) Част от проблемите със сървъра след пускането в експлоатация, вероятно са били свързани с неправилно поведение на хоста на виртуалните машини (за заинтересованите - непредвидими и нерегулярни BSODs). Това усложнение е довело до периодичен downtime, преди идентифицирането и отстраняването на проблема.
Понастоящем се работи по конфигурирането на втори сървър-хост на виртуални машини с Exchange, и включването им към Hub Transport сървъра, което ще доведе до още по-висок процент на uptime и надеждност на услугата.
2. Защо Exchange, а не X / Y / Z?
Не възнамерявам да адвокирам или защитавам вече взетото от съответните университетски звена решение. Тук може да се получи огромен спор който да прерасне до равнище Windows срещу Linux или затворен срещу отворен код. Но ще спомена някои от нещата, които идват наготово с Exchange Server, и не са толкова лесни (или не могат да се реализират) в други пощенски сървъри:
a) не само поща - тясната интеграция на задачите, бележките, календарната и контактна информация с Microsoft Outlook, посредством MAPI;
б) използването на "push" нотификации и ActiveSync за синхронизиране на тази информация с мобилни устройства (iPhone, Android, PalmOS и др.);
в) надеждна, бърза и зряла транзакционна база от данни (Extensible Storage Engine) за съхранение на потребителските данни.
Искам отново да отбележа, че не искам да водя до създаването на спор за това кой е по-по-най. Не съм участвал във вземането на това решение и не се смятам за специалист по пощенските сървъри. Целя единствено да хвърля малко светлина върху вероятните причини довели до този избор.
3. Относно проблемите с информираността.
На сайта на университета бе пусната новина за предстоящото планираното преминаване към новият пощенски сървър (
http://uni-plovdiv.bg/news/index/70/ ).
След този срок в действителност има период на "информационно затъмнение". Последвалите проблеми с някои от пощенските кутии, bsods и вероятно други неща за които не знам най-вероятно са довели до големият downtime на услугата. Възниква въпроса, кой отговаря за информираността и прозрачността на дейностите в ПУ? Истината е, че университета няма развит отдел за управление на взаимоотношенията с потребителите. Дори да има система която да позволява подобен вид услуга, не съществува специализиран, натоварен с тази задача, персонал в университета който да я обслужва. А ако всеки почне да пише за всичко което прави има голяма вероятност да настъпи хаос и да се отиде в другият, вече все по-често срещан, вид дезинформиране - прекалено много информация (Information Overload). Аз съм 'за' използването на всякакви средства за увеличаване на прозрачността и информираността на студентите и преподавателите в ПУ, но този проблем е практически невъзможно да се реши само с писането на програми - необходимо е сформирането на съответното звено.
4. Състояние на другите настоящи проблеми.
Състоянието на някои от изложените в предишни постове проблеми или липсващи функционалности е следното:
а) Спам защита – в процес на настройване;
б) липсата на HTTPS достъп – предстои закупуването на trusted сертификат, с който да се защитят тази и други услуги на университета. Това е задача с висок приоритет;
в) свалянето на прикачени файлове – работи под Firefox и IE, има проблем с именуването на файла под Opera, Chrome и Safari (възможно е и други, тези тествах). Проблема е известен и има поправки за него. Ще бъде решен при скорошно планирано инсталиране на съответните поправки (hotfix).
Може да съм пропуснал нещо, но най-вероятно отговорът ще е подобен на горните – работи се по въпроса. От кой и кога – това е свързано с графика на хората които в момента поддържат тази услуга. Факт е, че университета не разполага с голям човешки ресурс за подобен вид дейности. Това не значи обаче, че когато дадена услуга изпадне в подобна ситуация, трябва някой да направи алтернативна, неоторизирана такава. Какво ще постигне това, освен две стъпки назад, заличаване на направеното до момента, създаването на проблеми при бъдещата необходима синхронизация на двете пощенски услуги и допълнителното цялостно объркване на потребителите? Какво ще стане ако още някой пусне собствена версия на услугата?
Университетската поща е точно това – една единна услуга, която да се ползва от целият университет.
Не съм в позиция, а и не възнамерявам да оборвам критиките, засягащи теми от вида на „срам“, „позор“, „загуба на доверие“ и т.н., защото това не е конструктивна, а деструктивна критика. Няма да се опитвам да интерпретирам тези и други изказвания по адрес на университета и неговите служители от други негови служители.