argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: Електронна поща в ПУ  (Прочетена 25996 пъти)

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Електронна поща в ПУ
« -: 28.06.2012, 17:10:48 »

Изключително рядко си позволявам да стартирам нова тема в този форум. От 10 години имам регистрация тук и се оказа, че моите нови теми са 4. Позволявам си след дълго мислене все пак да стартирам 5тата си тема защото съм крайно разочарован от услугата "електронна поща" на университета. Дълго мислих не защото не бях сигурен дали съм разочарован, а защото не бях убеден, че тук е мястото да изказвам разочарованието си. Все пак нещата, които ще споделя бих искал да получат някаква публичност и предпочетох форумът.

Убеден съм, че хората, които използват електронната поща на ПУ са много добре запознати с проблемите, които възникнаха след миграцията към Microsoft Exchange, който между другото, е един много добър пощенски сървър. Разбира се при всяка промяна от подобен мащаб (над 600 акаунта) проблемите са неизбежни, но има неща, които не биваше да се случват и такива, които отдавна трябваше да са отстранени. Ето какво според мен трябваше да се избегне:

  • Полумъртвата услуга по време на миграцията. Процеса траеше около 4 дни, които бяха почивни за страната. Обаче тези дни не бяха почивни за останалата част на света. В ПУ се развива предимно научна дейност и голяма част от преподавателите са в непрекъснати контакти с колеги в страната и чужбина по различни поводи. Проблемът беше, че през тези 4 дни хостът на mail.uni-plovdiv.bg не приемаше писма и връщаше код за невъзстановима грешка, който отказваше изпращащите e-mail сървъри да повторят опитите си за изпращане на писмата (обикновено такива опити се правят в продължение на 5 дни). И какво се случва когато човек очаква потвърждение за участие в конференция в този период, примерно?

    Далеч по-добре щеше да е да се блокира SMTP порта и mail сървъра въобще да не отговаря, отколкото напълно да отказва подателите.

  • Проблемите с SPF настройките. Това е много добра защита срещу разпространението на спам от името на университетски акаунти към други e-mail сървъри. С други думи SPF защитата дава възможност на e-mail сървърите да могат да разпознаят кога едно писмо, което се твърди че се подава от акаунта x@uni-plovdiv.bg, наистина идва от пощенския сървър на ПУ. Преди години се разпространяваха лъжливи писма от името на уважавани преподаватели в ПУ. Сега ситуацията е дори по-зле, защото неправилната SPF настройка блокира получаването на писма изпратени от mail.uni-plovdiv.bg до огромно количество e-mail сървъри, които прилагат SPF защита. В тези случай почти веднага след изпращане на писмото се връща съобщение с подобен текст:
    Цитат
    failed to meet SPF requirements
    Този проблем е от повече от месец и не е нормално да продължава.

  • Липсата на елементарна spam защита. Съществуват много smap защити, но за съжаление по нищо не личи пощенският сървър да разполага с някаква.

  • Липсата на HTTPS достъп. Използването на web клиента по HTTP никак не е за препоръчване. Как се прихваща парола от http хедър учат и студентите от ФМИ.

  • Свалянето на прикачени файлове, чрез web клиента. Това си е цяло приключение. Без значение какъв е типа на файла нито пък името му той се сваля винаги с име attachment.ashx (поне под Google Chrome).

  • Честите сривове. Напоследък пощенският сървър никакъв го няма (днес например го нямаше за около 10 часа). Справка: http://netmon.uni-plovdiv.bg/smokeping.fcgi?target=http.poshta_SMTP

Според мен това са нещата, които направиха така, че да не може да се разчита на новата електронна поща на ПУ. А при загуба на доверие няма значение колко е добър самият пощенски сървър. Което е жалко. Тъжното е, че преди време когато Тодор Чаушев от ФМИ предлагаше пощата на ПУ да мигрира в Google Mail, аз бях "възмутен", а сега трябва да призная, че това е било по-добрият вариант. В никакъв случай не смятам, че е правилно ПУ да се откаже от поддържането на собствен пощенски сървър защото ПУ е достатъчно голяма организация, с хиляди служители и студенти и е срамно да не може да поддържа собствена услуга за електронна поща. Още повече, че обучава IT специалисти, което предполага, че има нужният капацитет. Но Google Mail пред сегашното положение определено е за предпочитане.

И тъй като служителите и преподавателите в ПУ имат нужда от e-mail, който да ги идентифицира с университета, и на който да могат да разчитат, съвсем естествено се появи алтернатива, която аз вътрешно не одобрявам, но в крайна сметка ако няма нужда няма да има и алтернативи. Алтернативата е описана тук: https://projects.uni-plovdiv.net/projects/services/wiki/Mail. Работи и вече доста хора са мигрирали към този пощенски сървър. Регистрацията е изключително опростена тъй като се ползва Focus акаунт и само се указва името на пощенската кутия.

Не искам този пост да се приеме за агитация за алтернативният пощенски сървър. Както казах, аз лично не го одобрявам. По-скоро ми се иска някой отговорен да вземе отношение по проблемите и да даде някаква яснота в краткосрочен план. Защото алтернативи винаги ще се намерят, но не мисля че това е правилният начин.
Активен

Веско Баев

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 62
  • B*I*O*I*N*F*O
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #1 -: 28.06.2012, 23:33:26 »

Също пиша много рядко тук, просто няма кой да го прочете :)

Пощата или там както се нарича тая услуга която е всичко друго но не и поща в момента, прилича по-скоро на спортен тотализатор! С колегите вече се хващаме на бас кой ще може да се логне и кой не. Но за съжаление през последните дни (от неделя) отново вероятността да се логнеш е доста по-малка от колкото на споменатият спорт тото  :wink:

Всички колеги са на мнение, че когато пощата си беше администрирана от стария админ (той си знае кой е) всичко беше наред. В момента всички преминават на други доставчици на услуги по простата причина че не е сигурен за своята кореспонденция и трябва да хвърля боб да види дали ще получи или няма да получи дали ще се логне или няма да се логне. Въпросът не е в това че има лек хаос, по-скоро щом веднъж се притесниш след това и супер стабилна да стане услугата винаги ще имаш едно на ум, че може да се прецака нещо в най-кофти момента! Това го пиша от гледна точка на обикновен юзър.

То било защото пощата не работила както трябва и била пред срив.....хм аз пък в момента се чувствам раздвоен преди съм нямал ни-ка-кви проблеми за толкова години, а сривове имаме в момента?

А това, че се минава на MS Exchange да се надяваме, че не е заради MS double-click certified administration :) а един ден ще видим и Exchange Sync директ пуш-а за мобилни у-ва. Което в момента не е планирано да се направи  :drunk:


Както и да е аз не ползвам пощата като основна от 7 години, но й пожалавам здраве и щастие, както и здрави нерви и валерян за ползващите я  :-D

Поздрави!


ПП
аа забравих да кажа и пълното затъмнение за нас потребителите! Ама в сайта било казано - да ама след колко време след като подпалиха телефоните се сетиха да постнат съобщението? Както и в момента - никои нищо не знае какво става и ще го огрее ли днес :)

Нищо лично :)
« Последна редакция: 28.06.2012, 23:36:21 от vesko »
Активен
PLANTGENE.EU

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #2 -: 29.06.2012, 22:41:09 »

Хайде и аз да се включа по темата, понеже е наистина гореща напоследък в ПУ. Двете мнения от по-горе точно отговарят на наблюденията ми от последния месец в ПУ. Наистина има много емоция по този случай, но целта ми с този пост ще е да поохладя малко страстите и споделя моята гледна точка и моето мнение - както аз виждам нещата.

С мрежата на ПУ се занимавам доста всеотдайно от 1999-2000 година, след като родилия я - Пламен Йорданов напусна. Първите услуги, които пуснах от ентусиазъм тогава бяха поща на ХФ, DHCP за вътрешната мрежа (до тогава бяха със статични адреси), прокси, този форум... Наследих и тогавашната поща, на Slackware/sendmail - машина, която беше и gateway към Цифрови системи, а също и DNS. През 2007 обединих пощите на ХФ и ПУ в едно (именно подмяната на тази машина/услуга се коментира в този топик). До момента, в който внезапно бях уволнен от новото ПУ ръководство през февруари 2012 мрежата/услугите, за които отговарях бяха стабилни и аз не се посрамих в техническия смисъл на думата. Натрупах доста опит, който сега ми помага в различни направления.

Въпреки всичко допуснах много грешки, резултата на които се чете в двата поста по-горе. За периода от 2000 г. насам си позволих да се възгордея с мизерните си начални знания и умения и имайки голяма отговорност и власт над мрежата. Презрях доста отзивчиви хора, само защото не знаят нещо, което съм прочел предната вечер. Изградената гордост ме скара с колеги и приятели. Всичко това беше премесено с много неправилни административни хватки и пр. В резултат почти през целия период бях мразен и outsider, напълно неподкрепян от ръководството на ПУ и сочен с пръст за всички мрежови недъзи до последно и дори все още.

Смисъла на тези писания може да се заключи в следното: който е безгрешен, нека пръв да хвърли камъка. За съжаление днес напълно разкаян от това си минало поведение осъзнавам, че тези принципи на гордост, отмъщение, злословие, хули и клевета са сред всички слоеве в ПУ, държавата, дори и личните ни отношенията... за съжаление.

"Всичко е суета и гонене на вятър"! Всичко това е пагубно - жажда за пари, за власт, за титли, за почит... кой помни днес вчерашните злодеи, а какво ни дава основание, че някой утре ще помни нас... и с какво?

В този контекст съм убеден, че имам принос в лошата услуга за ел. поща напоследък, най-малкото че съм провокирал това неправилно отношение през годините. Днес съм готов да подам ръка за помощ, но за съжаление жънем друга сеитба, а помощ не се търси.
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #3 -: 30.06.2012, 00:13:27 »

Не знам как да подходя, но мисля, че трябва да се преодолеят тези негативизми и търсения на вина (оправдания и обвинения от всички страни към всички останали) и да се работи в екип, за отстраняване на проблема с пощата. Бих се радвал, ако това стане прецедент и се наложи за в бъдеще (екипността,  не проблемите).

По-конкретно, за съжаление аз нямам опит с email сърверите, но Атанас Терзийски е очевидно че има, Емил Дойчев има, екипът на ФМИ със сигурност има нужните познания. И аз бих могъл да почета или потърся информация и литература по въпроса, има и форуми и хора с аналогични проблеми. Нека екипът на УИЦ да анализира своите възможности и ресурси (човешки предимно) и да поиска официална помощ - ще му я окажем.

Основната грешка на екипа на УИЦ в конкретната ситуация с преминаването към MSE беше точно и основно държането в неведение на потребителите и на колегите  с по-висок опит. Можеше да се направи нещо като лог или project management страница, където да се уведомяват потребителите за текущото състояние. Пределно ми е ясно, че колегите от УИЦ не саботират системата и се стараят свръх силите си, за да се реши проблема, но когато няма информираност и осведоменост, възникват догадки, обвинения, слухове.
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #4 -: 30.06.2012, 11:30:57 »

Кучетата си лаят, керванът си върви... В последните 19 часа mail.uni-plovdiv.bg не приема писма:

Sat 2012-06-30 00:27:26: Attempting SMTP connection to [194.141.96.231:25]
Sat 2012-06-30 00:27:26: Waiting for socket connection...
Sat 2012-06-30 00:27:27: *  Winsock Error 10061 The other host is either down or has refused to connect with you at that IP and/or on that port.

http://netmon.uni-plovdiv.bg/smokeping.fcgi?displaymode=n;start=2012-06-29%2011:10;end=2012-07-01;target=http.poshta_SMTP

През 2012 г. това е смешно и несериозно.

Пълното информационно затъмнение изглежда се смята за удачен подход за справяне с мрънкащи потребители.

Някой знае ли какъв е официалният ред за получаване на информация относно тази материя? Защото тук очевидно няма да получим отговор на нищо, а и съм сигурен, че в длъжностната характеристика на никой не пише, че трябва да знае къде се намира форума и да отговаря в него. От страницата на УИЦ http://uni-plovdiv.bg/pages/index/51/ не става ясно към кого може да се адресират такива, очевидно несериозни, въпроси. Може би трябва да се мине по някакъв "канален" ред, който е дефиниран в някой забутан документ?

Чудя се всъщност ректор, зам. ректори и декани не използват ли този начин за комуникация? Ако на мен като един обикновен асистент липсата на електронна поща в 21 век създава затруднения то за тях това би трябвало да е още по-голям проблем. Или ръководството може би смята, че услугата електронна поща на ПУ не е необходимост, а лукс който служители и преподаватели не заслужават.
« Последна редакция: 30.06.2012, 11:54:48 от emil »
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #5 -: 30.06.2012, 13:00:17 »

Не знам. Очевидно телефоните са начин за контакт само в работно време. Емайлите от същият домейн в момента са 'неподходящ' начин също.

Използва се емайла, Емо и има много оплаквания и се създават проблеми. Има и офиц. доклади и запитвания по въпроса. И на Академичен съвет се е дискутирало.

Просто трябва да им се помогне някак да се преодолее този проблем в тази и другите проблемни в момента мрежови услуги - независимо кой и защо е виновен. Кажете да се съберем и да умуваме - ще го настроим и оправим бързо, ако се организираме. Никой няма да претендира после за пари, за гордост, за благодарност. Просто се губи реномето на самата институция ПУ, не на УИЦ или на някой си отделен човек. Смешно е да се общува с АБВ мейли, макар че аз лично (както Веско Баев) от 7-8 години ползвам dir.bg и gmail.com за основни емайл адреси, обаче имах преди forward на университетския емайл и един акаунт с обратен подател университетският адрес. Дори настоях да ми се направи alias enkov, за да не съм с псевдонима ми (от 1993-4-та ми е това shark at uni-plovdiv.bg), за да звучи по-престижно за институцията, когато го публикувам по статии, конференции и по визитната ми картичка.

Не знам как да се процедира официално - доклад с приложена статистика и оплакване също не знам ще има ли нужният ефект. Не излезе ли от самият УИЦ инициативата - не става. А те се сърдят защо не ги подкрепяме. Подкрепяме ги - но искаме и услугата. Вчера пуснах до цялата катедра едно предложение за нови правила за дипломиране (оформяне на дипломни работи) - е, защо нямам отговор, познайте... Всъщност, успях да го пратя, преди срива. И 2 колеги ми писаха в скайпа, защото РОР3 учудващо работи и са го прочели писмото ми. Опит за отговор през същия сървер в последните 19-20 часа очевидно не е можел да бъде успешен.

Нека колегите от УИЦ не го приемат като критика, но просто не става така. Давайте да се организираме и да го видим какво е. Ако пък знаят какъв е проблема и не го решават... тогава е друго.
« Последна редакция: 30.06.2012, 13:04:43 от Светослав Енков »
Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #6 -: 01.07.2012, 18:39:46 »

Засега SMTP тръгна. За другите проблеми - ще чакаме те да ни попитат или поканят за помощ и съдействие. Пожелавам им искрен успех и бързо решаване на всички проблеми.
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #7 -: 02.07.2012, 16:11:31 »

Това ако е тръгване: http://netmon.uni-plovdiv.bg/smokeping.fcgi?displaymode=n;start=2012-07-02%2014:40;end=2012-07-02%2015:40;target=http.poshta_SMTP

Не се получават писма дори между акаунти на ПУ.

Утре и в сряда са защитите на дипломантите във ФМИ. Трудно е рецензентите да си пратят рецензиите на научните ръководители. А как ще ги разпратим след това до дипломантите навреме, така че да могат да се подготвят за защитата не знам. Явно наистина ще хвърляме боб дали това недоносче ще работи или пък ще ползваме смешни акаунти в свободни сървъри.

Абсолютен срам.

Пощенската услуга е може би най-старата електронна услуга, която се предоставя по принцип. С нея ПУ не може да се справи, а се говори за фантасмагории като Пловдивски електронен университет. Като спре да ме е срам пред студентите ще започна да се смея.
« Последна редакция: 02.07.2012, 16:14:43 от emil »
Активен

А.Пенев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 157
    • www.alexander-penev.info
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #8 -: 05.07.2012, 15:48:22 »

Както всички и аз сърбам попарата на новата система за e-mail вече над месец.

Според мен при тази "миграция" бяха нарушени поне 4-5 основни принципа на администрацията на подобен род услуги:
1. Ако работи - не го пипай. (е понякога трябва да се пипа за да се дадат нови възможности, но аз не виждам нищо ново, а само липса на някои от старите възможности, както и потребители тичащи в паника по коридорите и питащи се защо им няма пощата т.е. не защо не работи и не могат да пратят мейл, а къде им е кореспонденцията трупана с години)
2. Информирай (информация за подмяната и възможни проблеми в периода на миграция не се слага една седмица след, а поне една седмица преди това).
3. Първо пробвай (т.е. Не пипай директно "production" сървъра).
4. Трябва да имаш капацитет - компютри, пари, хора, знания. (очевидно такъв липсва или по-точно някой се опитва да свърши работата сам)
5. Мейл услуга без добър SPAM филтър е по-лошо и от никаква услуга. (като имаме липса или зле настроени SPF, rDNS, DKIM и други подобни и нещата стават още по-зле за услугата като цяло)
6. и т.н. и т.н.

Направо може да направим спецкурс във ФМИ, в който да се изучава само тази "миграция" т.е. в стил "не правете така" (нито в къщи, нито на работа).

Ако аз бях "админа" отговорен за тази "миграция" щях, ако не да се обеся на някой UTP кабел (най-добре Cat5e :wink: ), то поне да си подам оставката.

Заключение: Срам/SPAM, Позор, НЕПрофесионализъм, Аматьорска работа, ...


ПП. Съвсем отделен въпрос е доколко M$ Exchange Server e добър избор, колко струва и т.н. Както казаха колегите и златен да е като не се направи да работи добре това какво ни грее.
ПП1. Ако съм бил твърде саркастичен, извинете. Дано никой да не се е засегнал.
ПП2. Понеже може някой да каже, че само критикувам без да разбирам или че това е много сложно т.н. затова казвам предварително: Правил съм подобни миграции на мейл сървъри и мога да ви уверя, че ако всичко си подготвиш е въпрос на минути пропадане на услугата, което потребителите няма да забележат, защото се прави във време, в което услугата е най-слабо натоварена и както каза Емил, ако сървъра не отговаря 1-2 часа дори няма и да се загуби поща, защото другите сървъри ще я пратят пак след няколко часа. Дори потребителя трябва да разбере за смяната (ако не е прочел съобщението за промяна) само по новия по-шарен интерфейс.
Активен
А.Пенев

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #9 -: 05.07.2012, 19:55:10 »

Май е редно да поздравим екипа, борещ се с mail server-a като прасе с тиква. Вече има 24 часа непрекъсната работа: http://netmon.uni-plovdiv.bg/smokeping.fcgi?displaymode=n;start=2012-07-04%2019:34;end=2012-07-05%2019:34;target=http.poshta_SMTP

Както е казал Конфуций - "И най-дългото пътешествие започва с първата крачка." Е първата крачка май е направена. Да се надяваме, че следващите крачки (spam защита, SPF, https, работещи правила за пренасочване) ще станат в обозримо бъдеще. Въпреки, че според мен са неща, които се конфигурират в рамките на един работен ден (максимум два ако се прекали с бирата).

И не на последно място мисля, че колегите в УИЦ трябва да преосмислят отношението си когато става въпрос за услуги използвани от стотици души. Определено трябва да има някакъв механизъм за информиране. Проблемите са нормално нещо и винаги ще ги има, но ще е много по-спокойно и за тях ако информират по някакъв начин потребителите за ситуацията около големите (над 1 час) сривове. Също и за планираните подобрения. Може би ще спрем да "лаем" ако знаем какви са намеренията и сроковете относно следващите стъпки. В тази връзка ако гордостта не им попречи могат да погледнат http://projects.uni-plovdiv.bg (инсталация на http://www.redmine.org/). Освен за управление на развитието на проекти, предоставя и много удобен механизъм за връзка с потребителите (bug reports, проследяване на грешките), публикуване на новини и т.н. Една такава система би намалила до минимум напрежението и недоволството (може би неоправдано понякога, но как да разберем?) сред потребителите.
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #10 -: 05.07.2012, 22:33:25 »

Мда, пощата изглежда се стабилизира! :y:

Премисляйки цялата ситуация, с 12 годишен опит в поддръжката на стария меил ми идват някои идеи, които искам да споделя.

На първо място нека всички знаем, че това е невероятен стрес за технически отговорните лица. Толкова несигурна услуга за толкова дълъг период от време, с толкова много въвлечени гневни потребители си е изключително неприятно, независимо от всички останали обстоятелства.

Мисля, че при цялата процедура по прехвърляне се потъпкаха ред добри практики, нещо, което категорично не оправдавам. Всичко това генерира страшно много нерви на всички въвлечени. Потребителите си мислят какво ли не, администраторите (вероятно), че никой не оценя усилията им, а такива има и то много, ако и да липсва добър резултат.

Ето основните грешки, както аз разбирам нещата:

  • А. Защо се налага такава колосална промяна?
Прочетох в официални доклади за нова функционалност, модерни неща и други общи приказки, но истина е, че на мен не ми е ясно? Очаквах да има (1) Добър анализ на ситуацията, какво не е наред със старата и как то евентуално би се подобрило с новата поща? (2) Допитване до потребителите. Както винаги съм казвал администраторите са слуги на потребителите и правенето на услуги не е самоцелно. Ако 90% от потребителите не искат нова поща, какво би оправдало такива рокади? (3) Широк форум на който да се реши. И нека приемем оттук надолу, че такова решение за промяна е взето!
  • Б. Планиране и прозрачно преминаване от стар към нов сървър/услуга.
Под прозрачно разбирам никой от потребителите да не забележи промяната, освен ако не реши да чукне някакъв линк "пробвай новата web поща тук". Излишно е да обяснявам, че всичко това е възможно с малко по-добро планиране:
- ESMTP Postfix --> Microsoft ESMTP MAIL (същия протокол, порт и криптиране/сертификат);
- Dovecot IMAP --> MS IMAP (същия протокол, порт и криптиране/сертификат);
- Dovecot POP3 --> MS POP3 (същия протокол, порт и криптиране/сертификат);
- същата квота (стария меил беше само около 60-70GB потребителски данни);
- squirrelmail (старата web поща) се подкарва и връзва локално на новия IMAP;
- филтри, алиаси, политики и т.н. "финни" настройки.
Едно напълно отречено техническо беше да се нулират с ЕГН всички потребители. Видимо, е че всичко е вкарвано на ръка, но в този случай новата услуга можеше да работи успоредно за тест, да оставим, че можеше да се програмира логика за прекодиране на паролите. Във Фокус това го правихме няколко пъти с една безобидна подкана за логване в системата. Изключително важно е да се има впредвид при такава операция и компетенцията, времето и броя на хората от техническия екип.
  • В. Информираност и връзка с потребителя по време на целия процес.
Това беше казано по-горе от emil и А.Пенев. Аз си го представям като обяснение с текст, стъпки във времето за целия период какво е направено и какво се очаква до 100% приключване. Преди време, когато един колокейшън център на БТК се запали в София и изгоряха машините на dir.bg се впечатлих от пълната информираност и на всеки етап какво се прави. Това наистина прави потребителите съпричастни на операцията дори, а не да хулят и се нервят.
  • Г. Отчетност?
Иска ми се да чуя в крайна сметка колко "струва" всичко това, както и каква е прогнозата за uptime на услугата за следващите 12 месеца. Какво се постигна в крайна сметка съобразно плана от т. А по-горе? Видимо е, че страшно много хора се отдръпнаха от тази услуга и по мое мнение те биха се доверили отново на новата поща може би след дълъг безпроблемен период. Не на последно място кой и как може да поеме отговорност за всичко това?

Подобна процедура би следвало да се обмисля за всякакъв род мрежови дейности... и не само. Ако това се направи, всичко друго е въпрос на няколко команди (грубо казано). Ако не се направи може да е безкраен цикъл от проби, грешки и много емоция.

Искам да завърша поста си с две интересни притчи:

(1) Всеки път на човека е прав в очите му;
(2) Пътят на безумния е прав в собствените му очи, но който е мъдър, слуша съвети.
Активен

гефикс

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #11 -: 06.07.2012, 22:59:57 »


Тъй като не съм напълно осведомен за всички страни на настоящата тема, ще се опитам да отговоря (поне частично) на някои от поставените и разискваните въпроси.

Понякога, колкото и да се планира, настъпват изненади. Ще разгледам няколко групи въпроси/проблеми.

1. Прехвърлянето на пощата от старият към новият сървър и тестването на резултата в Exchange инсталацията.

Това бе планирано (до колкото ми е известно) да се осъществи в рамките на няколко неработни дни. Някои от причините това да не стане незабележимо от потребителите са:
а) Промяната на паролите се е наложила като следствие от новият метод за идентификация в пощенският сървър, който ползва Active Directory. Това дава възможност за използването на един и същ акаунт за достъп до различни (настоящи и бъдещи) услуги, които се/ще се предлагат;
б) Част от проблемите със сървъра след пускането в експлоатация, вероятно са били свързани с неправилно поведение на хоста на виртуалните машини (за заинтересованите - непредвидими и нерегулярни BSODs). Това усложнение е довело до периодичен downtime, преди идентифицирането и отстраняването на проблема.
Понастоящем се работи по конфигурирането на втори сървър-хост на виртуални машини с Exchange, и включването им към Hub Transport сървъра, което ще доведе до още по-висок процент на uptime и надеждност на услугата.

2. Защо Exchange, а не X / Y / Z?

Не възнамерявам да адвокирам или защитавам вече взетото от съответните университетски звена решение. Тук може да се получи огромен спор който да прерасне до равнище Windows срещу Linux или затворен срещу отворен код. Но ще спомена някои от нещата, които идват наготово с Exchange Server, и не са толкова лесни (или не могат да се реализират) в други пощенски сървъри:

a) не само поща - тясната интеграция на задачите, бележките, календарната и контактна информация с Microsoft Outlook, посредством MAPI;
б) използването на "push" нотификации и ActiveSync за синхронизиране на тази информация с мобилни устройства (iPhone, Android, PalmOS и др.);
в) надеждна, бърза и зряла транзакционна база от данни (Extensible Storage Engine) за съхранение на потребителските данни.

Искам отново да отбележа, че не искам да водя до създаването на спор за това кой е по-по-най. Не съм участвал във вземането на това решение и не се смятам за специалист по пощенските сървъри. Целя единствено да хвърля малко светлина върху вероятните причини довели до този избор.

3. Относно проблемите с информираността.

На сайта на университета бе пусната новина за предстоящото планираното преминаване към новият пощенски сървър ( http://uni-plovdiv.bg/news/index/70/ ).
След този срок в действителност има период на "информационно затъмнение". Последвалите проблеми с някои от пощенските кутии, bsods и вероятно други неща за които не знам най-вероятно са довели до големият downtime на услугата. Възниква въпроса, кой отговаря за информираността и прозрачността на дейностите в ПУ? Истината е, че университета няма развит отдел за управление на взаимоотношенията с потребителите. Дори да има система която да позволява подобен вид услуга, не съществува специализиран, натоварен с тази задача, персонал в университета който да я обслужва. А ако всеки почне да пише за всичко което прави има голяма вероятност да настъпи хаос и да се отиде в другият, вече все по-често срещан, вид дезинформиране - прекалено много информация (Information Overload). Аз съм 'за' използването на всякакви средства за увеличаване на прозрачността и информираността на студентите и преподавателите в ПУ, но този проблем е практически невъзможно да се реши само с писането на програми - необходимо е сформирането на съответното звено.

4. Състояние на другите настоящи проблеми.

Състоянието на някои от изложените в предишни постове проблеми или липсващи функционалности е следното:

а) Спам защита – в процес на настройване;
б) липсата на HTTPS достъп – предстои закупуването на trusted сертификат, с който да се защитят тази и други услуги на университета. Това е задача с висок приоритет;
в) свалянето на прикачени файлове – работи под Firefox и IE, има проблем с именуването на файла под Opera, Chrome и Safari (възможно е и други, тези тествах). Проблема е известен и има поправки за него. Ще бъде решен при скорошно планирано инсталиране на съответните поправки (hotfix).


Може да съм пропуснал нещо, но най-вероятно отговорът ще е подобен на горните – работи се по въпроса. От кой и кога – това е свързано с графика на хората които в момента поддържат тази услуга. Факт е, че университета не разполага с голям човешки ресурс за подобен вид дейности. Това не значи обаче, че когато дадена услуга изпадне в подобна ситуация, трябва някой да направи алтернативна, неоторизирана такава. Какво ще постигне това, освен две стъпки назад, заличаване на направеното до момента, създаването на проблеми при бъдещата необходима  синхронизация на двете пощенски услуги и допълнителното цялостно объркване на потребителите? Какво ще стане ако още някой пусне собствена версия на услугата?
Университетската поща е точно това – една единна услуга, която да се ползва от целият университет.

Не съм в позиция, а и не възнамерявам да оборвам критиките, засягащи теми от вида на „срам“, „позор“, „загуба на доверие“ и т.н., защото това не е конструктивна, а деструктивна критика. Няма да се опитвам да интерпретирам тези и други изказвания по адрес на университета и неговите служители от други негови служители.

Активен

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #12 -: 07.07.2012, 14:38:28 »

Няма да пиша 100 реда този път, просто ще кажа, че подкрепям мненията на Емил Дойчев и Александър Пенев (м/у другото, кефи ме, че си обявяваме имената публично и заемаме лична позиция, не анонимна - не става дума за гефикс, Митко го знаем и него).

Разбира се, че се работи по нещата и се изчистват едно по едно. Това не намалява срамът, позорът и липсата на отговорност, защото минаха вече 40 дена, за такъв срок дори душите на умрелите вече са приключили земният си път и са във вечен покой, но не и многострадалната ни поща.

Не искаме технически оправдания, технически термини и прочие алабализми - защо, как и ама хъма. Така се случи - ок, случи се вече. Както се каза - иска се ясна позиция: колко струва това, как ще се развива занапред, някакви срокове и етапи и прогреса им да се сложат публично (нека не е Redmine, нека е MS Project Web App). Information overload е лошо. но се получи Information blackout (и продължава). И много моля, не се оправдавайте, че били известени всички - 99% си ползваха пощата отделно от веб сайта на ПУ - т.е. трябваше 15 дни по-рано емайл до всички. Ето, Гугъл ме уведомиха с мейл (както и в самата услуга в страницата й), че iGoogle се терминира след 3 месеца. Така направиха и за Google Powermeter. И това е и начинът. Вече всички минаха на алтернативен емайл. Не е никаква загуба, но е жалко, че се получи не толкова от ен на брой загубени емайли, а от НЕИЗВЕСТНОСТТА докога ще продължи и КОГА ПАК ще се случи. Помня, как Атанас Терзийски преди време беше супер експресно повикан от почивката си на морето (преди 5-6 г), за да оправи пощата, защото било ужасен фал, не можело така, не можело да се изчака до утре...

Пак ще кажа, пожелаваме успех, предлагаме помощ и искрено желая да има повече информация по въпроса - не само за пощата. Има и много други наболели проблеми - мрежата в Пед. Факултет, wifi осигуреността в цялото ПУ (eduroam, освен че се прекрати, малко и не ми допадаше, имаше проблеми с достъпа на някои мобилни устройства към него - сложни настройки на сертификатите и радиус сървера), довършването/смяната на главният веб сайт на ПУ - работа има за екипа на УИЦ, което е прекрасно - няма да останат без работни места. Понеже е криза, няма и да е лесно (нито е оправдано) да се изискват нови работни места там, без обоснована нужда.
« Последна редакция: 07.07.2012, 14:42:32 от Светослав Енков »
Активен

eXtreme

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 26
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #13 -: 07.07.2012, 18:29:50 »

Не искам да коментирам излишно по темата, понеже нямам време да следя форума.
Искам само да споделя една снимка от телефона си - http://kovachev.info/uploads/2012-05-30%2011.06.26.jpg. Ясно се вижда датата на която е направена, а това е стария пощенски сървър. Малко преди миграцията пощата започна да се държи странно и да се рестартира, да си маунтва партипъните с read права, като след repair на fs проблема продължаваше.
Активен
ВИНАГИ НА РЪБА!

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #14 -: 07.07.2012, 21:00:22 »

Е, все пак не бях прав - оказа се, че форумът се чете и от колегите в УИЦ, въпреки че нямат време да отговарят.

Ще ми се да направя няколко коментара на поста на гефикс, на когото благодаря, че се опита да хвърли малко светлина в тъмнината. Тъй като реално не знам кой е, ще се опитам да съм внимателен защото не искам да засегна никого.

2. Защо Exchange, а не X / Y / Z?

Не възнамерявам да адвокирам или защитавам вече взетото от съответните университетски звена решение. Тук може да се получи огромен спор който да прерасне до равнище Windows срещу Linux или затворен срещу отворен код.

За това си прав! Аз не мисля, че проблемът е във вида на email сървъра, а в това до колко той е най-удачен като се имат предвид познанията на екипа, който го поддържа. Аз разбира се не знам какви хора са включени в този екип и с какви познания са. И не ми е работа да знам. Това е нещо, обаче, което трябва да знае този, който ръководи екипа. Погледнато отстрани нещата не изглеждат добре.

3. Относно проблемите с информираността.

На сайта на университета бе пусната новина за предстоящото планираното преминаване към новият пощенски сървър ( http://uni-plovdiv.bg/news/index/70/ ).

Тук леко не съм съгласен. Формално си прав, но тази новина беше толкова полезна колкото даването на мигач в момента на извършване на маневрата. Ако продължа с аналогията - идеята в употребата на мигачите не е да ни предпази от глоби, а да информира останалите участници в движението за намеренията ни така, че да могат другите да съобразят своите действия. Т.е. това е нещо, което се прави предварително. Публикуваната новина беше по-скоро регистрация на факт, а не предупреждение и не помогна на никого с нищо.

Възниква въпроса, кой отговаря за информираността и прозрачността на дейностите в ПУ? Истината е, че университета няма развит отдел за управление на взаимоотношенията с потребителите...
...необходимо е сформирането на съответното звено.

Това е доста пресилено и честно казано ми звучат като думи на човек с ръководна длъжност в университета, който се опитва да използва случая за други цели. Едва ли е нужно назначаването на паразити, които да се грижат да информират потребителите на дадена услуга, след като те могат да бъдат информирани чрез самата услуга. Да не говорим, че информирането на това паразитно звено за това какво да информира потребителите ще коства не по-малко усилия на колегите в УИЦ отколкото директно да пуснат една новина по подходящ начин в подходящо време.

4. Състояние на другите настоящи проблеми.

Състоянието на някои от изложените в предишни постове проблеми или липсващи функционалности е следното:

а) Спам защита – в процес на настройване;
Честно, колко време трябва за да се настрои връзка с два-три black list сървъра? 30-40 дни явно не са достатъчни.

В интерес на истината аз не получавам спам. Вероятно защото никъде не съм публикувал e-mail адресът ми от акаунта в пощенският сървър на ПУ. В интерес на същата истина обаче съм свидетел и на другата ситуация - email адрес, добре познат в публичното пространство поради участията си на много конференции в чужбина. Спамът там е в такова количество, че акаунтът на практика е неизползваем. Получават се писма дори с подател - същият акаунт (което разбира се с нормални SPF настройки няма да го има). От това си правя извода, че едва ли има настройка за black list сървъри.

в) свалянето на прикачени файлове – работи под Firefox и IE, има проблем с именуването на файла под Opera, Chrome и Safari (възможно е и други, тези тествах). Проблема е известен и има поправки за него. Ще бъде решен при скорошно планирано инсталиране на съответните поправки (hotfix).
Благодаря за разяснението. Ще си инсталирам FF за да мога да свалям файловете по нормален начин.

...Факт е, че университета не разполага с голям човешки ресурс за подобен вид дейности.
Да си дойдем на думата. И за това съм съгласен с теб.

По всичко личи, че някой захапа по-голяма хапка отколкото са възможностите му. Човек трябва да може да преценява както собствените си възможности, така и тези на хората които ръководи и да не ги натоварва с неща, които са непосилни. Явно е, че проблемът не е точно в хората, които работят в УИЦ. До колкото знам те са натоварени с много неща. От самото начало това си е чисто управленска грешка.

Не съм в позиция, а и не възнамерявам да оборвам критиките, засягащи теми от вида на „срам“, „позор“, „загуба на доверие“ и т.н., защото това не е конструктивна, а деструктивна критика. Няма да се опитвам да интерпретирам тези и други изказвания по адрес на университета и неговите служители от други негови служители.
И тук си прав. Ти сам казваш, че си в страни от нещата. Нека това да го коментира този, който е отговорен за едномесечните мъки с електронната поща. Както се казва "рибата се вмирисва от главата". И това, че 10 дни никой от УИЦ не посмя да напише някакъв отговор тук подкрепя съмнението, че проблемът не е точно в хората там.

Това не значи обаче, че когато дадена услуга изпадне в подобна ситуация, трябва някой да направи алтернативна, неоторизирана такава. Какво ще постигне това, освен две стъпки назад, заличаване на направеното до момента, създаването на проблеми при бъдещата необходима  синхронизация на двете пощенски услуги и допълнителното цялостно объркване на потребителите? Какво ще стане ако още някой пусне собствена версия на услугата?
Университетската поща е точно това – една единна услуга, която да се ползва от целият университет.
Ще се повторя:

...ако няма нужда няма да има и алтернативи.

Ще споделя и собственият си опит. Преди години (може би 9-10) пуснах e-mail сървър към една лаборатория. Какви са били мотивите вече не помня. Тогава се получиха проблеми поради факта, че не знаех нищо за поддръжката и конфигурирането на e-mail сървър. Проблемите бяха сериозни тъй като част от IP адресите на ПУ бяха листнати в няколко black list сървъра по моя вина. Администратор на мрежата на ПУ по онова време се оказа Атанас Терзийски с когото не се познавах. И вместо да ме постави на мястото ми той ми оказа максимално съдействие да отстраня проблемите и да конфигурирам правилно e-mail сървъра.  Трябва да се отбележи, че още тогава ненавиждах linux-подобните ОС и работех само с Windows машини, но въпреки това Атанас ми съдейства без да има проблеми нито с вида на email сървъра, нито с ОС. Този email сървър работеше може би година (или две) и след това по естествен начин отпадна необходимостта от него. ПУ си имаше достатъчно стабилна пощенска услуга, която обезсмисли моите усилия да поддържам подобна такава.

Нека да пожелаем на сегашната пощенска услуга да обезсмисли алтернативната и то в скоро време. Докато обаче тя не се стабилизира хората не могат да бъдат лишени от алтернативи, тъй като правото на избор е неотменимо право.

Проблемът вече не е толкова в липсата на стабилност и функционалност защото има алтернатива. Проблемът е в това, че никой не поема отговорност. Фалът е чисто управленски и е достатъчно голям - както каза Светльо Енков 40 дни неизползваемост не са никак малко и хората мигрираха към употреба на акаунти в свободни сървъри. И това ако не е срам... А сега излиза едва ли не, че трябва да ръкопляскаме?!?
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #15 -: 07.07.2012, 21:54:09 »

Тук, вече имам представа кой е с този ник :)

Не искам да коментирам излишно по темата, понеже нямам време да следя форума.
Богдане, това е един от проблемите, заради които мрънкаме. Един месец смятате, че коментарите по темата са излишни. Малко повече информация в подходящ момент и тази тема въобще нямаше да я има тук.

Искам само да споделя една снимка от телефона си - http://kovachev.info/uploads/2012-05-30%2011.06.26.jpg. Ясно се вижда датата на която е направена, а това е стария пощенски сървър. Малко преди миграцията пощата започна да се държи странно и да се рестартира, да си маунтва партипъните с read права, като след repair на fs проблема продължаваше.

Според снимката тази машина разполага с 4 диска в RAID масив. До колкото аз знам дисковете бяха два по два в mirror. Изгърмял е един от дисковете. При такава ситуация обикновено се подменя изгърмелия диск с нов и загуба на информация няма. Подобен проблем имаше 2010 г. и нито един потребител не разбра за него. Принципно това е идеята на RAID контролера. Освен това датата на снимката е от 30.05.2012 г., а миграцията приключи на 27.05.2012!?

Така, че това едва ли може да е сериозен мотив за прибързаната миграция. Никой не отрича, че пощата имаше нужда от сериозни промени. Отрича се начина по-който все още се правят.

Можеха да ви дадат повече време за тази операция и да не се стига въобще до такава ситуация. Тъй като не става въпрос за 10тина потребители, а за стотици беше редно да се инвестира в нов диск, който да замени стария ($80 максимум), да направите сериозни тестове и да се запознаете подробно с избраният e-mail сървър - да му настроите правилно спам защитите, да качите всички фиксове налични до момента, да закупите нужният trusted сертификат и т.н. Обявявате 2 седмици по-рано, че ще има миграция и всичко освен inbox-a да се спаси и получавате 50% по-малко недоволни потребители. В предишен пост Наско обясни някой идеи за прозрачната миграция, които щяха да ви докарат още едно сериозно намаление на недоволните.

Защото в момента всички потребители имат усещането, че се направи сериозен downgrade на качеството на услугата, което е на път да обезсмисли големите усилия, които сте положили всъщност за подобряване. Малко по-спокойно ако се работи резултатите ще си заслужават усилията. Ако пък се възползвате и от услугите, които ви се предложиха не един път тук сигурно нещата ще се получат по-бързо и по-качествено.
Активен

Веско Баев

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 62
  • B*I*O*I*N*F*O
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #16 -: 07.07.2012, 22:20:39 »

Обявявате 2 седмици по-рано, че ще има миграция

Много точно казано! Щеше да се избегне хаоса с елементи на апокалипсис и скубане на коси  :-X
Активен
PLANTGENE.EU

Светослав Енков

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1864
    • Shark's Home Page
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #17 -: 07.07.2012, 22:59:06 »

На снимката с изгърмелият диск от RAID масива пише Call your support desk... На кого се обадихте, Богдане? И защо снимката е от 30.05.2012, нали уж проблемът е бил назрял, заради него сте обсъждали и решили да мигрирате? Защо на 30.05. все още не е оправен, нали все пак старият сървер седи за бекъп и за архив на писмата? Ох, забравих - с reset/ignore се оправя. И как може грешка в BIOS (хардуерна) да е основание за смяна на софтуера? Поне да беше Kernel panic от Линукса?

Точно преди 2 години при подобен проблем наистина сменихме пак диск от този масив. Никой не разбра за това, както каза Емил Дойчев. Е, Наско си дойде от морето, развали си отпуската, имаше малко бебе... Подробности. Купиха нов диск, смениха изгорелият, синхронизираха през BIOS и тръгна. Това точно е идеята на RAID.

Проумейте, че от 25.02.2012 лицето гл.ас. д-р по Химия Атанас Танов Терзийски НЕ ОТГОВАРЯ ЗА УСЛУГАТА! Вие подписахте приемо-предавателен протокол и получихте машината. Нямам и информация да сте комуникирали с него за съвети и съдействие? Ако ви ги е отказал - кажете го... Това променя нещата (той беше в Германия, но беше постоянно онлайн).

Пак ви се казва - приемете помощ, съвети и да действаме! Кой когато може, ще помогне.
Ако не - не се засягайте, просто изразих лично мнение. На GMail всичко е в ред, засега...
Активен

Lithium

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 136
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #18 -: 10.07.2012, 22:54:22 »

Тъй като опитите ми за комуникация с текущата ИТ-поддръжка на уни се оказват твърде неуспешни, искам да поставя един въпрос тук. А именно - някой успял ли е да настрои тъндърбърд, така че да може да ползва смтп услугата на новия сървър?
Относно цялостната ситуация, виждам че доста е изписано и не съм единствения с неполучени важни писма. Мога само да кажа, че капката която прелива чашата за мен е пълното нежелание на админите да признаят грешките и неуспехите си. Едно официално отправено предупреждение за ненадежността на услугата щеше да спести много нерви и проблеми на всички. По всичко изглежда, че надеждността все още е под въпрос, а официално изявление и предупреждение за потребителите продължава да няма. Нещо повече, администраторът спря да отговаря и на въпроси съвсем културно отправени по е-мейл. Макар че то вече не е съвсем сигурно и дали той самия си получава пощата при това състояние на услугата ...
Активен

Емил Дойчев

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 278
Re:Електронна поща в ПУ
« Отговор #19 -: 10.07.2012, 23:07:00 »

някой успял ли е да настрои тъндърбърд, така че да може да ползва смтп услугата на новия сървър?

Няма да съм полезен, но все пак да споделя. Днес след преинсталация на Outlook успях да настроя без проблеми връзка с mail.uni-plovdiv.bg по IMAP. Бях решил, че ще ползвам само web клиента, но снощи той гърмеше така, че явно и на него не може да се разчита.

Thunderbird не съм ползвал никога, но след като IMAP с Outlook работи предполагам, че и с другите клиенти няма да има проблеми.
Активен