argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: за обучението в ХФ.  (Прочетена 27550 пъти)

giggi

  • Гост
за обучението в ХФ.
« Отговор #20 -: 20.02.2001, 16:55:00 »

здравейте ,колеги!
за първи път се включвам в бюлетина и съм много щастлива от този факт  !идеята за него наистина е  готина ,но определено има нужда от реклама сред студентите  ...такъв форум ще бъде много по-интересен ако участват повече хора  !аз лично ще се постарая да зарибя   моите колеги.
всъщност за обучението в ХФ може много да се говори,но от празни приказки полза няма ,така че аз ще се постарая да съм по-кратка!
според мен истината е някъде по средата  ...т.е. ако обучението тук не е достатъчно ефективно това е по вина и на преподавателите, и на студентите .
за да бъдеш добър преподавател трябва просто да събудиш желанието и интереса у студентите да научат нещо! а това в повечето случаи май не се получава, ха?
причините явно са комплексни,но е много лесно да се каже, че у студентите липсва мотивация!проблемът при студентите е, че се сещат да учат, когато дойде сесията,а така трайни знания не остават.
освен това материялната база(особено в лабораториите по органична химия) е под всякаква критика...нормално ли е да се обучаваме в такива условия? според мен ръководството на факултета трябва да работи предимно по този проблем!!!
ами това е засега  

[This message has been edited by giggi (edited 20-02-2001).]
Активен

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« Отговор #21 -: 21.02.2001, 12:48:00 »

Абсолютно съм съгласен с giggi.
 Условията наистина са под всякаква критика. Какво да говорим за лабораториите, достатъчно е когато човек влезе във факултета, просто да тръгне по стълбите и да диша дълбоко  Дано не съм прав но си мисля че почти нищо не се прави по въпроса за подобряване на ситуацията, така ли е?
Активен

HOTRED

  • Гост
за обучението в ХФ.
« Отговор #22 -: 21.02.2001, 13:56:00 »

здравейте,
надявам се тази дискусия да се чете не само от студенти, но и от преподавателите. Защото смятам, че засегнатите теми са интересни и биха могли да подобрят нашата обща работа.
Не бих искала моето участие да баде изпълнено само с негативизъм, но за съжаление май така ще се получи
Не  искам да се повтарям с колегите си по-горе, защото съм съгласна с тяхното мнение. Бих искала да изкажа недоволството си от това, че болшинството от нашите преподаватели ни подготвят за учители . Все пак основно ние сме химици, а по желание в 5-ти курс може да станем учители. Нека образованието ни и знанията ни бъдат насочени към подобряване на специализацията ни като химици а не като учители. Защото не всички ще станем учители, но живот и здраве всички ще бъдем химици, които ще представят знанията на своите преподаватели !  


[This message has been edited by HOTRED (edited 21-02-2001).]
Активен

Svensson

  • Гост
за обучението в ХФ.
« Отговор #23 -: 22.02.2001, 11:23:00 »

Здравейте! Както разбирам , четейки тези редове , аз идвам да се изкажа с немалко закъснение . Иска ми се да споделя мнение по абсолютно всичко , казано дотука , но за тази цел ще ми трябват сигурно два цели дена . Затова реших да “публикувам” своя анализ на части , като започна от първото изказване и продължавам наред . Надявам се само , че това няма да ви се стори отегчително .
Напълно подкрепям написаното от KSX , че би било добре лекциите да се водят само на студенти, които предварително са се запознали с темата и срещата им с преподавателя на лекции да е дискусия или дискусия след кратко изложение на материала . Обаче има едно много голямо “но” ! Условието да има достатъчно литература по която да се готвят студентите , както се знае , не е изпълнено , или по-точно казано , е твърде частично изпълнено . Ситуацията би се подобрила значително , ако студентите могат да ползват чужда литература . От тука първото следствие е необходимостта от въвеждане в учебната програма на РАЗШИРЕНИ курсове по чужди езици и най-вече – английски език . Второто следствие е необходимостта от закупуване на чужда литература след като първото условие е изпълнено (или поне теоретично е намерено решение) .
 Оценките , особено тези по специалните дисциплини , би трябвало да бъдат формирани така , че да отразяват възможно най-обективно знанията и УМЕНИЯТА (!!!) на студента . За тази цел необходимо е да се има пред вид не само показаните резултати на изпитната сесия и семинарите , а така също да се отразява работата на студента в лабораториите (все пак всичко , което учим има някакво практическо приложение) и практическия подход в решаването на даден проблем . Коефициента 0,3 трябва да стане 0,5 . Семестриалният изпит по дисциплината трябва да бъде смесен (с пасивна и активна част) тест с не по-малко от 100 пасивни въпроса .
Активен

Svensson

  • Гост
за обучението в ХФ.
« Отговор #24 -: 24.02.2001, 11:40:00 »

Продължавам своя анализ на изказванията .
 Проблемът с мотивацията на студентите не е никак маловажен . Но не бива да се забравя ,че , както казва Levski1914 , “не е много лесно да си мотивиран … щом срещаш у тези които трябва да те мотивират пълно безразличие “ . На мене ми става дори жално като видя , че моят преподавател влиза на лекции , чете лекции (които чете от 1980-та година без каквото и да е обновление) при липса на какъвто и да е контакт със студентите и влиза в следващата лекция .
 Едно от моите предложения беше много добре изказано от Levski1914 и понеже се съмнявам , че ще мога да се изразя така успешно , ще го цитирам :
      “Не би ли било по-полезно и по-лесно дори ако всеки преподавател издаде "лекциите" си на нещо като книжка ( не учебник, а само това което така или иначе диктува до умопобъркване-сигурен съм че това не е радостта на деня за никой). Така:
1. Лекциите се съкращават на половина, поне, а и самите лекции протичат като дискусия и уточняване, преподавателя има времето да представи и други гледни точки- най-вече своята, ако дай боже има такава.
2. За сметка на лекциите се увеличава броя на упражненията, а това значи и повече самостоятелна работа от студента, + курсова ЗАДАЧА повсичко,която съвсем не е трииална литературна справка( не че това е тривиално, ама айде)
3. Преподавателят има повече време за научна работа ( ако има пари за такава), и за писане на въпросните лекции, като така те се обновяват по-често отколкото сега.
4. Студентът постига поне малка степен на самостоятелност, и тогава може да му се даде проблемна ситуация на изпит.
5. Знанията (а не уменията) се проверяват чисто и елегантно чрез тест-от къде време да се пише тест ли- ами нали лекциите са на половина. “
  Има и други причини за липсващата мотивация – безработица , ниско заплащане на труда и много други , които обаче никак не са предмет на обсъждане в тази дискусия . Но изглежда , че и промяната в обществото , коята придружава смяната на модела все още не е дошла при нас като начин на мислене и поведение , както казва Kmetov . Трябва студента (този , който желае квалификация , а не диплома) сам да направи своя избор какво е необходимо за него , да знае как да го поиска и потърси и след като го получи , да може да го използва пълноценно .
  Имам един въпрос към KSX – как мога да се “добера” до разработките на колектива на доц. Гергова ?
  Може би нямам право да критикувам материалната база , но мисля , че тя наистина подлежи на критика . Най-любимите ми занимания в университета са лабораторните упражнения . Смятам , че няма нужда да се повтаряме и да казвам , че обстоятелствата за работа в учебните лаборатории са ТРАГИЧНИ !
  Е , това беше моят анализ на всичко казано до тука от мои колеги и преподаватели . Искам да завърша с един призив и да ви подхвърля една тема за размисъл :
  Нека всички преподаватели и възможно най-много студенти да участват в тази дискусия . Тя касае всички нас !
  Помислете как може да привлечем повече преподаватели в нашата дискусия . KSX , ти винаги имаш хитри идеи  


Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
за обучението в ХФ.
« Отговор #25 -: 24.02.2001, 13:06:00 »

Svensson, наистина няма смисъл да откриваме колелото - по-добре да влагаме услилията си другаде - ел. поща на доц. Гергова е guergova@argon.acad.bg а на този адрес има повече информация за нея: http://www.argon.acad.bg/bg/sastav/gergova.htm
Svensson, искренно се радвам че се включват и доста студенти в тази дискусия... за съжаление обаче идеите ни (моите и на Керинка) се изчерпаха относно привличането на преподаватели тук - а това би било много полезно -- поне се надявам, че доста такива четат нашите мнения и изказвания. Има една приказка "Не се гаси туй що не гасне", аз пък бих добавил в случая нещо подобно за тези преподаватели, които не участват тук -- "Не се пали туй що не гори" :)
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #26 -: 28.02.2001, 10:44:00 »

Народа е казал "Може да заведеш коня до водата, но не може да го накараш да пие"
Затова нека не се очайваме. Всеки кон все някога ожаднява :-))!!
Форума е само едно от многото средства с които може да представяме мнението си!
Радостното е, че все повече мнения на все повече хора започват да се появяват тук!
Моето пожелание е тази активна позиция да се принесе и в залите където имаме пряк контакт студенти и преподаватели. Искреността се усеща когато е истинска!!

Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

visitor

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 11
    • http://students.argon.acad.bg/iliyan
за обучението в ХФ.
« Отговор #27 -: 09.03.2001, 17:27:00 »

Здравейте на всички дискутиращи!
 Нааай-после и аз се включвам в тази гореща дискусия.
 Вижте, просто, като чета всичко това, което сте написали сякаш чета своите мисли и сякаш няма почти нищо неизказано.Но както всяка монета има две лица, така и всяка тема си има друга гледна точка.И макар да съм 100% съгласен с Вас за всичко казано до тук, смея да изложа и другата гледна точка.А именно, че май стремейки се да критикуваме всичко (просто, защото времето, в което живеем ни учи така), не виждаме позитивната страна.Аз мисля, че въпреки всичко, познавайки доста от преподавателите в ХФ, виждам, че повечето от тях притежават страхотен потенциал и знания и най-вече притежават доброто желание да ни дарят с тях (пак казвам повечето, но не всички .Друг е въпроса, че както казва гл.ас. Кметов, не е достатъчен само ентосиазъм, за да се превъзмогнат проблемите, а са нужни и средства-тази "най-дефицитна" дума от години насам в България.Но най-важното е, че в случая има потенциал, който чака да бъде "захранен" със средства-т.е. по-добрия вариянт, а не да има средства и база, но да не се използват рационално-т.е. по-лошия вариянт.
 Подхващам тази тема, защото от курса по Аналитична химия и ИМА знам, че за да се направи оценка за дадено изследване, то трябва изследваното "нещо" да бъде сравнено с някакъв стандартен образец.И точно за такъв може да се използват много европейски университети, където не съм имал щастието да попадна, но съм чувал отзиви отсвои приятели, които имат възможността да учат в тях.Именно това, което споменах за връзката между потенциала и средствата важи там.Май при тях надделяват средствата.И ако техните университети са напред в науките, то причината за това са големите възможности за финансиране на проектите им, а и сигурен съм, привличането на чужди (включително и наши) специалисти в разработките им.
 Мисля, че всички тези неща (пряко свързани с положението на страната ни, като цяло), влияят основно върху мотивацията на преподавателите, а оттам и на студентите.Защото не можеш да храниш семейството си само с "химиолюбие", нали?  
 Доволен съм от старанието на някои преподаватели, да ни научат и да ни направят истински химици, както казва HOTRED,  но и те , а ОСНОВНО и останалите, трябва да се развиват много бързо, защото, за да си в крак с днешното време, на бързи и коренни промени, в Света, трябва да "летиш".И може би, това е също причина за "проблемите" или по-скоро несъответствията, между студенти и преподеватели- разликата във времето, в което едните са се изграждали и другите се изграждат.Но, за да бъдеш харесван и добър преподавател, просто трябва да си "в час"!Това е.
 А що се отнася до самите студенти- тук нещата са също противоречиви.Защото студента е свикнал, като ученика- да взима от всичко само изгодата и във всичко да търси само правата си.В смисъл, че учи, като при социализъм (т.е. учи всеки, независимо от това иска ли го или не), а критикува, като при капитализъм.Трябва самите студенти да са готови да бъдат мотивирани от преподавателите си.Т.е., да знаят ясно целите и желанията си и да работят инициативни за тях, защото всички знаят, че "на сила хубост не става".И лошото е, че покрай неинициативните и неинтересуващите се, минават и другите, които искат повече от "просто една дипломка", която ще ги направи вишисти, продавачи на някоя сергийка за дрехи или нещо друго   .А мисля, че и при тези условия в ХФ(колкото и лоши да са те), все пак, ако има достатъчно желание, всеки студент може да стане добър химик.Имало е, има и ще има такива, но в тяхна полза, просто ще бъде, нещата да се подобрят малко от малко поне, като за начало.
 Това съвсем не е всичко, но е една немалка част от проблема за обучението в ХФ.Не искам да давам идеи, защото не искам да се пвтаряме или да се надприказваме.Просто няма смисъл от много приказки, а от повече "action", както се казва.
 Ами - ACTION тогава !!!  Чао и до скоро!
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #28 -: 09.03.2001, 18:32:00 »

Не мога да се въздържа - БРАВО visitor!!!
Да има повече като вас ех тогава-тогава предвиждам
такъв живот, че само си викам ДАНООО

Бих искал обаче да повдигна въпроса с
ПООЩРЯВАНЕТО!

Мислите ли, че тези които се стараят и действат -
получават признание тук ??

И това - оценката от изпита ли е ??
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« Отговор #29 -: 12.03.2001, 12:07:00 »

Значи стигнахме и до поощрението. Ами логично е , след мотивацията да разгледаме и него.
За оценката от изпита:
Не съм някакъв идиот който да твърди че оценките за него нямат никакво значение и че учел само заради чистото знание и тн. На много изпити по предмети които нае намирам за интересни или полезни за развитието ми като студент по химия съм учил много единствено заради оценката (и евентуално свързаната с нея стипендия).
Но оценката не носи поощрение- само лично удовлетворение, че си си свършил работата, или че си го(я) излъгал този(тази) охлюв(не знам женския род) даскала .
За поощрението:
Поощрението за мислещия и търсещ студент е само едно- възможности за развитие. Да виждаш че когато търсиш ще намериш и че когато наистина си добър (а такива хора сред студентите има-дори познавам няколко) пред теб има перспективи.
Ще ви кажа за най-добрия студент в моя курс. Име няма да спомена, а мъжкия род може и да е условен. Този човек завършва с отличен успех и със знания за които аз си мечтая. Но ще зареже всичко тук и ще отиде в чужбина-уж за да учи- пак химия, но от първи курс и няма да научи нищо ново, но поне ще има шанса да върви нагоре- там. Аз на този човек му се възхищавам за упоритостта.
Та това е по въпроса за мотивацията и поощрението.
Активен

visitor

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 11
    • http://students.argon.acad.bg/iliyan
за обучението в ХФ.
« Отговор #30 -: 13.03.2001, 12:14:00 »

Напълно съм съгласен с levski, че не е маловажно за самия студент оценката, която изкарва, но тя съвсем не е трайно задоволяване и още повече реална оценка за знанията му.
 За мотивираните студенти в ХФ, мисля, че поощряването не закаснява (не от материална гледна точка, разбира се и не спрямо реализация.Говорим само за обучението в ХФ.Темата може да бъде много дискутирана, ако се отнася, до реализацията и поощряването, което носи тя.)!
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #31 -: 14.03.2001, 10:07:00 »

Вървенето "НАГОРЕ" винаги е свързано с трудности и съпротивление. Ако не го усещаш - значи си спрял или се  движиш НАДОЛУ.

И аз се присъединявам към visitor и levski1914, че най-голямото поощрение е да се докажеш пред себеси.

Нашата цел в ПУ е да ви научим да се катерите. Е тука
Еверест няма и ако го търсите не ви е мястото тука, но
ако сме ви НАПРАВИЛИ ДОБРИ КАТЕРАЧИ - то не сме яли хляб напразно.
На анонимния отличник, който ще почне отначало в някой запъден университет бих казал - УСПЕХ, но и тука ако си катерач има не малко красиви и горди чукари, които си струва да катериш, а и е по-сладко!



[This message has been edited by kmetov (edited 14-03-2001).]
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
за обучението в ХФ.
« Отговор #32 -: 14.03.2001, 17:40:00 »

И аз се присъединявам към visitor и levski1914, че най-голямото поощрение е да се докажеш пред себеси.
Хм, не зная какъв смисъл вие тримата влагате в това понятие, но според мен голямото поущрение ще дойде, след голямата мотивация, прилагането на знанията и печелене на облаги с тях, с които ще си живея сам (не при нашите, а с The Princess), ще си UpGrade-вам колелото до MBW да речем, зимната ваканция ще ходя около света и така :)... аааа да и в свободното си време, след като успея да се издържам сам - напълно сам! ще си лежа и ще си филосовствам колко е важно да се доказваш пред себе си :)))
Активен

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« Отговор #33 -: 16.03.2001, 18:29:00 »

абе, ksx, "какво"?, точно същото разбираме и ние, предполагам. Виж, въпроса е дали в (извинете) оаканата родна ситуация, обучението в ХФ дава подобни възможности, нали.
Ето например принцесата, явно успява да се самоиздържа сама  тук и да е независима от техните (макар че - убий ме - не съм я виждал да upgrade-ва никакви колела, но може и да съм пропуснал). Дали обаче това е благодарение на отличната й диплома? Уви- едва ли. Не че вината е на обучението тук, де проблема си е в държавата и от нас зависи да го решим-малко по малко, но не ми беше за това мисълта като поствах за последен път.
Всъщност цялата идея за този топик беше всеки да каже как според него да се направи така щото да можем да "се катерим" по-добре като си тръгнем от тук.
да не тичаме към бъдещето си а направо да го щурмуваме Разбира се това си зависи преди всичко от нас, но, мисля си, добри идей все още има много и дай Боже някоя да се реализира, нали
ПИШЕТЕ- all fo you, all
Активен

TIMONOV

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 146
Re: за обучението в ХФ.
« Отговор #34 -: 14.11.2007, 13:57:04 »

обучението може да подобри като има повече часове за упражнения за задочници! И най важното химическия да сключи договори с частни фирми студентите да ходят на практика и да трупат стаж а не университета да произвежда кадърни и добри безработни кадри
Активен

tea

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 34
Re: за обучението в ХФ.
« Отговор #35 -: 14.12.2007, 11:22:53 »

TIMONOV,
уважавам твоята последователност и упоритост, с която лансираш идеята за договори между факултети и частни фирми в постовете си тук и в форума към Биологичен факултет. Ако също така последователно и упорито поработиш върху правописа си, шансовете да си спретнеш добро CV и мотивационно писмо при бъдещо кандидатстване за работа определено ще са по-добри (нищо лично - просто си виж всичките постове в Форума и си изброй правописните грешки, ако можеш де...).
Колкото до идеята за гореспоменатите договори - нищо ново под Слънцето - това беше практика по времето когато Факултета по Биология и Факултета по Химия бяха едно цяло, наречено Химико-биологичен факултет. В онези пра-стари времена аз и доста мои състуденти имахме подписани договори с лаборатории и предприятия (лично аз - с "Биопрогрес"), в които имахме практики и които ни изплащаха стипендии за отличен успех. И понеже бяхме силно мотивирани да се справим перфектно и бяхме много, голяма част от тези предприятия се разориха да ни плащат стипендии и ги закриха (вкл. "Биопрогрес") ;)))))))
Грижата и амбицията да следиш за конкурси и вакантни места си е твоя. И колкото и добре да си подкован със знания и практически умения, винаги има още много за научаване. Успех!!!
Активен
Ако можеш да си орел не се напъвай да си пръв сред гаргите. Питагор

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
Re: за обучението в ХФ.
« Отговор #36 -: 14.12.2007, 17:56:54 »

Съгласен съм със становището на TIMONOV , че трябва да търсим по-тясна връзка с фирмите.
И това трябва да става в три направления -
1. отчитане изискванията на външната среда към квалификацията на студентите подготвящи се в ХФ - особености и претенции
2. Привличане на ескперти от вън за семинарни лекции - опознаване и сътрудничество 
3. Търсене на начини за набиране на средства от фирмите за целите на обучението - ангажираност

Трябва ясно да се заяви - с предвидена годишна издръжка на задочен студент химия- от 569 лв., не е възможно да се осигури обучение с достатъчно практически занятия. Същото важи и за редовен студент при издръжка от 1706 лв. годишно. Затова се измества акцента на демо-версии и лекции и по-малко работа в лабораториите  :-(

Вече има тенденция за нарастващо търсене на химици от фирмите.
Дано сме готови, да отговорим адекватно.
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

chemistry_crotal

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #37 -: 18.09.2009, 11:15:44 »

Обучението е на добро ниво, но това до колко самите колеги имат добра подготовка е друг въпрос.Аз съм специалност химия втори курс и какво видях през изминалата първа година?Видях една занижена подготовка,щом изпита по обща и неорганична при Димитров го взеха хора които се броят на пръстите на едната ръка.Каква химия сте записали бе колеги като ми викате че натрия бил сходен по свойства със сярата,че брома бил твърд и носел твивиалното наименование ''сух лед''.Пази боже сляпо да прогледа  :mmm:
Активен

Ivon_bg_

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 43
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #38 -: 18.09.2009, 11:42:19 »

Искам да кажа, че през двете години които минаха се запознах с толкова стойностни интелегентни хора, които продължават да развиват себе си и не спират да търсят таланти из тълпата на които да подадат ръка. Никой не може да отрече че в Хим. факултет се работи със професионалисти - от нас зависи дали ще използваме възможността да сме в тяхното обкражение и да черпим от техния опит  :mmm:
Активен

RAMON

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #39 -: 18.09.2009, 16:14:27 »

 :rock:      тва за мотевирането си  в грешка  90 % от преподавателите  в  хими4еския  са  мотивирани  и си гледат с  кеф  работата  и  се  радвам  че  са ми  преподавали. 
Активен