argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: за обучението в ХФ.  (Прочетена 27548 пъти)

stefanine

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #60 -: 05.03.2013, 14:22:07 »

Здравейте,
първо искам да кажа, че аз съм учила химия в ПУ(при това не много отдавнаq за да имам поглед върху ситуацията в момента), а сега имам възможност и да преподавм така че всико, което казвам е от позицията и на двете страни едновременно.
Обикновено не намирам за необходимо да споделям мнението си в публичното пространство, но сега смятам че това ще даде още една гледна точка, и че ще представи по пълноценно

поставения проблем.


1. В университета наистина идват хора с различна подготовка и така трябва да бъде, защото е право на личен избор всеки, който иска да започне да се занимава с нещо ново да има възможност да го направи. Само че това предполага полагане на необходимите усилия за да придобие основни познания в областта. И в тази връзка материалът, който се преподава е съобразен и изисква само елементарна начална подготовка от средното образование. (Който и такава няма, пак е добре дошъл и нищо не му пречи да си навакса, има предостатъчно време ИЗВЪН аудиторната заетост)

2. От мой личен опит мога да твърдя, че никой от преподавателите ми не се е опитвал да ми внуши, че съм малка и незнаеща, а при 99% от случаите са имали право да бъдат недоволни. Но те никога не са отказали допълнителна помощ, ако такава бъде потърсена. Просто когато наистина имаш основни пропуски в знанията намираш начин и си ги запълваш.

3. Вместо студентът 5 часа да се чуди какво прави на лекцията, по добре да слуша внимателно и да се оптва да мисли. Колкото и да е трудно винаги има полза от това, нищо не става като с вълшебна пръчка. Не можа да очакваме да се появим на лекции и да разберем всичко, всяко нещо изисква усилия, старание и търпение.

4. Мултимедийни презентации. Ако беше толкова лесно, да излезеш и да си говориш по слайдовете, всеки щеше да го прави. За мен лекционните курсове във вид на презентации са били незаменимо помагало - основното при подготовка за изпити и напрактика ги използвам и в момента поради няколко неоспорими факта - колкото и голямо количество информация да е побрано, това е само една малка част от съдържанието на няколко учебника, но при това най-важната част, есенцията, структурирана и удобна за справка по всяко време. И макар че също не харесвам много картинките от комикси, цветовете много помагат, така че според мен плюсовете са много повече от минусите. А относно правилата за перфектна презентация, те са чудесни когато имаш десет минути да внушиш една-две идеи на публиката, но лекциите продължават няколко часа и те трябва да синтезират десетки страници учебно съдържание, и
тази информация да бъде ползвана многократно след това. Спестява се доста време от писането и чертането на формули и графики по дъската, което се оползотворява именно за тяхната интерпретация, за дискусия със студентите и разглеждането на напримери.

5. Спадам към числото на младите асистенти, които не успяват да са перфектни, но не си мислете, че зад това което правим не стоят часове подготовка, теоретична, практическа, търсене на помощт от по-опитните, както и търсене на подходящите начин за представянето на материала разбираемо. Старанието трябва да е двустранно, въпреки че отговорността на преподавателя е по-голяма.

6. Упражненията са предвидени за да придобиването на практически навици, материала от лекциите не се преповтаря, но не мога дакажа, че връзката я няма или че не се използват знанията от лекциите. Задачите на семинарите дори след като са взети, не биват поглеждани от студентите, да не говорим за домашна работа. Досега нито един студент не ми е представил решена задача вкъщи, на никого не са били отказани задачи за самостоятелна работа или пък учебния материал да се дава предварително.

7. Въпросът "това не го ли учихте по еди какво си...", се задава след опит за дискусия, в която на студентите са поставени въпроси над които те трябва да помислят и да отговорят. И смисълът на въпроса е от една старана студента да си припомни това което знае, от друга да покаже, че всичко е свързано и знанията получени по една дисциплина имат приложение в друга, както и служи за преценка от страна на преподавателя до колко подробно да обяснява, в зависимост от знанията на присъстващите (без значение дали конкретния материал е изучаван по-рано). Вместо подобен въпрос да се приема като предизвикатолство (каквито са били за мен тези въпроси като слушател), очевидно той буди досада у студентите, да не говорим че в повечето случаи се отговаря с НЕ, само за да бъдат избегнати още въпроси от страна на преподавателя.

8. Приложение. В университета се учат основите на науката химия, защото основите - принципите изаконите са изброими, а приложенията им безкрайни. Най-важните от приложенията са включени в програмата за упражнения.

9. "Преподавателите с поведението си не могат да убедят студентите да посещават лекциите им.Това е голям проблем" Бих казала също, че студентите не могат с поведението си да убедят преподавателите да идват на лекции, че присъствието им е необходимо на някого изобщо и че накрая след всички усилия ще има някакъв резултат.

10. Когато студентът постъпва в университета той вече не е малко дете, той е личност самостоятелно направила своя избор, мотивирана да придобие знания и професия. Преподавателят е длъжен да му оказва съдействие по всякакъв начин, но ако се очаква те първа да се събужда интерес у човек, който не е заинтересован да прави това за което самият е дошъл, задачата е много трудна. Висшето образование не е задължително! - както казва един доцент.

11. Правилното използването на терминологията идва първо с четенето и слушането и после с участието в занятията - по цял семестър на студентите се задават въпроси, отговаряйки на които те се учат да се изразяват. Не съм съгласна, че за липсата на умения за изразяване у студентите са виновни преподавателите.
Активен

mangalangelo

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #61 -: 05.03.2013, 18:27:25 »

Наистина има добри и лоши студенти, както и преподаватели.
Мисля, че негативното представяне на факултета са дължи на поведението на отделни преподаватели. Пример е един преподавател, който през по-голямата част от лекциите мрънкаше как той е най-добрия учен, че е бил в Щатите, как му крадат публикациите. Говореше само против всичките си колеги и че са му провалили кариерата. На упражненията палеше цигари. На едно от тях го помолих да пусна една проба, каза ми, че апаратът бил скъп и ще го разваля. Тогава предложих да ми покаже веднъж, а той каза, не може да се занимава излишно. Ако ми трябвало толкова проба имало ценоразпис.

Според мен мултимедията има своето място в обучението по химия, защото това е демонстративна наука, за разлика от право, икономика и подобни.
Между другото и тук по Физикохимия не използват мултимедия въобще, както в Германия се спомена. На тези лекции нищо не разбрах. Скъсване от писане и диктуване, без въпроси.

Ако може да добавя два коректива към преподаватели от списъкът на гл. Терзийски:
 I. Използването на е-система за обучение (Moodle, WP). 
Така се предоставя достъп по всяко време до лекции, упражнения и др.
включително връзка с преподавателя. Много е удобно, имате всичко работещо. http://students.uni-plovdiv.net/
Освен това ще се спестят пари за храна в стола от излишно ксерокопиране.
 II. Да не се преподава под формата на непрекъснато диктуване.
Това е много неподходящ метод за преподаване по химия според мен.

Смятам, че ХФ е най-добър в ПУ и е много по-добре от другите факултети и затова следващият ректор трябва да е от факултета. В него има много добри преподаватели и специалисти.
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #62 -: 05.03.2013, 18:57:42 »

Отправям отново покана за среща разговор и градивна критика. Гледните точки са трудни за излагане в един постинг и винаги има риск за некоретно разбиране. Ако съм Ви преподавал и ме познавате, следва да сте се убедена, че подобен разговор с нищо не Ви заплашва. Ще се радвам да дискутирам с всеки студент който е загрижен за проблемите на ХФ. Нима времето в което живеем не е доказава, че "авторитетите" и "властващите" не са страшни? Студенти и преподаватели имаме обща цел - широкопрофилно, но модерно подготвени специалисти химици бакалаври, способни да се развиват и специализират когато започнат работа или продължат в следваща степен на висше образование. Звучи шаблонно но е вярно - дипломите и титлите все по-малко значат. Дерзайте!
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #63 -: 05.03.2013, 22:51:46 »

II. Да не се преподава под формата на непрекъснато диктуване.
Това е много неподходящ метод за преподаване по химия според мен.

Диктуване? Има ли го още това чудо  :hihi:
Активен

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #64 -: 06.03.2013, 02:47:43 »

 Определено не съм съгласна със stefanine,
1.По тази логика защо в МУ не приемат всичко живо,което иска да учи медицина или пък във ВХВП,щом "право на личен избор всеки, който иска да започне да се занимава с нещо ново",а си има точно определени изпити.С какво нашият факултет е по-лош,че не може да да се конкурира за качествените кандидат-студенти с тях???
Лично аз смятам,че приемните изпитите трябва да са математем и/или химия.Щом иска да учиш химия ще се явиш на тест и ще покриеш норматива,а не да не ми знае формулата на водата или сярната киселина.
2.Ми по тази точка мога да кажа,че е важен подходът на преподавателя.Има преподаватели,при които съм ходила и ходя,защото са ме предразполагали  с отношението си и не чувствам страх.А други на 1та лекция заявят,че принципно имат приемно време еди-кога си в седмицата за консултации,НО те нямали време да се занимават с нас.Умен е човекът,но отношение нулево.
3.Според мен целите на лекциите са ти се разясни съдържанието,т.е. след като съм била на лекция да си отворя учебника и да разбера какво пише в него(да осмисля информацията). Примерно ,ако на лекциите по биохимия не са ти показали логиката,защото всички казваме колко логична е химията,ми и да четеш и да не четеш....сам не става.Това е ролята на преподавателя да подпомогне усвояването на уч.материал
чрез различни механизми !!!!
4.Толкова малко са преподаватели,който не използват мултимедия вече.Ми не мисля,че тези съвети са за 10-мин презентация,защото лекциите на Доц.Боянов са мн приятни.Той използва мултимедия.Без излишна информация,акцентира се на основни понятия,формули и схеми,а там знаем,че не са малко.Разказвани различни инетересни факти.Когато решим може да си запишем,което сметнем за важно.Като се прибереш поглеждаш си лекциите,отваряш си учебника.Но когато ти е обяснено добре на лекции желанието да си отворя учебника е мн по-голямо,защото вече не ти е чуждо.Другото,което е ....той постоянно се движи около нас ,т.е. няма го това чувство,че времето е спряло.
Не бих казала,че е проблем за преподавателите да запълнят 3-часова лекция,ако са наясно с материята  и това,което преподават.Аз смятам целта на мултимедията е да ви помага ,а не да ви замества.Вие трябва да сте носителя на информация,ние идваме да гледаме вас и да чуем какво ще ни кажете.При доц.Кметов единственият проблем е,че презентацията му го поставя на по-заден план,иначе ние споделял инетересни факти от разл.изследвания,конференции и срещи.Това е инетересно за нас,а и действа като малка пауза.
5. Аз коментирам при нас какъв е бил случая и то не веднъж,за да го приемем за оправдание.
6.Ми това говори,че не са създадени логически връзки и проблемът не е само на студентите,но и на това каква информация сте подбрали в лекциите си.Ако сте били разпиляни откъм информация,а не сте я синтезирали и АКТУАЛИЗИРАЛИ.

В момента ни преподава мн добър педагог.За цялото си обучение в ХФ и в училище за първи път срещам толкова отдаден преподавател,които наистина го е грижа за нас и прави всичко възможно да ни създаде лог.връзки.С такова удоволствие ходим,дава ни и домашна със задачи с различна трудност,за да се обхванат всички студенти.която с удоволствие решавам,но пак за актуализация на знанията.На семинарите ги решаваме на дъската като преподавателя акцентира на това къде сме сгрешили.Дава ни се задача за нови знания,която да предхожда лекцията.Все повече колеги стават пожелание и осъзнават ползата.
пращат ни я,мислим върху нея,отваряш учебници,лекции,четеш,обсъждаме я с колегите...т.е. няма нищо по интересно от това да си в ролята на изследовател,а той точно това ни предлага,а и насочвате общуването м/у колеги на едно друго равнище.
Активен

Silviii

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #65 -: 08.03.2013, 19:51:00 »

Забелязвам, че има един такъв период, в който нещо разбунва кошера. Някой пише нещо си и изведнъж всички се втурвате към проблема, сякаш той ей сега се е появил. Проблемите в този университет ги има, и със студентите и със преподавателите. Това НЕ е проблем на унито, а на системата. Да, в България всички искат да имат висшо, което просто да му краси стената. Познавам адски много студенти, които завършват без никакви знания, и едва ли някога ще работят това, за което са дали 4 години от живота си. Не разбирам хора, защо си мислите, че влизаш ти в университета и тръгваш по зеленото килимче към знанията и успеха. Аз сама се борих с глупавата система, за да преглътна няколко лоши преподавателя и редица несправедливости. Загубих две години (макар времето да учи на много неща, никога не е загуба). Ами искам да ви кажа, че колкото повече напредвам в курса, толкова по-добре се чувствам. Срещам преподавателите, които другите курсове са плюели... и не подкрепям. Хората са чудесни, а до този момент не съм имала случай, в който да съм задала въпрос и да не съм получила отговор. Не съм срещала предмет, по който да има нещо, което не разбирам. И това е заслуга както моя, така и на преподавателите. Да трудно, неприятно е, досадно понякога да виждаш как твои колеги, без никакви, ама никакви знания, минават с равни на твоите оценки, но това е! Системата ни не е идеална, не университета, цялото устройство. Аз лично съм адски благодарна, че мога да си позволя да си плащам образованието, да следвам това, в което съм влюбена от малка ученичка и не вярвам, че има нещо, което ще ме спре по пътя на горе!
Положението в ХФ си е като реалния живот - понякога не е честно, понякога не отговаря на очакванията и желанията ти! Реалността е такава, научете се да я приемате. Разберете скъпи преподаватели - угодия за всички никога няма да има, чудесно е че се стремите. Не знам смешно ми е просто, аз се чувствам все по-комфортно, след всеки семестър. Да имам ... редица оплаквания, ако реша да се оплаквам няма да спра да мрънкам... но не виждам това да може да роди нещо полезно нали?
Жаждата за знания ме поведоха към науката, и отново тази жажда ще ме изкара от България предполагам.
Активен

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #66 -: 09.03.2013, 13:56:42 »

Точно,защото не е от днес или вчера.Проблемът е,че не си комуникират.Единият преподапова едно,друг нещо съвсем различно....и в един момент преминавам в следващ курс и започва едно лутане.Казват ни,че би трябвало да сме го учили,но ние сме.А повярвайте ми,че в първи курс съм била мн редовна на лекции.Написано беше,че и студентите не могат да предизвикат желание у преподавателя да им преподава или нещо в този смисъл-ДА,ТАКА Е.Но не може да уча 2 семестъра физика и нищо да не знам.Как да ходя на лекции,когато 5 човека сме поставени в 4 или 5 аудитория,която е за повече хора;преподавателката чете лекциите от лист;нищо не се чува,защото разстонието м/у нас и нея е голямо и отделно прожектира с мултимедия.....и е ДОЦЕНТ.Била съм на няколко нейни лекции и съм заспивала,и после реших просто,че е загуба на време.Все едно учителката ми в училище по физика да чете от учебника.Не говоря за справка!!!!!!Студентите сме много взискателни  в това отношение или поне аз,защото не го смятам за нормално.Сигурно преподава 10-15 години.....все пак не учим кой знае каква физика.Не си научил нищо по физика,ок.Започваш да изучаваш ФИЗИКОХИМИЯ и там е толкова много физика и кое първо да прави преподавателя-да преподава физика или физикохимия.Такива примери колкото искаш.Как да се надгражда като отсъства връзка.
Как да бъда активна като постоянно ти дават бонуси-за протоколи,за участие,дори и за присъствие (матем.анализ),каква е тази система.Това е пълно отстъпление от функците ви.Математичен анализ...като се сетя колко много излишни неща са ни карали да пишем,поне да бяха ни научили решаваме едни прости диференциални уравнения,които да можем да приложим по физикохимия.Не разбирам защо се мъчите да ни пълните главите с мого информация ,а не наблягате на неща,който ще са важни при изучаването на следващите предмети,а в практиката.Защо се затруднявате един друг,а и нас???
Съберете се всички преподаватели и обсъдете какво точно искате като знания един от друг по съответните предмети.Бъдете креативни спрямо нас. Давайте ни повече примери,които да създават условия да мислим,да правим сравнения първоначално от ежедневието,след това по-абстрактни.Писна ми от въпроса”Имате ли някакви въпроси?” и последващия отговор „Или всичко сте разбрали или нищо не вие ясно.(усмивка на преподавателя)”-и в двата случая аз съм си преподал лекциите,има си изпит.И тук примерно не става въпрос ,че лекцията не е преподадена добре,а че нямам база за сравнение,за да преценя дали нещо ми е ясно или точно обратното.Като доцент Боянов обича да казва: „Първите две години ви дърпаме,а останалите две ви бутаме.”
В нито един момент не подлагам на съмнение компетентността преподавателите в ХФ,а това че по някаква причина е станало някакво объркване в системата и има едно буксуване на едно място.Щом е дало отзвук мнението ми сред преподаватели,означава че и  те чувстват същото.
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #67 -: 09.03.2013, 22:09:12 »

st_pu, предложени ли ти бяха индивидуални задачи и работа, лишена ли си от това да ползваш средата на ПУ и компетентните преподаватели за твое благо, кой би отказал да работи с човек като теб...

Доц. Гергова (а и Димова и другите) са много мили и действително обясняват присърце нещата. Ако дидактиката те влече - развивай се там, но това е несравнимо с химията или природните науки. Как се преподава химия, не е химия!

Виж, ако искаме да решаваме проблема трябва да сме достатъчно честни със себе си, а това включва най-вече интимен поглед в себе си. Иначе разбира се си права за много неща, но съм много далеч от идеята да променям света, системата и пр.

:-) сърдечни...
Активен

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #68 -: 10.03.2013, 12:27:43 »

"това е несравнимо с химията или природните науки. Как се преподава химия, не е химия!" какво пък трябва да означава това??? ми те са свързани,защото ако си се научил как да преподаваш химия,как ще ги научиш на химия????между това да  си учител в училище или преподавател университета е в целите,които си поставяте да постигнете.В училище целта е да ни запознае с предмета,а в университета да развие усета ни,т.е. попадайки в различни ситуации бързо на базата на знанията,които съм получила да реагирам и да създаде една личност,която постоянно си задава въпроси и търси тяхното решение.Така се създават учени.
Само от един на анализ на заглавието на предмета можеш да предизвикаш дискусия и активност и това ще са 10-15 мин от лекцията.Когато ме попитат какво е това и защо го учите?Първо аз ще съм си го изяснила,за да може да отговоря.
Примерно методи за пречистване на веществата.какво е вещество?метод ? пречистване?
Физикохимия- физика и химия.какво изучава химия,а физиката.Слеователно......прави се обобщение.
По този начин хем се припомня,хем ако някой не знае-го научава.В момента ни преподават на този принцип и забелязвам разлика.
Не знам дали има преподавател,който да не се зарадва от това,че студентите му с активни и разсъждават.Но той е създал условия за това!Напръв поглед тава са простички неща,но много значими.
Примерно:Постоянно използваме понятието  ХИМ.РЕАКЦИЯ.Толкова много съм свикнала да го чувам и използвам,че съм забравила неговата същност и е много приятно,когато пипитат какво означава.Това е актуализацията,да ти припомнят неща,които са останали на по-заден план,но това не означава,че не ги знаеш.
Имам толкова много пропуски,които в момента се опитвам да запълня,но съм амбицирана.Интересно е как едни преподаватели могат да убият желанието ти,а други да го възродят и да си готов да започнеш от нулата.
Искам преподавателите да имат избор,защото осъзнавам факта,че в момента те нямат такъв.Системата е такава,че те зависят от броя на студентите,но фактът,че са се записали oпределен брой студенти......едно малко зрънце надежда,че може да я заобичат.И от "записах химия,защото само там ме приеха" в "радвам се,че изучавам химия." Това не е ли най-голямото постижение?!
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #69 -: 10.03.2013, 20:36:27 »

От това да знаете няколко определяния за вещество, химична реакция, методика, пречистване и т.н. до реалната наука, която е целта на всичко що си бъбрим тук (и не само) има един огромен път за извървяване. Този път се минава с много лични усилия, желание за научаване, работа с реални проблеми а не дидактически басни и пр. Много от студентите просто не стават за това.

Ако наистина търсиш искренно изхода от ситуацията ще го намериш, ако търсиш спора вероятно ще продължиш дискусията без мен или други мои колеги. Мога да ти гарантирам, че ХФ на ПУ в някои области може да ти гарантира невероятна среда за научаване и подготовка за реални неща.
Активен

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #70 -: 10.03.2013, 23:56:08 »

Поздравявам искрено Доц.Кметов,предполагам,че се сеща защо.
Не искам да се заяждам с никой,ето защо спирам да пиша.Каквото съм имала като забележки,съм го написала.Вие си направете заключенията сами за себе си.Аз съм споделила каква е реалността,а това дали ще промените нещо или ще си продължи по стария начин е решение,което вие трябва да вземете.И ще завърша с една мисъл: "Продуктите сами говорят за себе си."
Не искам да оставате с впечатлението,че вината е само ваша. Лично аз  откривам грешките си и се опитвам да ги поправя,но както обичаме да казваме "времето учи",така се случи и при мен "късно,но важното е,че се е случило" ;)
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #71 -: 13.03.2013, 14:58:25 »

Драги форумисти -  миналата и тази седмица проведох проучване сред студентите ( общо 133) редовно обучение посещаващи курсовете на които съм лектор този семестър (всички с помощта на мултимедия) :
 Екология и Биология 1 курс, - Аналитична химия с инструментални методи
 Компютърна химия и Химия с Маркетинг 2 курс - Статискика и метрология в химията
 Химия и Физика 3 курс и Биология и Химия 2 курс - Инструментални методи в хмията
 Медицинска химия 2 курс - Инструментални методи в химията.

С изключение на последния курс (където студентитет гласуваха явно), всички останали проведоха гласуване което отчетоха сами без преподавателя да вижда гласуващите.
РЕЗУЛТАТЪТ - от всички 133 само 3-ма студенти (от Компютърна химия или Химия с маркетинг) гласуваха против МУЛТИМЕДИЙНИ ПРЕЗЕНТАЦИИ.

Форумът изигра своята роля, като зададе въпроси и провокира дискусия. Както обаче се вижда от последвалите постинги, електронната (форум) комуникация не е в състояние да навлезе в дълбочина на проблематиката и комплексността на условията в които се реализира обучението в ХФ. Поради тази причина спирам и аз участието си в настоящата форум дискусия и продължавам да настоявам за среща и жив разговор с всички, които имат мнение по темата.
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Lithium

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 136
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #72 -: 31.03.2013, 22:42:46 »

Наскоро попаднах на една статия, която ми припомни за тук разразилата се дискусия. Може би ще ви е интересна: http://www.manager.bg/news/sprete-da-iziskvate-samo-diploma-za-visshe-obrazovanie
Изглежда инфлацията във висшето образование не е чисто българско явление. А и как иначе, когато като стратегия от най-високо ниво се задава минимум 40% завършили висше образование: http://ec.europa.eu/europe2020/europe-2020-in-a-nutshell/targets/index_bg.htm

Активен