argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: за обучението в ХФ.  (Прочетена 24836 пъти)

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« -: 25.01.2001, 17:13:00 »

Колеги, харесва ли ви обучението в химическия факултет?
 Мислите ли че нещо в него трябва да се промени?        
 Имате ли идеи как лекциите, семинарите, и изпитите могат да станат по-ефективни? Имате ли препоръки към своите преподаватели или студенти?
 Моля всички да пишат честно и да се придържат към рамките на добрия тон.
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
за обучението в ХФ.
« Отговор #1 -: 26.01.2001, 22:34:00 »

Хм, хм много въпроси и много обширни за един скромен Топик...
Имате ли идеи как лекциите, семинарите, и изпитите могат да станат по-ефективни?
Да разбира се, че имам идеи:
 - лекциите според мен трябва да се водят само на студенти, които предварително са се запознали с темата и срещата им с преподавателя на лекции да е дискусия или дискусия след кратко изложение на материала, разбира се при условие, че има достатъчно литература по която да се готвят студентите... Както гласи една стара мъдрост цитирана преди в този Бюлетин: Учителят идва, когато ученикът е готов! В подкрепа на това само бих споменал връщайки се назад в годините от моето следване, че имаше дисциплини, на които съм получавал заслужено отлична оценка, без да посетя и 1/4 от лекционния материал?... Хм, явно лекциите за покривали 1:1 (100%) от учебните помагала от които съм се готвил :)))
 - упражнения и семинари - хммммм много разтегливо понятие, но оценката по ИМ в катедра АХ се базира до голяма част (около 1/3) от представянето на студента на упражнения, с което съм абсолютно съгласен.
 - семестриален изпит по дисциплината е най-добре да бъде пасивен (може да има и активна част) тест със възможно повече въпроси - създаването на добър и обективен тест обаче наистина е много трудна и отговорна задача....
А по останалите въпроси мисля, че изказването на негативно мнение тук най-малкото не е колегиално - ти обаче ще разбереш мнението ми на 4 очи скоро ;)
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #2 -: 31.01.2001, 11:42:00 »

Тъй като това е свободна сикусия и ние преподавателите можем да критикуваме - нали?
Проблема при студентите, според мен е слабата мотивация да преследват знанието и повишават квалифцираността си.
В България 86 % от завършилите средндно образование стават студенти - ЗАЩО????
В Чехия те са 14 % а в Полша едва 7%. Налага се извода, че у нас всеки гони ДИПЛОМА а не квалификация - ЖАЛКО !!!
Ето и една мисъл на Беркли "Много хора предпочитат да умрът вместо да разсъждават, и голяма част от тях умират без някога да са разсъждавали"
За нас преподавателите е изключително важно да имаме разсъждаващи студенти !!!
Нека са критични - още по-добре, но да знаят какво искат и да се борят да го постигнат!
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Lithium

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 136
за обучението в ХФ.
« Отговор #3 -: 31.01.2001, 23:15:00 »

daaa.. naglasata na studentite neizbejno se otrazqwa i na prepodawatelite, no wse pak ne trqbwa da zabrawqme, che osnowno ot prepodawatelq zawisi kak shte byde organizirano obuchenieto i dali shte bydat prowokirani studentite kym razsyjdeniq... Towa koeto w nai-golqma stepen lipswa na fakuteta spored men e problemnata orientiranost w obuchenieto i lipsata na po-tqsna profiliranost za razlichnite specialnosti.... da ne nawlizame w podrobnosti za nachina na wodene na lekcii i t.n.

BTW towa za 86% naisitna li e wqrno???
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #4 -: 01.02.2001, 09:45:00 »

Съгласен съм с Lithium!
За да обучаваме студентите как професионално да решават проблеми ние преподавателите трябва да РЕШАВАМЕ ТАКИВА !
Тука има много какво да се мисли.

Що се отнася до 86%те - данните са ми от книжката на
Сийка Ковачева
СТРУКТУРНАТА ПРОМЯНА В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ - влиянието на чуждестранните инвестиции.
книж. 65 на Фондация Свободна инициатива 1998.

Който иска може да му я предоставя за прочитане -
55 страници - нито една за изхвърляне!!
Страхотна книжка.

Гордея се с такива колеги като гл. ас. д-р. Ковачева от
катедра "Философско Исторически науки" при ПУ
 
Ето тази книжка е показател как един преподавател трябва да "решава проблеми"
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« Отговор #5 -: 05.02.2001, 15:35:00 »

Проблема за мотивацията наистина е много важен. факт е че много от тези които завършват химия нямат и най-малкото желание да работят нещо свързано с това после. За съжаление, мисля че при сегашната система на (полу)самофинансиране на вуз-овете драстично съкращение на броя на студентите ще е фатално. Не го желаят и самите преподаватели-без много студенти и разни (извинете) идиотизми като факултетите в Смолян и Кърджали, колко от преподавателите биха останали на работа?
А по въпроса с мотивацията- ами не е много лесно да си мотивиран, дори и ако го желаеш a priori, щом срещаш у тези които трябва да те мотивират пълно безразличие.
Господа преподаватели "професионализма" в смисъл (аз просто си гледам работата, пук и за тая заплата...),  убива всякакъв ентусиазъм у нас.
Мисленето е хубаво нещо ала е трудноосъществимо когато  лекциите протичат като диктовка в стил 3-ти клас, лабораторните приличат повече на ВКУСНО по БНТ, а изпита за пореден път е хвърлена ръкавица към възможностите ми за наизустяване. За съжаление от такива изпити аз не помня нищо.
И пак за съжаление това ще го прочетат точно хората за които не е писано. Прави ми обаче впечатление друго: тук и навсякъде по тези въпроси се говори доста общо. Затова имам едно конкретно предложение, и ще се радвам ако стане дискусия по него, а именно:
 Не би ли било по-полезно и по-лесно дори ако всеки преподавател издаде "лекциите" си на нещо като книжка ( не учебник, а само това което така или иначе диктува до умопобъркване-сигурен съм че това не е радостта на деня за никой). Така:
1. Лекциите се съкращават на половина, поне, а и самите лекции протичат като дискусия и уточняване, преподавателя има времето да представи и други гледни точки- най-вече своята, ако дай боже има такава.
2. За сметка на лекциите се увеличава броя на упражненията, а това значи и повече самостоятелна работа от студента, + курсова ЗАДАЧА повсичко,която съвсем не е трииална литературна справка( не че това е тривиално, ама айде)
3. Преподавателят има повече време за научна работа   ( ако има пари за такава), и за писане на въпросните лекции, като така те се обновяват по-често отколкото сега.
4. Студентът постига поне малка степен на самостоятелност, и тогава може да му се даде проблемна ситуация на изпит.
5. Знанията (а не уменията) се проверяват чисто и елегантно чрез тест-от къде време да се пише тест ли- ами нали лекциите са на половина.
Активен

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« Отговор #6 -: 05.02.2001, 15:38:00 »

Всички приказваме за това колко хубаво нещо е теста и как от него оставало повече в главата. Втази връзка ми хрумна че това може би не е проверено, или е? За това имам едно провокативно предложение към г-н Кметов:
-След няколко дни имате изпит по ИМ1 със студентите от трети курс. Чудя се дали ще е възможно да се явя с тях (извън класирането), просто за проверка на възпроизводимостта на резултите във времето. Мисля че ако изкарам колкото за среден, значи тестовата система бие по точки . Гарантирам че от трети курс насам не съм отворил по атмна спектроскопия, а нарочно няма да го правя и сега, в името на експеримента (пък и си имам една камара за учене).
 Ако намирате идеята за интересна аз съм готов да се включа.
Активен

Steve_jdoc

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 57
    • http://no
за обучението в ХФ.
« Отговор #7 -: 05.02.2001, 16:42:00 »

Много интересно ,но и малко объркано много идеи и размисли и може би на някои от тях мястото им не е точно тук а по-скоро в топика за академизма! Сега , като чета тези редове ми идва да напиша горе долу същото което преди секунди вече казах в дискусията за академизма и то ще бъде съвсем на място. Тук вече сте пообсъдили някои неща и аз със съжаление разбирам , че идвам с малко закъсняние ,но какво да се прави работата преди удоволствието!   Сега обаче  се гмурвам направо в средата на нещата!
1. Съгласен съм с това ,че лекциите трябва да протичат по-скоро във формата на семинар ,а не на диктовка!
2. Нещо друго: например и на вас ли ви се е налагало да учите от учебник по химия (няма да казвам каква) от 78 година? Много интересно нали! Или да разгледате издание на учебник 95 год. и 82 год. и да не намерите разлики (освен в правописните грешки).
3. Мотивацията така добре разнищена от Levski1914 освен всичко друго и фактите: че като научен работник в България много трудно ще си намериш работа ,дори и да я намериш заплатата ти ще е колкото на един пазач на паркинг ,че дори и да искаш да работиш едва ли ще имаш средствата и условията небходими за работата си. Тогава чудно ли е ,че няма мотивация!
4. Напълно съм съгласен ,че на студентите трябва да се оставя повече пространство за лична изява ,дори е напълно задължително. Курсови и дипломни работи ,самостоятелни задачи и всякакви други стимули за развитие на спосбността да се разсъждава ,да се решават проблеми и да се работи в екип. За мен това е особенно важно защото сега университетите бълват 90% зубъри които не само не са поумняли ,но дори са затъпяли от продължилото 5 години безсмислено наизустяване ,на в повечето случаи напълно излишни или безнадеждно остаряли неща! За мен студента който завършва трябва да излезе като бяла дъска върху която тепърва сам да начертае собственото си бъдеще!
Задачата на висшето учебно заведени е ,да му даде необходимият минимум знания в избрана от самия студент насока и способността да взима самостоятелни решения изградени на базата на собсвтените му разсъждения! Тоест за тези пет години човекът трябва да се научи да разсъждава анализира и систематизира!
Активен
Steven

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #8 -: 06.02.2001, 08:48:00 »

Благодаря на levski1914
Тук важи мотото - " Ако спечеля - печели цял факултет, ако загубя губя само себеси !!!
Изкуших се да се пошегувам, но приемам напълно сериозно предложенето на levski1914 да се яви на изпит по ИМ
Изпита е на 16.02. от 8 h.

Това вече е активна позиция и е достойна за уважение!

Теста е обновен, но това няма да повлияе на експеримента.

Благодаря и на Steve_jdoc - за мнението.
Както винаги той е силно критичен - и е прав!

Принадена стойност в обучението може да се добива
само при динамично равновесие - студент <- > преподавател

И тук за мен проблема е в нашата незрялост. Ние все още слагаме преподавателя пред студента.
Промяната в обществото - смяната на модела все още не е дошла при нас като начин на мислене и поведение.

Демократичното общество се базира на принципите на свободата на личноста и личната инициатива.

Следователно СТУДЕНТА решава има ли нужда от знания и доколко задълбочени да са те.

А готов ли е ученика - учител ще се намери.
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
за обучението в ХФ.
« Отговор #9 -: 06.02.2001, 21:01:00 »

До колкото виждам изказванията на 3-ма асистенти и 2-ма завършващи студенти се обединяват в приблизително едно и също - тестова форма на изпитване, не на зубкането, учене с разбиране, проблемни ситуации и много задачки за самостоятелна работа :))... и тук аз искам да поставя конкретен въпрос, малко в страни от красивите философии до тук:
Какво мислите, че трябва да знае един завършващ студент - бакалавър химик според вас? Имам предвид знания и възможността да ги прилага в практиката си... А вие какви знания имахте в главата при завършването си? -- аз лично като студент над средното ниво (... но не и наша гордост де)  доста често се улавям, че не съм в час със прилагането на фундаментални знанията по дисциплини защитени с отличие -- обзема УЖАС направо.. а си мисля че от такава 'глина' като мен би се изваял шедьвър - е разбира се зависи от майстора и от тези които са го обучавали, та за това става дума :))
... нека не хабим хубавата глина
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #10 -: 07.02.2001, 09:55:00 »

Много, много труден въпрос задава KSX.
Това е въпрос на д който умуват много хора.
По-подробна информация се намира в матерялите на

International Association for the Evaluation of Educational Achivements (IEA)
Разполагам с брой 105 на ПЕРЕСПЕКТИВИ 1 март 1998
и статията на Tjeerd Plomp - ПРИЛОЖЕНИЕ НА МЕЖДУНАРОДНИТЕ СРАВНИТЕЛНИ ПРОУЧВАНИЯ ЗА КОНТРОЛА НА КАЧСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО

Very interesting paper :-))

А за глината - не забравяйте, че тя лесно става на КАЛ :-)))

[This message has been edited by kmetov (edited 07-02-2001).]

[This message has been edited by kmetov (edited 07-02-2001).]
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Steve_jdoc

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 57
    • http://no
за обучението в ХФ.
« Отговор #11 -: 07.02.2001, 10:39:00 »

Напълно съм съгласен с Ksx ,за съжаление и аз се "хващам" в такива дупки на собственото си знание по някой път! Лошото е ,че дори още не съм завършил! Интересното е ,че си спомням почти целият курс по клетъчна биология(воден от Никола Попов с желание да ни представи възможно най-новото и то по интересен начин) ,който изучавах в първи курс ,докато от курса по растителни мембрани в 4-ти курс не помня нищо конкретно... И това не е само за тези два предмета. Мисля ,че ако и други студенти се замислят май ще излезе горе долу същото! Това според мен е жив пример за значението на преподавателя и неговата способност да "катализира" учебният процес!
Колкото до другото глината е просто кал докато не попадне в ръцете на опитен грънчар!!!
Активен
Steven

ilia

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 115
за обучението в ХФ.
« Отговор #12 -: 07.02.2001, 15:35:00 »

,докато от курса по растителни мембрани в 4-ти курс не помня нищо конкретно...

Blagodaria ti za kritichnata ocenka Steve. Znaesh li, pechalnoto v sluchaia e che i az ne si spomniam kakvo tochno e tribvalo da slushash: rastitelni membrani, biomembrani i neshto drugo sydyrjashto "membrani" v zaglavieto. Zashto li, ami zashtoto programite ni se meniat vsiaka godina, chesto i po sredata na semestyra. I kogato "na akord" tribva vmyknesh niakyvi lekcii, s koito da zapushish proboina v programata se poluchava tochno tova - dupka.

Razbira se nai-lesno e da se prokrivam zad obtoiatelstvata,....

Bez da si posipvam glavata s pepel (a moje bi triabva) shte se postaria da obmislia seriozno lekciite si i kato se vyrna v BG da napravia ot niakakva  disciplina v "membrani" v zaglavieto prilichen kurs. E, ne znam dali shte e kato kletychnata biologia (az syhsto si spomniam dosta neshta ot citologiata - tak se narichashe niakoga kletychnata biologia), no pone da ne e dupka.

Vsyshtnost mislia che shte e ot polza da prodyljim tazi diskusia, no moje bi v nashia topik - za obuchenieto po biologia.

[This message has been edited by ilia (edited 04-10-2001).]
Активен
-

Lithium

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 136
за обучението в ХФ.
« Отговор #13 -: 07.02.2001, 22:10:00 »

quote:
Originally posted by Steve_jdoc:
... И това не е само за тези два предмета. Мисля ,че ако и други студенти се замислят май ще излезе горе долу същото! Това според мен е жив пример за значението на преподавателя и неговата способност да "катализира" учебният процес!
Колкото до другото глината е просто кал докато не попадне в ръцете на опитен грънчар!!!



Az syshto spodelqm mnenieto che iniciatiwata e osnowno na stranata na prepodawatelq i toi w po-golqma stepen e otgoworen za kachestwoto na obuchenieto, no tyi kato tuk dosta se zagowori za glina i kal - neka ne zabrawqme che e kazano oshte "ot wsqko dyrwo swirka ne stawa". Na wsichki e izwestno che glinata koqto postypwa w uniwersiteta (i po-specialno w specialnosti kato himia i  kato fizika) e dosta smesena s kal, a ot istinska kal, steve, i nai-dobriq grynchar ne moje da naprawi neshto ... i edwa li ima smisyl wseki da tyrsi winata edinstweno u drugata strana. Ako ima nqkakwa polza ot tozi forum, to tq e che moje da ni nakara da se zamislim i wseki da pogledne kritichno na sebe si, kato se postarae da promeni towa koeto zawisi ot nego... moga samo da se nadqwam che dostatychno mnogo neshta zawisqt ot  samite nas i che shte namerim sili da gi promenim.

Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #14 -: 08.02.2001, 19:02:00 »

БРАВО-  Lithium
Отлично казано!!
Напълно се присъединявам към твоята теза.
Ако правим ОБЩИ усилия със студентите - резултат ще има!!

Ето и дори колегата ilia от Биологията е готов на такъв подход!
Радвам се че аудиториата се разширява!
Успех ilia !!! Имаме нужда от такива като теб .

Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

NITROGEN

  • Гост
за обучението в ХФ.
« Отговор #15 -: 13.02.2001, 21:45:00 »

В общи линии съм съгласен с обучението в хим.факултет, но имам някои забележки  като:                                                                                     1. Обучението да се осъвремени , т.е. да учим по по-съвременни учебници, а не от 1970г.                                                                                    2.Да се въведат за изучаване някои  по-интересни   дисциплини.                                                                          3.Нека преподавателите да се опитат, да направят занятията по-интересни, както това правеше г-н Кметов на упражненията по инструментални методи (питайте него).                                                                                    4.Конспектът за Държавния изпит , според мен, е добре да остане в този му вид - 50 въпроса, обединени в 2 големи дяла, органичен и неорганичен.                                                                        5. Хубаво е,че ни се дава възможност да избираме дисциплини.                                                                          6.Искам да  изкажа задоволството си от това, че преподавателите оценяват реално и са некорумпирани, а това в днешно време е рядко срещано, за което им казвам едно голямо БЛАГОДАРЯ!!!                                                                        7. Имам още някои препоръки, за които ще спомена някой друг път                                                                                        8.ЧАО. До следващия път.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  .
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #16 -: 16.02.2001, 14:04:00 »

ДИСКУТИРАЩИ !!

Много съм радостен да Ви съобщя, че levski1914 (както беше обещал в този форум - виж posted 05-02-2001 15:38 ) -  днес се яви на изпита по ИНСТРУМЕНТАЛНИ МЕТОДИ І част.
Резултатът му е ПЕТИЦА (4,75) - с това той докава тезата си БРАВО!
Всеки преподавател ще е изключително доволен, когато види ТРАЙНИ РЕЗУЛТАТИ от своя труд.
Пожелавам на всички студенти ДАНО в бъдеще знанията придобити ТУК да са им важно средство за УСПЕХ!!

На добър час КОЛЕГИ!!

Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

nk

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 179
за обучението в ХФ.
« Отговор #17 -: 16.02.2001, 18:41:00 »

Благодаря на г-н Кметов за добрите думи
 Всъщност поста ми е за друго, а именно:
 Когато започнах този топик си мислех какво не ми харесва в методите и средствтат на обучение тук и дали с една свободна дискусия нещо може да се промени. Сега си мисля че може би не сум бил прав, а именно, че май съм пуснал вола преди телето. Имам прдвид че всичките тези неща:


" ...харесва ли ви обучението в химическия факултет?
Мислите ли че нещо в него трябва да се промени?
Имате ли идеи как лекциите, семинарите, и изпитите могат да станат по-ефективни? Имате ли препоръки към своите преподаватели или студенти?"


,може би трябва да се дискутира когато сме наясно със целите които студенти и преподаватели си поставят при работат си в ХФ. Защото резултат от едно обучение е проекция на неговите цели, според които се подбират методите които го осъществяват.
Значи нека започнем отначало:
1.Какви според вас трябва да са целите на обучение
тук?
2.Дали те се реализират адвекватно?
3.Е и накрая, може ли да се промени нещо в методите, за да се постигат целите по-добре?
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
за обучението в ХФ.
« Отговор #18 -: 20.02.2001, 08:52:00 »

Още един повод за задоволство!
Това което е поставил кото въпроси levski1914 са проблеми, който ни вълнуват нас преподавателите - непрекъснато.
Миналия семестър имаше инфарктен катедрен съвет в АХ на тази тема.
Моето мнение, което често бива атакувано е
НАШАТА ЦЕЛ Е МОДЕРНОТО ЕВРОПЕЙСКО НИВО
За да го постигнем 1 - трябва да знаем какво е ТО
2 трябва да превъзмогнем трудностите от голямата дистанция
 
За мен обаче е вече ясно, че само с ентусиазъм това няма да стане:

"Ентусиазмът веднага се проваля когато бъде разпознат от субектите към които е насочен" цитат (7 култури на капитализма).

Осъзнавайки това с ентусиазъм продължавам да се боря за целта си :-))
Образователните цели (в когнитивен план) на занятията които водя  са представени в http://kmetov.argon.acad.bg/Education/Obrazovatelni'ZELI.htm
Също тъка и анкетата за студенти с която се опитвам да
получа обратна информация дали се доближаваме до целта  е на адрес
http://kmetov.argon.acad.bg/Education/anceta'2001.htm

Всички критики и съвети ще са приети с благодарност!!


[This message has been edited by kmetov (edited 20-02-2001).]
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
за обучението в ХФ.
« Отговор #19 -: 20.02.2001, 10:56:00 »

Колеги, мися че вървим в права посока и с доста дискусии се доближаваме до разработките на колектива на доц. Гергова. Ако някой от тях се включи по тази тема всички ние ще зейним в един глас "лелеее колко точно го каза... и адски точно напипа проблема..." :))
Активен