argon bulletin board

Експертно търсене  

Новини:

Регистрирането на нови потребители е временно деактивирано.

Автор Тема: за обучението в ХФ.  (Прочетена 26951 пъти)

TIMONOV

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 146
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #40 -: 07.12.2009, 18:20:02 »

Преподавателите в химическия факултет работят усърдно и целят да обучат бъдещите химици. Обучението е на ниво и има ощте каво да се желае:
1. Тясно сътруднечество с фирми ,за да може студента да види нещата как ставатна практика а не само на хартиен носител
2. Обновяване на материалната база за работа с нов иструментариум за да е запознат студета с новостите.
Това е моето мнение мисля че с усърност ще се справи факултета с трудностите.
Активен

moonbeam

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #41 -: 13.02.2010, 08:50:12 »

Радвам се,че макар и със закъснение имам възможността да споделя скромното си мнение по тези така актуални въпроси.Искам само да спомена,че съм студентка първа година за да е ясно до колко съм запозната с условията на обучение в ПУ.Не знам до колко следващите ми думи са свързани с темата на дискусията,но все пак не мога да се стърпя и да не излея натрупалият се негативизъм.
С неголямо удоволствие и ръка на сърцето мога да споделя,че за тези 3-4 месеца,в които посещавам РЕДОВНО университета (в който влезнах с голямо желание и надежди),съм твърде разочарована от значителна част от своите колеги (ако мога така да ги нарека) защото си личи нежеланието и почти нелепата случайност помогнала им да влезнат не само в тази специалност,но и в химическия факултет изобщо.Нещо повече-голяма част от тях не само са влезнали защото не са ги приели в друга дисциплина или университет,но и са напълно незаинтересовани от това дали ще продължат да бъдат част от студентите в университета,понеже водещата ги идея е единствино и само да угодят на амбициите на родителите си, или да избегнат другата алтернатива,а именно работата.Много често попадам и не хора,които предпочитат да пропускат лекции,дори упражнения,заради работата си като сервитьорки или каквото е там.Разбирам ги донякъде,все пак трябва да се издържат,но не и на цената на своята самоподготовка за нелеките изпити.Да не говорим за това,че отиват на изпит с нагласата ,че нямат шанс да го вземат,но и не изглеждат разстроени от този факт,а гледат на него с насмешка.Не мога даже да се зарадвам от това ,че съм една от малкото не просто взели изпитите си,а и почти с отличие и увереността че ми е останало нещо в клавата защото срещам липса на подкрепа от всички страни.Е,кажете ми как един студент да е мотивиран,след като собствените му колеги правят всички възможно да се почувства не на място...Но в крайно сметка продължавам да се надявам ,че досегашните ми впечатления могат да се подобрят.
За преподавателите мога само да спомена,че не съм нито доволна,нито недоволна понеже виждам ,че част от тях  влагат страние в работата си,поне доколкото е възможно,но за съжаление малцина го оценяват.Който твърди,че посещаването на лекции е излишно,явно  се смята за достатъчно способен и без тях.Всичко е субективно-един казва че преподавателите са цербери и не им пука за нищо освен заплатата,други като мен смятат,че 80 % от днешните студенти не заслужават уважение...
Спомням си с усмивка за един случай по средата на семестъра,в който 5 човека решихме да потърсим помощ от преподавателя по математика за да ни обясни част от непонятната за нас математика и той си съгласи без съпротивление и поради липсата на зала,посвещението в дълбините на тази наука се състояха в едно кафене и определено не си запълнихме времето само в пиене на кафе...
Активен

Anck_Sun_Amun

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1616
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #42 -: 14.02.2010, 15:55:26 »

Радвам се,че макар и със закъснение имам възможността да споделя скромното си мнение по тези така актуални въпроси.Искам само да спомена,че съм студентка първа година за да е ясно до колко съм запозната с условията на обучение в ПУ.Не знам до колко следващите ми думи са свързани с темата на дискусията,но все пак не мога да се стърпя и да не излея натрупалият се негативизъм.
С неголямо удоволствие и ръка на сърцето мога да споделя,че за тези 3-4 месеца,в които посещавам РЕДОВНО университета (в който влезнах с голямо желание и надежди),съм твърде разочарована от значителна част от своите колеги (ако мога така да ги нарека) защото си личи нежеланието и почти нелепата случайност помогнала им да влезнат не само в тази специалност,но и в химическия факултет изобщо.Нещо повече-голяма част от тях не само са влезнали защото не са ги приели в друга дисциплина или университет,но и са напълно незаинтересовани от това дали ще продължат да бъдат част от студентите в университета,понеже водещата ги идея е единствино и само да угодят на амбициите на родителите си, или да избегнат другата алтернатива,а именно работата.Много често попадам и не хора,които предпочитат да пропускат лекции,дори упражнения,заради работата си като сервитьорки или каквото е там.Разбирам ги донякъде,все пак трябва да се издържат,но не и на цената на своята самоподготовка за нелеките изпити.Да не говорим за това,че отиват на изпит с нагласата ,че нямат шанс да го вземат,но и не изглеждат разстроени от този факт,а гледат на него с насмешка.Не мога даже да се зарадвам от това ,че съм една от малкото не просто взели изпитите си,а и почти с отличие и увереността че ми е останало нещо в клавата защото срещам липса на подкрепа от всички страни.Е,кажете ми как един студент да е мотивиран,след като собствените му колеги правят всички възможно да се почувства не на място...Но в крайно сметка продължавам да се надявам ,че досегашните ми впечатления могат да се подобрят.
За преподавателите мога само да спомена,че не съм нито доволна,нито недоволна понеже виждам ,че част от тях  влагат страние в работата си,поне доколкото е възможно,но за съжаление малцина го оценяват.Който твърди,че посещаването на лекции е излишно,явно  се смята за достатъчно способен и без тях.Всичко е субективно-един казва че преподавателите са цербери и не им пука за нищо освен заплатата,други като мен смятат,че 80 % от днешните студенти не заслужават уважение...
Спомням си с усмивка за един случай по средата на семестъра,в който 5 човека решихме да потърсим помощ от преподавателя по математика за да ни обясни част от непонятната за нас математика и той си съгласи без съпротивление и поради липсата на зала,посвещението в дълбините на тази наука се състояха в едно кафене и определено не си запълнихме времето само в пиене на кафе...
Аз също съм амбициозна и имам поставени цели, но не разбирам защо толкова се влияеш от поведението на другите. Постарай се да се абстрахираш  от тях и да не се дразниш. А това не е само в ХФ или само в ПУ, това е повсеместно явление.
И аз това с непосещаването на лекции не го разбирам- защо си се записал студент като нямаш желание да даже и да видиш кой ти е преподавателя? Имала съм невероятни лектори, при които бих могла да ходя на лекции и още един семестър ако имах такава възможност.
Успех и не се отчаивай от чуждото нехайство.  :-)
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #43 -: 15.02.2010, 13:35:08 »

Ако владееш се когато другите треперят,
а наричат теб страхлив
Ако на своето сърце едничко се довериш
но бъдеш търпелив
Ако изчакваш, без да се очайваш,
наклевенен не сееш клевети или
намразен злоба не спотайваш
но ни премъдър ни пресвят си ти .....

Намери това стихотворение -
казва се АКО на Ридиард Киплинг

ДОБРЕ ДОШЛА В КЛУБА !!!!
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

moonbeam

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #44 -: 17.02.2010, 09:46:50 »

Благодаря много за ценните съвети ! Думите ми по-горе бяха продиктувани от моментно настроение и не бяха съвсем на мястон,но сега искам да споделя нещо което нямам как да не ми направи впечатление-има някои предмети,които присъстват в програмата в специалностите в Химическия факултет,поне в тези които съм разгледала и затрудняват студента в пълното му съсредоточване в областта която му е най-важна и от която зависи квалификацията му.Да речем предмети като английския,който би бил от полза ако сме в Филологическия факултет или поне ако се изучава повече от 1-2 семестъра.Има също и предмети като физиката,която е важна и интересна,но сложна и изисква да и се обърне по-голямо внимание,а когато имаш и предмет като химията,но който би трябвало да наблегнеш и е твоята специалност,а на практика се оказва ,че за него са предвидени по-малко  лекции и упражнение или наравно с тези по физика и равновесието се разклаща.
Активен

Яна Янакиева

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #45 -: 17.02.2010, 18:45:37 »

Защо мислиш, че английския език не е важен за един химик? Не само е важен той е необходим.

Колкото до другите предмети като физика например - преподавателите знаят, че не сме физици - дават ни основа, за да ни е по-лесно да усвоим материала по "основните ни дисциплини".

Мисля, че по-нататък в годините тези неща ще ти се изяснят по-добре.

Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #46 -: 18.02.2010, 08:26:16 »

http://www.phdgate.net/news.php?newsid=9606

Света е отворен, хиляди възможности, че и плащат хората... избора да сме в ХФ/ПУ/БГ е наш, така че мрънкотенето е безмислено.
Активен

TIMONOV

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 146
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #47 -: 18.02.2010, 18:05:48 »

Аз сам за да има езиково обучение както при задочниците така и при редвните. Хубаво е да се въведе езиково обучение по някой западен език и при задочниците , което не е въобщте не застъпено.
Активен

moonbeam

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #48 -: 18.02.2010, 19:05:55 »

Защо мислиш, че английския език не е важен за един химик? Не само е важен той е необходим.

Колкото до другите предмети като физика например - преподавателите знаят, че не сме физици - дават ни основа, за да ни е по-лесно да усвоим материала по "основните ни дисциплини".

Мисля, че по-нататък в годините тези неща ще ти се изяснят по-добре.



Не твърдя ,че английския не е важен,още повече че в днешно време е почти невъзможно да намериш работа без основно изискване чужд език (дори два) и компютърно обучение.Просто смятам ,че на нивото на което се изучава в Химическия факултет е от по-голяма помощ да се запиша на курс или да се преместя в друга специалност,ако толкова ми харесват чуждите езици.А и 1 семестър е недостатъчен да се усвои на английски терминологията в химията,дори на елементарно ниво.В крайна сметка си останахме с преповтарянето на времената и предпоследната седмица на семестъра се сетихме ,че трябва да учим английските наименованията на химичите елементи и съединения.
А за физиката важи същото правило- не съм физик и ако искам да уча физика би трябвало да е като свободноизбираема дисциплина.
Още нещо не ми се връзва-част от лекциите по програма са след упражненията.Аз ли не съм наясно или трябва да свиквам с факта ,че нещата първо се упражняват и тогава ги учиш на теория ?
Активен

Стефан Николов

  • Глобален Модератор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1122
  • lowstef
    • Блогчето ми
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #49 -: 19.02.2010, 10:33:20 »

А за физиката важи същото правило- не съм физик и ако искам да уча физика би трябвало да е като свободноизбираема дисциплина.
Физиката е фундаментът на всички природни науки. Тук ти даваме основните умения да измерваш, да обработваш данни. Показваме ти какво е грешка и как да я определиш. Преди около две-три седмици (не си пазя архив за такива дреболии) ме повика проф. Василев (който ме познава покрай един мой приятел който учи в ХФ и правеше дипломна работа при него) да му помогна с електрическата схема на една инсталация за галванично покритие и да им сметна колко време и какъв ток трябва да си пуснат за да си никелират каквото там им трябваше с достатъчен слой никел. Не че съм имал нещо против, точно обратното - радвам се да помогна, приятно ми е да пипна и да се позанимавам с нещо реално (а и така ще имам очи след време да си поискам дребна услуга, ако аз пък имам нужда). Но това просто нямаше да е необходимо, ако химиците учеха малко повечко физика.

ПП Биолозите също трябва да учат физика. И химия. А специално физика изобщо не учат. Срам и позор.

ППП Впрочем, няма да е зле и физиците пък да поучват малко химияи  биология или поне да контактуват пвоече с хора от тези области. Някои от "нашите" са се консерирали и са стеснили мирогледа си до санитарния минимум. А един малко по-общ поглед хич няма да ни навреди. Няма да е зле да се позапознаем с другите науки, да видим нещата през тяхната гледна точка, да усетим техните нужди на потребители на нашите знания и умения.

ПППП (много П-та станаха) Аз самия доста се интересувам от химия (и малко по-малко от биология) и смея да твърдя, че като за не-химик знанията ми са значителни. Дори съм успявал да изненадам химици с компетентни включвания в разговорите им (друг е въпроса, че разговорът беше на сравнително елементарно химично ниво, доста близко до границата с физиката). Пак казвам - в никакъв случай не се смятам за специалист, но поне се опитвам да си държа мирогледа широк. Може би и вие ще установите, че като си махнете капаците от оглавника и погледнете по-далеч от собствения си нос можете да станете по-добри учени.

Пn Химията е единствения предмет в училище, по който съм имал само отлични оценки. Веднъж 5.50 и всичко друго 6 и 6-.
« Последна редакция: 19.02.2010, 10:36:20 от Стефан Николов »
Активен
Физически Факултет

Anck_Sun_Amun

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1616
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #50 -: 19.02.2010, 16:56:56 »

А за физиката важи същото правило- не съм физик и ако искам да уча физика би трябвало да е като свободноизбираема дисциплина.
Физиката е фундаментът на всички природни науки. Тук ти даваме основните умения да измерваш, да обработваш данни. Показваме ти какво е грешка и как да я определиш. Преди около две-три седмици (не си пазя архив за такива дреболии) ме повика проф. Василев (който ме познава покрай един мой приятел който учи в ХФ и правеше дипломна работа при него) да му помогна с електрическата схема на една инсталация за галванично покритие и да им сметна колко време и какъв ток трябва да си пуснат за да си никелират каквото там им трябваше с достатъчен слой никел. Не че съм имал нещо против, точно обратното - радвам се да помогна, приятно ми е да пипна и да се позанимавам с нещо реално (а и така ще имам очи след време да си поискам дребна услуга, ако аз пък имам нужда). Но това просто нямаше да е необходимо, ако химиците учеха малко повечко физика.

ПП Биолозите също трябва да учат физика. И химия. А специално физика изобщо не учат. Срам и позор.

ППП Впрочем, няма да е зле и физиците пък да поучват малко химияи  биология или поне да контактуват пвоече с хора от тези области. Някои от "нашите" са се консерирали и са стеснили мирогледа си до санитарния минимум. А един малко по-общ поглед хич няма да ни навреди. Няма да е зле да се позапознаем с другите науки, да видим нещата през тяхната гледна точка, да усетим техните нужди на потребители на нашите знания и умения.

ПППП (много П-та станаха) Аз самия доста се интересувам от химия (и малко по-малко от биология) и смея да твърдя, че като за не-химик знанията ми са значителни. Дори съм успявал да изненадам химици с компетентни включвания в разговорите им (друг е въпроса, че разговорът беше на сравнително елементарно химично ниво, доста близко до границата с физиката). Пак казвам - в никакъв случай не се смятам за специалист, но поне се опитвам да си държа мирогледа широк. Може би и вие ще установите, че като си махнете капаците от оглавника и погледнете по-далеч от собствения си нос можете да станете по-добри учени.

Пn Химията е единствения предмет в училище, по който съм имал само отлични оценки. Веднъж 5.50 и всичко друго 6 и 6-.
Като студентка по Молекулярна биология бих искала да те поправя- биолозите учат и физика, и химия, и математика, и компютри.
Активен

Стефан Николов

  • Глобален Модератор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1122
  • lowstef
    • Блогчето ми
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #51 -: 20.02.2010, 01:42:47 »

Цитат на: Anck_Sun_Amun
Като студентка по Молекулярна биология бих искала да те поправя- биолозите учат и физика, и химия, и математика, и компютри.
Знам, преподавал съм на един от най-първите курсове (ехееее, га беф йощи студьент ино времи 2002/03 гудинъ). Но по-правилно е да се каже "учеха". Защото в момента само Биология и Химия учат физика. Вече дори и МБ не учат.
Активен
Физически Факултет

Anck_Sun_Amun

  • Управител
  • *
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 1616
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #52 -: 20.02.2010, 19:18:07 »

Цитат на: Anck_Sun_Amun
Като студентка по Молекулярна биология бих искала да те поправя- биолозите учат и физика, и химия, и математика, и компютри.
Знам, преподавал съм на един от най-първите курсове (ехееее, га беф йощи студьент ино времи 2002/03 гудинъ). Но по-правилно е да се каже "учеха". Защото в момента само Биология и Химия учат физика. Вече дори и МБ не учат.
Аз съм имала обща физика, физикохимия и тази година биофизика и радиобиология предния семестър. Знам ли може преди да са учили повече... :roll:
Активен

moonbeam

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #53 -: 24.02.2010, 07:43:36 »

Не е въпроса кой какво учи,а как го учи  :-) До преди 2 седмици си мислех,че на физиката се гледа като на по-висша наука,но уви моите убеждения станаха на пух и прах...Не мога да си представя ,че преподавателят ми на упражненията или не ме слуша като рецитирам теорията за съответното упражнение или знае почти колкото мен защото не ми прави забележки като почна да си измислям нови физични закони.
Активен

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #54 -: 03.03.2013, 18:16:13 »

Здравейте,
Аз уча химия.Когато ме приеха бях много щастлива,че ще стана част от тази академична общност,но в процеса на обучението ми много се разочаровах.
В химическия факултет приемат студенти с оценка от държавен изпит по БЕЛ,Математика,Англ.език и др.,без значение къде си учил и по каква програма(ЗП или ПП).Нека не забравяме,че в ЗП химия се учи до 10клас и то много ограничено,а в ПП до 12кл вкл. и става едно объркване-едните са по-напред,а другите имат бегли познания.
Знаем,че няма много желаещи да учат природни науки и стават все по-малко всяка година,но не може да си позволиш да загубиш и малкото,които са решили да ги изучават.Когато ръководството решава да приеме тези студенти,то носи отговорност как да оформи програмата си ,така че да компенсира липсата им на знания.Университетът и преподавателите имат голяма отговорност към обществото.Родителите ни плащат данъци,с който се покриват разходите за образованието ни.Когато вие допускате хора,които нямат никаква представа от химия да завършат,това си е измама,както и да го погледнем.
Не може постоянно да ти се натяква,че ти трябва да го знаеш от училище.В продължение на няколко години във всяка дисциплина,която изучаваме само това се повтаря.Те направо те смачкват и карат да се чувстваш толкова малък и незнаещ,вместо да развият и малкото,което имаш като желание и знания.
В училище ни учат да бъдем активни чрез задаване на въпроси,решаване на задачи,коментиране,а в университета е пълно затъпяване,всяват ти постоянно страхове,че не знаеш достатъчно без да се правят опити да се разгърне потенциала ни.Преподавателите сигурно не са запознати и с учебната програма в средните училища,а трябва!!!
Слушаш по 4-5 часа и повече лекции и в повечето случаи се чудиш "какво правя тук и за какво говори преподавателя????"
И тази мода с тези презентации е ужасна.Повечето от преподавателите така се ги наблъскали с информация,че вместо да им са в помощ ,те
повече им пречат и ни натоварват,но е много по-лесно да си пуснеш мултимедията и да са си говориш(или както се е случвало буквално да си я четеш) без значение дали някой те слуша или не,и по-лошото дали някой те разбира!
Упражненията нямат нищо общо почти с лекциите или ние не я намираме.На упражненията нищо не се дискутира,дори и да си го взел на лекции,защото е по-лесно да ни дадете информацията вместо да ни накарате да мислим и дискутираме.
Някои преподаватели пък в прав текст ни казват,че просто са задължени да ни преподават,защото иначе няма да си получат заплата;други млади асистенти не знаят какво ни преподават,защото не са наясно с материята,но и не са се подготвили като консултация с хора,който могат да им помогнат и обяснят,за да може да ни го предат и на нас,а не да ни объркват.
На семинарите,които са задължителни,не трябва да ни дават задачите и веднага да ги решаваме,а предварително,т.е. да се приберем,да помислим над тях,да се опитаме да ги решим и на следващия семинар да се дискутират решенията и въпроси,ако нещо не ясно.
Толкова е объркана системата в ХФ,че вместо да има надграждане на знания каквато е и целта на висшето образование,се получава точно обратното.Не знам преподавателите комуникират ли си изобщо за това какво трябва да студентите да имат като основни знания,така че преминавайки в следващ курс да не се започва от начало и с въпроси от рода на " това не го ли учихте по неорганична химия?" примерно.
Студентите чувстваме,че преподавателите просто убиват номера с лекциите.Както учениците бягат от час,защото им е скучно и преподавателите не правят компромис да смъкнат малко нивото и да направят предмета по някакъв начин по интересен,се наблюдава и в университета.Преподавателите с поведението си не могат да убедят студентите да посещават лекциите им.Това е голям проблем. Не може само ,защото няколко студента посещават редовно лекциите да им пишете отлични оценки,ако нямат знанията.
Когато лекциите не са задължителни,посещението им дава реална представа за това дали ги посещават,защото са им интересни и осъзнават ползата от тях,или точно обратното. Ползата е думата,която липсва в преподаването.Защо трябва да го знам?Къде мога да го приложа? Какви знания трябва да притежавам,за да мога да го използвам? Къде ще ми потрябва? Това са въпроси,на които никои не ни дава отговор. Учим нещо,а не знаем къде може да го приложим.Обучението винаги започва от конкретното към абстрактното.
Да си преподавател не е достатъчно просто да знаеш и да си добър в своята област,а да си достигнал равнище да си ги обясниш и потребността да ги споделиш с другите.Ще си преподавател 20-30год,но ако ти не си се научил на това кой ще те последва?кой ще надгражда над теб? Трябва да се мисли в перспектива.
Когато постъпваме в университета ние сме като малките деца,т.е. от вас зависи дали ние ще продължим с този интерес да изучаваме предмета  или ще го убиете. Трябва да не ни карате да се страхуваме да сгрешим,а точно обратното-да ни помагате да изглаждаме пропуските си без страх.Повече асоциации,когато не може да си обясним нещо.Повече дискусии,за да може да изградим и научим да използваме химичния език правилно. Тестовете са хубаво нещо,но цял семестър мълчим като риби-слушаме и преписваме,а като ни питат нещо не може да отговорим,защото не сме се научили да се изразяваме.Постоянно използваме хим.термини механично,защото липсва логическа връзка.
Всички знаем,че паметта може да бъде краткотрайна и дълготрайна,за да може да може знанията,които искате да предадете на студентите да са трайни,трябва да създадете логически връзки.
В училищата като бяхме на практика за учител,ако знаете какви опити се правят,за да се привлече вниманието към този предмет и с малкото часове да се обяснят процеси и изградят връзки,и имаш 45 мин. Разочарованието да те приемат в университета,за да разшириш познанията си,
а всъщност да загубиш и малкото знания,които си имал и 3 часа да говорили,а всъщност нищо да не ти е направило впечатление,така че да го запомниш.
Накарайте ни да мислим,да стигаме чрез примери до изводи,не ни поднасяйте на готово всичко,защото така няма да го запомним.Посещавайте училищата,за да може да има повече студенти в тези специалности. Когато изнесете лекция в 1 училище и ви представят с титлата ви....децата се вълнуват като имат такива посещения и интересът им би се засилил към химията.
Химията е много интересна,но вие трябва да ни я разкриете,защото вие имате знанията и уменията да го направите.
Не искам никой да обиждам,а да накарам преподавателите,които ще го прочетат да се замислят,че нещо не е наред и с общи усилия могат да го поправят.
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #55 -: 04.03.2013, 10:08:31 »

 :s: Това е много тъжно послание! Притеснен съм силно, защото и аз явно не съм успял да се справя, макар че се старая и преподавам вече 25 години в нашия факултет. Върху това писмо следва да мислим и дискутираме всички във факултета. Поздравявам автора на посланието най-вече за това, че явно го боли за общите ни неуспехи и търси решение.
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #56 -: 04.03.2013, 20:13:59 »

Да.За всички преподаватели,които са решили да използват мултимедията като метод на преподаване,вкл. и вие Доц.Кметов,е хубаво предварително да сте запознат как да използвате този метод.В тази насока ви пращам линк,който се надявам да ви помогне.(http://www.novavizia.com/717.html ) Предметът,който преподавате  е много интересен и вие сте мн добър учен,но лекциите са мн тягостни.Мултимедията ви в претрупана с картинки,понятия,цветове,без ред и ....на мен лично ми е мн объркана.Не е е лесно да намериш това,което търсиш.Презентациите трябва да са изчистени и да съдържат само най-важното,т.е. не ние да стоим  и да гледаме все едно сме на кино,но и да си записваме по-важните моменти.
Друго,което е не може 10-15 човека да ги слагаш в зала за 50,защото се увеличава дистанцията м/у преподавателя и студентите,а това води до по-голямо разсейване.
Всички говорим за базата,но това не зависи от ръководството,защото сградата не е на ПУ-ок,но знаете ли какво е 10-15 човека да карат упражнения в тези малки лаборатории....ми аз ще ви кажа,че е АД и за студентите и з апреподавателите!!!!!!Целта на упражненията е да придобием умения и увереност.Сега е времето да се възползваме от преподавателите да ни наблюдават и показват грешките!То вече всички ходят САМО ПО ЗАДЪЛЖЕНИЕ,а нали това е допира ни до науката.В повечето училища не се показват опити,заради това сме записали химия в университета,защото има някакви условия.
Всички се стремят към по-малки групи за по-бързо усвояване,а в университета е точно обратното.
Не знам какво обсъждате на факултативните съвети,но трябва да се вземат мерки,защото това се превръща в едно въртене в кръг и няма да има измъкване като влезнете в спиралата.
Активен

Атанас Терзийски

  • Администратор
  • *****
  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 2927
  • 0x04559912
    • atanas.uni-plovdiv.net
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #57 -: 05.03.2013, 07:34:10 »

Съгласен съм с препоръките за използване на PowerPoint, дори преди време бях подготвил лекция с доста повече съвети изведени от практиката на много хора. PowerPoint е инструмент, който както всичко може да помага или да пречи на основната работа.

Относно дискутирания проблем бих предложил две гледни точки: (1) тази на преподавателите и (2) тази на студентите. Тези две позиции не са никак единни. Аз не мога да претендирам, че моето мнение е представително сред преподавателите, но и вие, че чашето представлява общо студентското мнение. При всички положения обаче ако подхождаме достатъчно честно към проблема следва да отбележим няколко задължителни за корекция неща и при (1) и при (2). Под "честно" разбирам дълбоко и вътрешно търсене на по-добър и полезен учебен процес, знанието и умението на първо място пред вземането на изпита и пр. По този повод мога да синтезирам един кратък списък от корективи, които предлагам за тези две точки. Списъка вероятно може да се разшири още доста:

Корективи на преподавателите
1. Действително се прекалява с PowerPoint. Това е едно изкушение, което убива красотата на химията. В Германия слушах цял семестър лекции по физикохимия, които се водеха само с тебешир (дори не white board). Лекцията имаше една основна нишка, която се дискутираше и извеждаше с формули. В този процес участваха и студентите между другото. Всички детайли се четат от учебника. Изобщо PowerPoint е чудесно средство, но далеч не универсално;
2. Очевидно преподаването за много колеги не е сред важните 5 неща в университета. Преди това са административни дракания за някои, за други себедоказване с проекти и пари, а други са над тези неща и заплатата не може да ги мотивира. Този дух на неглежиране съм забелязал основно в други факултети, не толкова в ХФ, но не бива да се пропуска, че преподаването е вид инвестиция в много близкото ни бъдеще.
3. Активност от преподавателите в предлагане и ангажиране на студенти в научния процес. Докато държим студентите настрана от реалните проблеми, как може да очакваме от тях отговорност, ангажираност, да се вдъхновят и пр.

Корективи за студентите
1. Предледването на знания и опит (а не факология) е основно тяхна грижа. Те трябва да са инициативните.
2. По дадена дисциплина НЕ се учи от лекции! На лекции се дискутира по-скоро като равен с равен, допитва се до опита на преподавателя, а не се чете wikipedia. Има си учебници - оттам се чете и учи. Абсолютно убеден съм че "знание" получено само от лекции и помощни материали ръждясва бързо.
3. Ходете по еразъм навън. Това е най-големия коректив за вас. Вижте къде сте сред другите. Вие не се конкурирате със средните познания по Химия в Родопите, а в Европа и дори US/скандинавието/Япония... дай Боже!

Ако имам основна забележка към системата, несъгласие, то това е, че университетите в България са социална, но не научна или образователна структура. Поне 90% от студентите не са за това място. Аз съм привърженик на елитното образование и наука, после елитното работене и дори ако искате елитното чистене на тоалетни, но да е както трябва и от сърце, иначе само лъжим тези около нас и най-вече себе си, че уж ставаме за нещо, подлъгани по уж модерни тенденции... друга тема.
Активен

kmetov

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 156
    • V. Kmetov
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #58 -: 05.03.2013, 10:10:04 »

Хайде бе :angry:! Колега st_pu, вие атакувахте две мои заблуди: едната - никога не съм се считал за добър учен, а за много добър преподавател :-(, втората - преподаватето с мултимедия и картиники е начин за по-лесно и по-ефективно усвояване на материала от страна на студентите. Преосмислям написаното от Вас и съм толкова засегнат, защото явно имате право!! Не считам, че следва да персонализираме дискусията, а да търсим адекватни решения. В това отношение мнението на студентите е изключително важно и отново Ви поздравявам за активността. Ако решите, да дойдете в кабинета ми и да се срещнем, ще съм радостен да обсъдим повдигнатите въпроси. Това ще е от голяма полза за мен!
Активен
Veselin KMETOV  Assoc. Pr

st_pu

  • Неактивен Неактивен
  • Публикации: 7
Re:за обучението в ХФ.
« Отговор #59 -: 05.03.2013, 12:55:47 »

Не съм искала да ви засегна по някакъв начин или конкретизирам,просто вие ми отговорихте и направих асоциация с вашите лекции.Според мен това е градивна критика.Да,във вашата мултимедия трябва да има картинки и диаграми-не го оспорвам,но те трябва да са напреден план и да се акцентира на тях,а не да се получава нещо като колаж.Трябва да се намери златната средата да се съчетават и 2те,т.е. нещата ,които има възможност да се пишат,а други да се показват.Лично на мен мултимедията ми идва в повече,защото се използва по всички предмети почти .Може би ние сме от вече миналото поколение,за което беше нормално преподавателите да пишат по черната(сега бялата) дъска ,а след нас идва по-модерното поколение,където интерактивното обучение е заложено още от 1ви клас.
В най-хубава специалност в ХФ въпреки ,че критериите са толкова занижени,всяка година студентите намаляват драстично.Искам да Ви попитам за какво сигнализира това като дългогодишни преподаватели?
Лично мен ме е страх,защото веднъж отправих критика към асистента на 1 преподавател.Не говоря за лично отношение,а по отношение на подготовката му,т.е. да направят някаква консултация и да изгладят неяснотите,защото влиза и не може да ни обясни това,което трябва да ни преподаде. 1во той се обърква,2ро обърква и нас,а оттам следва мъчение и за него и за нас,защото вече нямаме респект към него.С 2 думи изобщо не ни отразявате.
Друг пък ни се присмива в лицето и буквално ни казва колко сме тъпи,но да не се оплакваме,защото той бил мн добър учен и щели да го смъмрят.Ми от  др курсове разбираме,че продължава със същото отношение.
искаме (студенти) да споделяме къде са пропуските и какви решения виждаме ние за поправянето им,но да има  резултати,а не просто да си горим.Защото преглеждах темите от предходните години и там се засягат приемните изпити,вече сме 2013 и този проблем е все още основен.
Интересно ми е да разбера какви са били вашите приемни изпити?Споделете ни малко информация,когато образованието е било на друго ниво.Не само в университета,а и в училищата-как са минавали часовете ви по химия;показвали ли са ви опити и др интересни факти.
Понякога трябва да се върнем в миналото,да отчетем предимствата и да ги вложим в настоящето.Защо тогава химията е била по-привлекателна за изучаване? Дори може да си зададете въпроса,когато сте били ученик какво е породило желанието да изучавате химия и в университета.
Доволни ли сте как функционира ХФ?
Активен