Здравейте,
Аз уча химия.Когато ме приеха бях много щастлива,че ще стана част от тази академична общност,но в процеса на обучението ми много се разочаровах.
В химическия факултет приемат студенти с оценка от държавен изпит по БЕЛ,Математика,Англ.език и др.,без значение къде си учил и по каква програма(ЗП или ПП).Нека не забравяме,че в ЗП химия се учи до 10клас и то много ограничено,а в ПП до 12кл вкл. и става едно объркване-едните са по-напред,а другите имат бегли познания.
Знаем,че няма много желаещи да учат природни науки и стават все по-малко всяка година,но не може да си позволиш да загубиш и малкото,които са решили да ги изучават.Когато ръководството решава да приеме тези студенти,то носи отговорност как да оформи програмата си ,така че да компенсира липсата им на знания.Университетът и преподавателите имат голяма отговорност към обществото.Родителите ни плащат данъци,с който се покриват разходите за образованието ни.Когато вие допускате хора,които нямат никаква представа от химия да завършат,това си е измама,както и да го погледнем.
Не може постоянно да ти се натяква,че ти трябва да го знаеш от училище.В продължение на няколко години във всяка дисциплина,която изучаваме само това се повтаря.Те направо те смачкват и карат да се чувстваш толкова малък и незнаещ,вместо да развият и малкото,което имаш като желание и знания.
В училище ни учат да бъдем активни чрез задаване на въпроси,решаване на задачи,коментиране,а в университета е пълно затъпяване,всяват ти постоянно страхове,че не знаеш достатъчно без да се правят опити да се разгърне потенциала ни.Преподавателите сигурно не са запознати и с учебната програма в средните училища,а трябва!!!
Слушаш по 4-5 часа и повече лекции и в повечето случаи се чудиш "какво правя тук и за какво говори преподавателя?

"
И тази мода с тези презентации е ужасна.Повечето от преподавателите така се ги наблъскали с информация,че вместо да им са в помощ ,те
повече им пречат и ни натоварват,но е много по-лесно да си пуснеш мултимедията и да са си говориш(или както се е случвало буквално да си я четеш) без значение дали някой те слуша или не,и по-лошото дали някой те разбира!
Упражненията нямат нищо общо почти с лекциите или ние не я намираме.На упражненията нищо не се дискутира,дори и да си го взел на лекции,защото е по-лесно да ни дадете информацията вместо да ни накарате да мислим и дискутираме.
Някои преподаватели пък в прав текст ни казват,че просто са задължени да ни преподават,защото иначе няма да си получат заплата;други млади асистенти не знаят какво ни преподават,защото не са наясно с материята,но и не са се подготвили като консултация с хора,който могат да им помогнат и обяснят,за да може да ни го предат и на нас,а не да ни объркват.
На семинарите,които са задължителни,не трябва да ни дават задачите и веднага да ги решаваме,а предварително,т.е. да се приберем,да помислим над тях,да се опитаме да ги решим и на следващия семинар да се дискутират решенията и въпроси,ако нещо не ясно.
Толкова е объркана системата в ХФ,че вместо да има надграждане на знания каквато е и целта на висшето образование,се получава точно обратното.Не знам преподавателите комуникират ли си изобщо за това какво трябва да студентите да имат като основни знания,така че преминавайки в следващ курс да не се започва от начало и с въпроси от рода на " това не го ли учихте по неорганична химия?" примерно.
Студентите чувстваме,че преподавателите просто убиват номера с лекциите.Както учениците бягат от час,защото им е скучно и преподавателите не правят компромис да смъкнат малко нивото и да направят предмета по някакъв начин по интересен,се наблюдава и в университета.
Преподавателите с поведението си не могат да убедят студентите да посещават лекциите им.Това е голям проблем. Не може само ,защото няколко студента посещават редовно лекциите да им пишете отлични оценки,ако нямат знанията.
Когато лекциите не са задължителни,посещението им дава реална представа за това дали ги посещават,защото са им интересни и осъзнават ползата от тях,или точно обратното. Ползата е думата,която липсва в преподаването.Защо трябва да го знам?Къде мога да го приложа? Какви знания трябва да притежавам,за да мога да го използвам? Къде ще ми потрябва? Това са въпроси,на които никои не ни дава отговор. Учим нещо,а не знаем къде може да го приложим.Обучението винаги започва от конкретното към абстрактното.
Да си преподавател не е достатъчно просто да знаеш и да си добър в своята област,а да си достигнал равнище да си ги обясниш и потребността да ги споделиш с другите.Ще си преподавател 20-30год,но ако ти не си се научил на това кой ще те последва?кой ще надгражда над теб? Трябва да се мисли в перспектива.
Когато постъпваме в университета ние сме като малките деца,т.е. от вас зависи дали ние ще продължим с този интерес да изучаваме предмета или ще го убиете. Трябва да не ни карате да се страхуваме да сгрешим,а точно обратното-да ни помагате да изглаждаме пропуските си без страх.Повече асоциации,когато не може да си обясним нещо.Повече дискусии,за да може да изградим и научим да използваме химичния език правилно. Тестовете са хубаво нещо,но цял семестър мълчим като риби-слушаме и преписваме,а като ни питат нещо не може да отговорим,защото не сме се научили да се изразяваме.Постоянно използваме хим.термини механично,защото липсва логическа връзка.
Всички знаем,че паметта може да бъде краткотрайна и дълготрайна,за да може да може знанията,които искате да предадете на студентите да са трайни,трябва да създадете логически връзки.
В училищата като бяхме на практика за учител,ако знаете какви опити се правят,за да се привлече вниманието към този предмет и с малкото часове да се обяснят процеси и изградят връзки,и имаш 45 мин. Разочарованието да те приемат в университета,за да разшириш познанията си,
а всъщност да загубиш и малкото знания,които си имал и 3 часа да говорили,а всъщност нищо да не ти е направило впечатление,така че да го запомниш.
Накарайте ни да мислим,да стигаме чрез примери до изводи,не ни поднасяйте на готово всичко,защото така няма да го запомним.Посещавайте училищата,за да може да има повече студенти в тези специалности. Когато изнесете лекция в 1 училище и ви представят с титлата ви....децата се вълнуват като имат такива посещения и интересът им би се засилил към химията.
Химията е много интересна,но вие трябва да ни я разкриете,защото вие имате знанията и уменията да го направите.
Не искам никой да обиждам,а да накарам преподавателите,които ще го прочетат да се замислят,че нещо не е наред и с общи усилия могат да го поправят.